کد خبر: 1203240
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
در سال آتی تخمین زده شده است که بیش از ۱۱۰‌هزارمیلیارد تومان واردات بنزین داریم، از همین رو نیازمند اقدام فوری در این زمینه هستیم. یکی از راه‌ها برای مقابله با افزایش مصرف انرژی و کمبود بنزین، استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز است، ولی متأسفانه دولت قبلی این فرصت را نادیده گرفت و به از دست رفتن منافع و تشدید عدم‌تعادل بنزین منجر شد.

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است در سال ۱۴۰۳، ایران به دلیل تعمیق عدم‌تعادل بنزین با بحران شدیدی مواجه شد که پیامد‌های اقتصادی قابل توجهی در پی داشت. تنها واردات بنزین از مرز ۶/۲ میلیارد دلار معادل ۱۱۰ همت گذشت. برای کاهش این بحران، تمرکز بر اصلاح صنعت خودرو، تنوع‌بخشی به سبد سوخت و کاهش اتکای کشور به بنزین برای سوخت خودرو‌های سواری بسیار مهم است.
محمدرضا کارگذار، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با حرکت به سمت دوگانه‌سوزکردن خودرو‌ها گفت: در سال آتی تخمین زده شده است که بیش از ۱۱۰‌هزارمیلیارد تومان واردات بنزین داریم، از همین رو نیازمند اقدام فوری در این زمینه هستیم. یکی از راه‌ها برای مقابله با افزایش مصرف انرژی و کمبود بنزین، استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز است، ولی متأسفانه دولت قبلی این فرصت را نادیده گرفت و به از دست رفتن منافع و تشدید عدم‌تعادل بنزین منجر شد. با فعال کردن قابلیت‌های دوگانه‌سوز، ایران می‌تواند ظرفیت مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) را به بیش از ۵۰ درصد ظرفیت موجود یعنی تقریباً ۳۶‌میلیون مترمکعب افزایش دهد. فعال‌سازی ظرفیت فعلی CNG، مصرف بنزین را به میزان ۲۲‌میلیون لیتر در روز کاهش می‌دهد و ایران را از کمبود بنزین رها می‌کند و احتمالاً حدود ۲میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق صادرات بنزین به دست می‌آورد.
وی ادامه داد: برای استفاده کامل از مزایای بالقوه خودرو‌های دوگانه‌سوز، تمرکز بر توسعه زیرساخت CNG در ایران بسیار مهم است. در حال حاضر ۲ هزارو ۵۴۲ جایگاه فعال CNG در سراسر کشور وجود دارد که قادر به تأمین ۴۵‌میلیون مترمکعب سوخت CNG در روز هستند، این در حالی است که تنها نیمی از این ظرفیت یعنی ۲۳‌میلیون مترمکعب استفاده می‌شود. با به حداکثر رساندن این ظرفیت استفاده‌نشده، ایران می‌تواند مصرف بنزین را تا حدود ۲۲‌میلیون لیتر در روز به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز مزایای زیادی به همراه دارد. اولاً اتکای کشور به بنزین را کاهش می‌دهد که برای امنیت انرژی و ثبات اقتصادی بسیار مهم است. با تنوع بخشیدن به سبد سوخت، ایران می‌تواند خطرات ناشی از نوسانات قیمت بنزین و اختلالات عرضه را کاهش دهد. ثانیاً افزایش استفاده از CNG به عنوان منبع سوخت، انتشار کربن را کاهش می‌دهد و به پایداری محیطی کمک می‌کند. CNG به دلیل احتراق تمیزتر و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمتر در مقایسه با بنزین سنتی شناخته شده است. استقبال از خودرو‌های دوگانه‌سوز با تعهد ایران به کاهش ردپای کربن و رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی همسو خواهد بود.
این کارشناس انرژی در مورد اهمیت و کاهش بیش از ۲ میلیارد دلار واردات بنزین اظهار کرد: تأثیر اقتصادی مثبت خودرو‌های دوگانه‌سوز را نمی‌توان نادیده گرفت. با کاهش مصرف بنزین، ایران می‌تواند وابستگی خود را به واردات بنزین به میزان قابل توجهی کاهش دهد و سالانه میلیارد‌ها دلار صرفه‌جویی کند. ظرفیت صادرات بنزین که ۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، به ذخایر ارزی کمک و اقتصاد ملی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های CNG فرصت‌های شغلی ایجاد و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند و قابلیت‌های فناوری کشور را در بخش خودرو افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: برای رفع ناترازی بنزین و بهره‌برداری کامل از مزایای خودرو‌های دوگانه‌سوز، اقدامات متعددی باید در نظر گرفته شود. اولاً دولت باید توسعه و ترویج خودرو‌های دوگانه‌سوز را با همکاری خودروسازان در اولویت قرار دهد. این موضوع شامل تشویق تولیدکنندگان برای تولید مدل‌های دوگانه‌سوز بیشتر و تشویق مصرف‌کنندگان به انتخاب این خودرو‌ها از طریق مزایای مالیاتی و یارانه است. ثانیاً سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای گسترش زیرساخت CNG در سراسر کشور مورد نیاز است.
کارشناس انرژی تصریح کرد: این موضوع شامل افزایش تعداد ایستگاه‌های CNG، اطمینان از دسترسی به آن‌ها و بهبود شبکه‌های توزیع می‌شود. همکاری با نهاد‌های بخش خصوصی می‌تواند به تسریع روند و تضمین اجرای کارآمد کمک کند. ثالثاً دولت باید توسعه ظرفیت پالایشگاهی کشور را از سر بگیرد و مجوز‌های جدید برای احداث پالایشگاه صادر کند. این مرحله برای کاهش وابستگی به واردات بنزین و افزایش خودکفایی انرژی حیاتی است. تشویق مشارکت‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های پالایشی می‌تواند پیشرفت را تسریع و سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
0
اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار