کد خبر: 1220230
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
با افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی
وزیر دفاع: با افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی و خط تولید انواع باتری‌های «سیلد»  قیمت تمام‌شده محصول ۱۵‌درصد کاهش می‌یابد و از خروج ارز نیز جلوگیری می‌شود
بهناز قاسمی
باتری‌های لیتیومی تولید داخل به کمک منابع ارزی آمد
جوان آنلاین: بعد از انتشار خبر کشف معدن لیتیوم در همدان، روز گذشته بزرگ‌ترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی و خط تولید انواع باتری‌های «سیلد» در غرب آسیا افتتاح شد. 
احداث و بهره‌برداری از خط تولید پک باتری‌های لیتیومی دستاورد‌های زیادی از جمله ایجاد آمادگی جهت تأمین نیاز کشور به‌ویژه بخش دفاع به انواع پک سنگین باتری لیتیومی و ایجاد آمادگی لازم برای ورود به صنعت حمل‌ونقل الکتریکی برای کشور دارد. 
به گفته وزیر دفاع، با احداث این خط تولید، علاوه بر تکمیل سبد محصولات مورد نیاز کشور (از سه آمپر ساعت تا ۳ هزار آمپر ساعت) ظرفیت تولید انواع باتری‌های صنعتی سیلد، ۳۵‌درصد افزایش می‌یابد و عملاً ایران بی‌نیاز از واردات این باتری‌ها خواهد شد. لیتیوم یکی از کالا‌های مهم و مورد تقاضا در جهان است که به عنوان طلای سفید شناخته می‌شود. این فلز سبک در انتقال انرژی و ساخت باتری‌های قابل شارژ و مصارف دارویی کاربرد قابل توجهی دارد. 
طبق گزارش آژانس زمین‌شناسی (USGS)، ۸۹‌میلیون تن ذخایر تأییدشده لیتیوم در سراسر جهان یافت شده است. ایران سال‌هاست به دنبال یافتن لیتیوم است و صرف‌نظر از ادعای کشف نخستین ذخایر لیتیوم در ایران از حدود ۱۰ سال قبل خبری از سرنوشت آن در دست نبود.
 اسفند سال گذشته بود که کشف معدن لیتیوم با ذخیره ۸‌میلیون‌و۵۰۰‌هزارتن کانسنگ لیتیوم خبرساز شد. 
این معدن در دشت قهاوند حدود ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان همدان واقع شده است. 
در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به بحث اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته‌شده آن شده است. 
لیتیوم برخلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به علت قیمت بالا و سختی استحصال آن است و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت. 
با انتشار این خبر ایران به عنوان بازیگر اصلی در رقابت جهانی برای این فلز راهبردی مورد استفاده در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی قرار گرفت که در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای داشت. 
به اعتقاد کارشناسان سیاسی و اقتصادی این کشف از آن جهت اهمیت دارد که موقعیت ایران را تغییر خواهد داد. 
به عبارتی صنایع جهانی به این ماده نیاز مبرم دارند و غرب از این به بعد با در نظر گرفتن این نیاز با ایران برخورد خواهد کرد. 
با توجه به وجود یک‌دهم ذخایر ثبت‌شده جهانی این معدن در ایران ممکن است کشورمان در آینده به تأسیس سازمان صادرکنندگان لیتیوم در جهان دست بزند و این اقدام عملاً جایگاه کشورمان را در تأثیرگذاری بالا می‌برد. 
ایران در حال حاضر عضو مهم سازمان اوپک است که در بازار انرژی جهان نقش مهمی ایفا می‌کند و اخیراً نیز عضو مجموعه شانگ‌های و عضو ناظر بریکس شد که از مهم‌ترین بازار‌های بزرگ مصرف جهان به شمار می‌آیند.
حرکت تحولات اقتصادی جهان در زمینه انرژی از سوخت فسیلی به سمت انرژی‌های پاک از طریق استفاده از صنایع لیتیومی امکانپذیر است چراکه تولید انرژی خورشیدی از طریق پنل‌هایی امکانپذیر است که لیتیوم در ساخت آن نقش مهمی دارد یا حتی انرژی‌های بادی یا آبی تولیدشده تنها در باتری‌هایی ذخیره می‌شود که لیتیوم مهم‌ترین ماده به کار رفته در آن شمرده می‌شود. 
در این حرکت جهانی جایگزینی گاز به جای نفت به عنوان مرحله انتقالی تعریف شده که ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان نیز است. 
این واقعیت‌ها عملاً موقعیت ایران را در حال و آینده دور و نزدیک تثبیت می‌کند. 
کشور‌های غربی که استفاده از خودرو‌های بنزینی را از سال ۲۰۲۵ در شهر‌های بزرگ اروپا و امریکا ممنوع اعلام کرده‌اند، اکنون باید با در نظر گرفتن این نیاز با ایران برخورد کنند. 
 
 بزرگ‌ترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی و سیلد رونمایی شد
اکنون با گذشت یک سال از رسانه‌ای‌شدن کشف معدن لیتیوم در ایران، بزرگ‌ترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی و سیلد با حضور امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی شد. 
احداث و بهره‌برداری از خط تولید پک باتری‌های لیتیومی دستاورد‌های زیادی از جمله ایجاد آمادگی جهت تأمین نیاز کشور به ویژه بخش دفاع به انواع پک سنگین باتری لیتیومی و ایجاد آمادگی لازم برای ورود به صنعت حمل‌ونقل الکتریکی برای کشور دارد. 
وزیر دفاع در آیین رونمایی از این خط تولید گفت: سالم‌سازی محیط، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین از دستاورد‌های بهره‌برداری از خط تولید باتری‌های لیتیومی خواهد بود و از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد کرد. 
به گزارش صداوسیما، وزیر دفاع با اشاره به مزایای تولید باتری‌های لیتیومی در ایران افزود: در راستای استمرار رونمایی‌ها و ارائه دستاورد‌های وزارت دفاع و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، دو طرح تولید باتری‌های سیلد و باتری‌های لیتیومی به بهره‌برداری رسید که ثمره تلاش متخصصان وزارت دفاع و مرکز توسعه منابع انرژی است. 
وی تأکید کرد: بهره‌برداری از این دستاورد‌ها در صنایع مختلف از جمله مخابرات، حمل‌ونقل، گوشی‌های همراه، نیروگاه‌های برق، پالایشگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها کاربرد دارد. 
آشتیانی گفت: تلاش ما این است درباره سالم‌سازی محیط، کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش مصرف بنزین از این دستاورد‌ها بهره‌برداری کنیم. ما چند هدف را در این کار دنبال می‌کنیم، از جمله اینکه قیمت‌ها را کاهش دهیم. با افتتاح این طرح، قیمت تمام‌شده محصول ۱۵‌درصد کاهش می‌یابد و از خروج ارز نیز جلوگیری می‌شود. 
 
 کاربرد باتری‌های لیتیومی 
از باتری‌های لیتیومی در پک‌های مخابراتی، طیف وسیعی از پک‌های نظامی، پک‌های ESS (سامانه‌های ذخیره انرژی الکتریکی)، طیف وسیعی از پک‌های تجاری و پک‌های موتورسیکلت برقی استفاده می‌شود که احداث و راه‌اندازی خط تولید آن باعث کاهش خطای نیروی انسانی، کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید می‌شود. 
باتری‌های صنعتی سیلد کاربرد‌های مختلفی از جمله تأمین و ذخیره انرژی در شبکه مخابراتی کشور، در نیروگاه‌های تولید برق، پالایشگاه‌ها، UPS (منابع تغذیه بدون وقفه)، شبکه بانکی و مؤسسات مالی کشور و حمل‌ونقل الکتریکی دارند. احداث و بهره‌برداری از خط تولید اتوماتیک انواع باتری‌های صنعتی سیلد باعث جلوگیری از واردات و خروج ارز، توسعه صادرات و افزایش توان رقابتی و ایجاد توانمندی در صادرات خدمات مهندسی می‌شود. 
به گفته کارشناسان، با احداث این خط تولید، علاوه بر تکمیل سبد محصولات مورد نیاز کشور (از سه آمپر ساعت تا ۳ هزار آمپر ساعت) ظرفیت تولید انواع باتری‌های صنعتی سیلد، ۳۵‌درصد افزایش می‌یابد و عملاً ایران بی‌نیاز از واردات این باتری‌ها خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار