کد خبر: 1223392
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» در خصوص آموزه‌های دیدار سالانه رهبر معظم انقلاب با دانشجویان
یکی از برنامه‌های شوق انگیز و پرحاشیه هر سال رهبر معظم انقلاب دیدار رمضانی با دانشجویان است که به‌رغم مشغله بسیار زیاد ایشان طی سال‌های متمادی هیچ‌گاه ترک نشده و هر سال با شور خاص خود ادامه پیدا کرده‌است
سجاد آذری
جوان آنلاین: یکی از برنامه‌های شوق انگیز و پرحاشیه هر سال رهبر معظم انقلاب دیدار رمضانی با دانشجویان است که به‌رغم مشغله بسیار زیاد ایشان طی سال‌های متمادی هیچ‌گاه ترک نشده و هر سال با شور خاص خود ادامه پیدا کرده‌است. یک‌شنبه شب گذشته نیز یکی دیگر از این دیدار‌ها برگزار شد و فضایی برای درد دل دانشجویان با رهبر معظم انقلاب فراهم شد تا در کنار بیان انتقادات و نقطه نظرات فراوان خود در خصوص مسائل جاری کشور از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای استفاده کنند. لزوم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و فواید غیرقابل انکار حضور مدیران در جمع‌های دانشجویی، نکته‌ای است که نمی‌توان و نباید از آن غفلت کرد. رهبر معظم انقلاب، طلایه دار گفتگو با دانشجویان است. 
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی یک‌شنبه با دانشجویان، محیط دانشجویی را محیطی شاد، زنده، پرهیجان و مطالبه‌گر دانستند و با اشاره به مغتنم بودن نکاتی که توسط دانشجویان مطرح شد، تأکید کردند که دست‌اندرکاران باید آن را بشنوند و روی آن کار کنند. 
 
 توصیه مکرر رهبر انقلاب به حضور مسئولان در دانشگاه‌ها 
هر چند به نظر می‌رسد کمتر به این توصیه مکرر رهبر معظم انقلاب عمل شده، اما این بار اولی نیست که ایشان مسئولان را به شنیدن و استفاده از نظرات دانشجویان و دانشگاهیان توصیه می‌کنند. از جمله این موارد مربوط به سال ۱۳۹۱ است که رهبری در دیدار رمضانی دانشجویان با بیان اینکه عقیده‌ام این است که مسئولان باید در دانشگاه‌ها شرکت کنند همه مسئولان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: رؤسای سه قوه، مسئولان میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولان سپاه و نیرو‌های مسلح؛ این‌ها بروند با دانشجو‌ها جلسه بگذارند و حرف‌های گفتنى دانشجو‌ها را بشنوند. 
ایشان با اشاره به اینکه البته مسئولان هم برای دانشجو‌ها حرف‌های گفتنی زیادی دارند، خاطر نشان کردند: هیچ چیزی جای این گفت‌وگوی رو در رو و چهره به چهره را نمی‌گیرد؛ همانی که سنت قدیمی روحانیون ما بوده که بنشینند روی منبر، با مردم چهره به چهره حرف بزنند. در این کار، یک اثری هست. 
رهبر انقلاب در این دیدار با تأکید برلزوم اینکه دیدار‌ها باید رودرو باشد یادآور شدند: خیلی از مطالب، ابهام‌ها و سؤال‌هایی که امروز در ذهن نسل جوان ما در جریان است، در توضیحات مسئولان، پاسخ داده خواهد شد؛ ابهام‌ها و گره‌ها باز خواهد شد. 
 
 کرسی‌های آزاد‌اندیشی و لزوم استفاده از ذهن‌های جوان
از سوی دیگر مدت هاست که رهبر معظم انقلاب دانشگاهیان را به شکل دهی کرسی‌های آزاداندیشی برای بررسی مسائل روز و پیدا کردن راه حل برای مشکلات از این طریق توصیه می‌کنند و همچنین به مسئولان تأکید دارند که از این ذهن‌های جوان استفاده کنند. ایشان سال ۱۳۹۶ در دیدار جمعی از دانشجویان در خصوص اهمیت استفاده از ایده‌های جوان دانشجویان با تأکید مجدد بر اینکه عقیده دارم مسئولان چه از وزارت علوم، دانشگاه آزاد یا بقیه بخش‌های مربوط به دانشجویان، از این جوان‌ها و از این فکر‌ها و از ذهن‌ها باید استفاده کنند، خاطر نشان کردند: خیلی سطح حرف‌ها بالا و فهم مطالب، قوی و صحیح بود؛ این را انسان لذت می‌برد. این جلسه سال‌ها است ادامه دارد. من نمیدانم چند سال است؛ خیلی وقت است؛ ما هر سال با دانشجویان جلسه داریم؛ من به‌طور واضح احساس می‌کنم که سطح فکر مجموعه‌های دانشجویی رشد کرده و بالا رفته؛ این همان چیزی است که ما انتظارش را داریم، این همان چیزی است که ما به آن احتیاج داریم. 
رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه البته دانشجویان جوان هستند و انتظارات و توقعاتی دارند و خیلی از آن‌ها برآورده هم نمی‌شود و طبعاً گله‌مندی هم دارند، یادآور شدند: این به جای خود محفوظ، لکن این فکر‌ها و این حرف‌ها اثر خودش را می‌گذارد. تصور نشود که این‌ها یک حرفی بود و زدیم و تمام شد؛ خیر، این‌ها در آینده دانشگاه و مجموعه کشور؛ در ذهنیت و تفکرات عمومی مردم کاملاً اثر می‌گذارد. 
 
 دولت مدعی بیشترین حضور در میان دانشجویان
در میان همه توصیه‌ها به حضور دولتی‌ها در دانشگاه‌ها رئیس‌جمهور در دیدار جمعه شب (۱۷ فروردین ماه) با برخی از دانشجویان مدعی شد دولت فعلی بیشترین حضور را در میان دانشجویان داشته و به نظر می‌رسد هر چند رئیس جمهور به وعده خود برای ارائه گزارش ماهانه به مردم عمل نکرده‌است، ولی به نوعی فرصت حضور در دانشگاه‌ها برای دولت شناخته شده‌است. هر چند بخش بسیار زیادی از این حضور را دولت مدیون سخنگوی خود است که طی مدتی که از آغاز به کار آن می‌گذرد، تلاش کرده در دانشگاه‌ها حضور پررنگی داشته‌باشد، ولی همین مسئله به نظر یکی از نقاط ضعف حضور مسئولان دولتی در دانشگاه‌هاست که معمولاً منحصر به چند مسئول دولتی می‌شود و بخش زیادی از آن‌ها از این ظرفیت غافل می‌شوند. البته باید توجه داشت که اگر این حضور فقط به شکل نمایشی یا انتخاباتی باشد نه‌تن‌ها کارکردی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند به ضد خود نیز تبدیل‌شده و موجبات افتراق دولت و دانشگاه فراهم کند. از سوی دیگر برخی از بداخلاقی‌ها در دانشگاه‌ها و در میان برخی از دانشجویان نیز نباید موجب دلسردی مسئولان شود تا از این ظرفیت غافل شوند. 
 
 تبیین اقدامات دولت در دانشگاه
یکی از مهم‌ترین مزایای حضور دولتی‌ها در دانشگاه‌ها تبیین تلاش‌های آن‌ها در میان قشری است که بیشترین پرسشگری و از طرف دیگر بیشترین ظرفیت را برای شنیدن دارند. دانشگا‌هیان همچنان که نظرات مردم را به دولت می‌رسانند، از سوی دیگر می‌توانند تلاش‌های دولت را هم برای مردم تبیین کنند، با این تفاوت که دانشگاه محل علم است و این دانشگا‌هیان هستند که می‌توانند با گفت وگوی علمی وضعیت موجود را آسیب‌شناسی و برای آن راه‌حل پیدا کنند، کما اینکه رهبر انقلاب سال ۱۳۹۴ در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها فرمودند: «بعضی از شیوه‌های مدیریتی اقتصاد ما ضعیف است یا غلط است؛ خب این باید اصلاح بشود؛ چه کسی باید این‌ها را اصلاح کند؟ چه کسی باید به این مسئله‌بپردازد؟ دانشگاه.» از سوی دیگر در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت نیاز به انجام اصلاحات اقتصادی فراوانی برای مدیریت کشور دارد، این فضای دانشگاه است که می‌تواند در کنار آسیب شناسی این اقدامات، فضای جامعه را برای انجام اقدامات ملی آماده کند. 
 
 توقعات بسیار از دانشجویان
همانطور که پیش از این شهید بهشتی در تشریح اهمیت جایگاه دانشجویان آن‌ها را مؤذن جامعه نامیده‌بود که اگر خواب بمانند، نماز امت قضا می‌شود، رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار یک‌شنبه شب با تأکید بر اینکه توقع من از تشکل‌های دانشجویی خیلی زیاد است، خاطر نشان کردند که در درجه اول نگاه تشکل‌ها باید به داخل دانشگاه‌ها باشد. این‌بار اولی نیست که ایشان به اهمیت نقش دانشگاه‌ها می‌پردازند و ایشان حتی سال ۱۳۶۸ در دیدار جمعى از دانشجویان و دانشگاهیان نیز به این نقش اشاره داشته و فرموده‌بودند: شما دانشجویان نقش خودتان را فراموش نکنید؛ آگاهى سیاسى، هشیارى نسبت به آنچه می‌گذرد، انگیزه و تپش جوانانه انقلابى متناسب با قشر شما و در خدمت هدف‌هاى نظام. 
ایشان همچنین در آن دیدار یادآور شدند که اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابى داشته‌باشد، راهش این است که سر مسئولان امر خودش داد بکشد؛ نه، اینکه انقلابیگرى نیست. آنجایى که شما می‌بینید دانشجو بر سر مسئولان امر داد می‌کشد، آنجا مسئولان امر با آن دانشجو هم‌جهت نیستند و مزدور امریکا هستند، [لذا]این جوان طاقت نمی‌آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار