کد خبر: 1231035
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ایلان ماسک از سرقت اطلاعات کاربران توسط مدیران پیام‎رسان واتساپ خبر داد
یکی، دو روز پیش ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد پیام‎رسان واتساپ، متعلق به شرکت متا، اطلاعات کاربران خود را به سرقت می‌برد. ایلان ماسک که مالک مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس هم هست، می‌گوید پیام‎رسان واتساپ، متعلق به شرکت متا، اطلاعات کاربران خود را سرقت می‌کند. 
 مصطفی شاه‌کرمی

جوان آنلاین:‌کاربران ایرانی هنگام نصب نرم‌افزار شبکه‌های اجتماعی خارجی در حالی دسترسی به اطلاعات شخصی‌شان را با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان این قبیل نرم‌افزار‌ها می‌گذارند که انتشار و شنیدن اخبار سوءاستفاده مالکان این برنامه‌ها از اطلاعات کاربرانشان از سوی برخی رسانه‌های خبری بین‌المللی و همچنین کارشناسان فضای سایبر تبدیل به یک رویه معمول شده است، مانند خبری که مالک امریکایی شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در مورد یک شبکه اجتماعی امریکایی دیگر منتشر کرده است. برخلاف ادعا‌های دروغین مالکان این شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی، ظاهراً آنچه برایشان مهم نیست موضوع حیاتی حفظ حریم شخصی و محافظت از اطلاعات کاربرانشان است و همه چیز برای آن‌ها قابلیت خرید و فروش دارد، چون اصل بر کسب سود و منفعت اشخاص است، نه چیز دیگری. 
یکی، دو روز پیش ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد پیام‎رسان واتساپ، متعلق به شرکت متا، اطلاعات کاربران خود را به سرقت می‌برد. ایلان ماسک که مالک مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس هم هست، می‌گوید پیام‎رسان واتساپ، متعلق به شرکت متا، اطلاعات کاربران خود را سرقت می‌کند. 
اصل ماجرا از آنجایی آغاز شد که یکی از کاربران در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: واتساپ داده‌های کاربران را هر شب استخراج می‌کند و تجزیه و تحلیل این داده‎ها را برای تبلیغات هدفمند استفاده و اساساً کاربران را به محصول تبدیل می‌کند. ایلان ماسک هم در پاسخ به این پیام نوشت: واتساپ داده‌های کاربری شما را هر شب استخراج می‌کند، در حالی که بعضی از مردم هنوز فکر می‌کنند این نرم‌افزار امن است!
این در حالی است که شرکت متا به عنوان مالک پیام‌رسان واتساپ هنوز در مورد اظهارنظر ایلان ماسک اظهار نظر نکرده است‎؛ سیاست سکوتی که قبلاً و در جریان هک شدن اطلاعات تماس حدود ۴۸۷ میلیون کاربر واتساپ در سال ۲۰۲۱ و همچنین حمله هکری در ژانویه ۲۰۲۲ که به سرقت اطلاعات ۴/۵ میلیون حساب کاربری توئیتر (که هنوز در مالکیت شرکت متا بود) منجر شد هم شاهد آن بودیم. 
اظهارات ایلان ماسک در حالی صورت می‌گیرد که بیش از این موارد متعددی از نقض حریم خصوصی کاربران در رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله متا یا سرقت اطلاعات روی داده است که قبلاً به دو مورد از آن‌ها اشاره کردیم. در نمونه دیگری که اواخر ماه مارس (فروردین) سال‌جاری رخ داده، این شبکه اجتماعی هشدار فوری برای کاربرانی که تلفن‌های هوشمند اندروید دارند و از واتساپ استفاده می‌کند، صادر کرده و هشدار می‌دهد که امنیت آن به‌طور جدی به خطر افتاده و ممکن است نقص در رمزگذاری، اطلاعات کاربران را فاش کرده باشد. 
این هشدار بدان معناست که حدود ۲ میلیارد نفر کاربر این شبکه اجتماعی امریکایی باید نگران باشند که اطلاعات شخصی آن‌ها در مقابل چه چیزی و به چه افراد یا گروه‌هایی فروخته می‌شود! نکته جالب در مورد ادعای مدیران این شبکه‌های اجتماعی خارجی در مورد امنیت بالای آن‌ها در حالی است که اسفند‌ماه ۱۴۰۱ یک فروشنده ناشناس (هکر) اطلاعات شخصی حدود ۴۸۷میلیون کاربر واتساپ را از ۸۴ کشور برای فروش در فضای مجازی منتشر کرده بود!
با وجود انتشار اخبار نشت اطلاعات شخصی کاربران شبکه‌های اجتماعی خارجی و همچنین معنا و مفهوم نداشتن چیزی تحت عنوان امنیت حریم شخصی کاربران، شاهد اعتماد چشم‌بسته برخی کاربران ایرانی به این شرکت‌ها هستیم. شرکت‌هایی که هرازگاهی اخبار معامله و فروش اطلاعات شخصی کاربرانشان با شرکت‌های دیگر منتشر می‌شود یا افرادی مانند ایلان ماسک آن‌ها را برملا می‌کنند. هرچند ممکن است این افشاگری‌ها به‌خاطر نگرانی برای حریم شخصی کاربران نباشد و صرفاً به نیت حذف رقیب صورت گیرد، ولی تأیید این اخبار از سوی پژوهشگران و کارشناسان بین‌المللی فضای سایبر، نشان می‌دهد که همه چیز در غرب قابلیت خرید و فروش دارد و اصالت سود و منافع شخصی افراد توجیه‌گر اتخاذ چنین رویکرد‌هایی است. 
حالا باید منتظر ماند تا ماسک متا نیز بگوید همه‌چیز در ایکس فروشی است از امنیت تا حریم شخصی!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار