کد خبر: 1203726
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جشنواره قصه‌گویی مورد اهتمام قرار می‌دهد
رویکردمان حکمت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است و مهم‌ترین هدف این رویداد حفظ هویت ملی است
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه شعار جشنواره امسال «با قصه لبخند بسازیم» است، گفت: رویکردمان حکمت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است و مهم‌ترین هدف این رویداد حفظ هویت ملی است.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس جشنواره قصه‌گویی در نشست رسانه‌ای دوره بیست و پنجم این جشنواره که روز گذشته در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، گفت: قصه‌گویی پایه فرهنگ است. بنابراین پرداخت به قصه و قصه‌گویی می‌تواند دیگر تولیدات فرهنگی را به دنبال داشته باشد. پس سرمایه‌گذاری در این حوزه نمود عینی در دیگر پایه‌های فرهنگی مانند رمان، فیلم، تابلونقاشی، شعر و موسیقی خواهد داشت. در واقع با سرمایه‌گذاری روی قصه پایه همه این مباحث را تقویت خواهیم کرد.
علامتی قصه‌گویی را به عنوان اصیل‌ترین ابزار تربیتی، کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین راه برای تأثیرگذاری تربیتی توصیف کرد و افزود: تاریخ قصه‌گویی با تاریخ بشر برابری می‌کند. احیای فرهنگ قصه‌گویی به‌عنوان هدفی جدی برای کانون مطرح است، چراکه ریشه در حرکت‌های عمومی فردی و خانوادگی دارد و ما آن را در بطن جامعه می‌بینیم. مأموریت کانون در این خصوص حفظ هویت فرهنگی است. باید نگاهمان رو به جلو و با تأکید بر حفظ هویت خود باشد. در قرآن کریم ۲۶۰ قصه وجود دارد که این نشان از اهمیت قصه‌گویی دارد. مأموریت فعلی کانون پرورش فکری، سمت و سو بخشیدن به قصه‌گویی و سیاستگذاری کلان در این زمینه است و به دنبال مردمی‌سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه جشنواره قصه‌گویی امسال به ثبت ملی رسیده و این مقدمه‌ای است برای ثبت جهانی آن به نام ایران اظهار داشت: ارتقای محتوایی از جمله ویژگی‌هایی است که امسال در برگزاری جشنواره قصه‌گویی به آن توجه زیادی کرده‌ایم. همچنین نگاهی جدی به تاریخ کهن اسلامی داشته‌ایم که مشخصه بارز این دوره از جشنواره را تشکیل داده است. هدف اصلی ما این است که فرهنگ قصه‌گویی را بین‌المللی و میان ملت‌ها به عنوان ابزار گفتگو از آن استفاده کنیم. ارتباطات خوبی با رایزن‌های فرهنگی در کشور‌ها داریم و یکی از موضوعات مدنظر ما قصه و قصه‌گویی است.
علامتی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره قصه‌گویی در پله بیست و پنجم اکنون در مرحله نهایی است. از بخش‌های مختلف آن می‌توان به مدرن و کلاسیک، آیینی و سنتی، زبان اشاره، بخش ۹۰ ثانیه و بخش بین‌الملل اشاره کرد. موضوعات قرآنی، دینی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیت‌های برجسته ایران از فردوسی تا سردار سلیمانی، موضوع اراده و پیشرفت در راستای پویش رئیس‌جمهور، قصه‌های مربوط به حوزه کسب و کار و بخش دیگر قصه‌های آزاد از موضوعات جشنواره امسال هستند. «با قصه لبخند بسازیم»، شعار جشنواره امسال است و رویکردمان در حوزه حکمت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است. این موضوع شعار و استراتژی جشنواره است. ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه در بخش ملی و بین‌المللی ثبت شده و در بخش بین‌الملل نیز ۴۵۰ اثر به ثبت رسیده است. در مراحل استانی این آثار پایش شده‌اند و ۱۸۰ اثر برای بخش پایش ملی و بین‌المللی و در نهایت ۶۰ اثر به بخش ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند.
وی در مورد کشور‌های حاضر در این دوره از جشنواره اظهار داشت: آثاری از کشور‌های آرژانتین، اسکاتلند، تانزانیا، هند، آفریقای جنوبی، کنیا، انگلیس، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه در این دوره از جشنواره حضور دارند. دو جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی که به یک قصه برتر در این موضع تعلق خواهد گرفت و جایزه دیگر لبخند است. جایزه جهانی لبخند هم داریم که مقدمه‌ای برای ثبت جهانی قصه‌گویی است. تلاش می‌کنیم باشگاه داوران قصه‌گویی ایران را با هدف ارتقای فرهنگ قصه‌گویی در کشور راه‌اندازی کنیم.
علامتی در پایان خاطرنشان کرد: امسال بخش ویژه‌ای برای کودکان غزه در نظر داریم و برای آن جایزه ویژه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم. همچنین در ایام برگزاری بخش نهایی جشنواره شاهد پخش تلویزیونی آن به صورت زنده و تولیدی از شبکه‌های صداوسیما خواهیم بود.
بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر‌ماه ۱۴۰۲ در شهر یزد برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار