کد خبر: 1199518
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
شورای محله طبرسی شمالی:
کمبود وسیله حمل و نقل عمومی دانش‌آموزان طبرسی شمالی را به زحمت انداخته است
شهربانو بشکنی

کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر، چالشی جدی است که با آغاز فصل مدارس، نمایان‌تر می‌شود. دانش‌آموزان محله طبرسی‌شمالی به‌دلیل افزایش جمعیت محل سکونتشان و تکمیل زود‌هنگام مدارس مجبور شدند در مرکز آموزشی تازه‌تأسیس امام‌موسی‌کاظم(ع) در محله سیس‌آباد نام‌نویسی کنند؛ این یعنی هر روز در گرما و سرما باید مسیری طولانی را طی کنند تا به مدرسه برسند.

 با بلندشدن صدای زنگ مدرسه که خبر از پایان‌یافتن کلاس‌ها می‌دهد، صدها دانش‌آموز مقطع ابتدایی به‌صورت گروهی و با سرعت وارد خیابان رسالت81 می‌شوند. برخی از آن‌ها با پای پیاده و همراه هم‌کلاسی‌ها از میان اراضی بایر به‌سمت خانه‌های خود راه می‌افتند. عده‌ای کنار مدرسه منتظر والدین می‌مانند و تعدادی هم کنار خیابان با همان لحن کودکانه از راننده اتومبیل یا موتورسیکلت‌های عبوری می‌خواهند آن‌ها را تا جایی‌که در مسیرشان است، برسانند.‌ تعداد کمی هم که بازیگوش و اهل خطر هستند، کنار خیابان منتظر رسیدن یک وانت به‌ویژه وانت‌پیکان می‌مانند و به محض رسیدن این خودرو از آن آویزان می‌شوند؛ کاری که خطرناک و حادثه‌ساز است. این وضعیت دشوار دانش‌آموزان محله طبرسی شمالی است که رفت‌و‌آمدشان به مدرسه در فصل سرما سخت‌تر می‌شود.


عبدا... رحمانی، یکی از دانش‌آموزان این مدرسه، می‌گوید: خانه ما در طبرسی‌شمالی‌56 قرار دارد. برخی از هم‌کلاسی‌ها هم ساکن معابری مانند شهید نیک خلق، طباطبایی و‌... هستند. من و دوستانم هر روز از میان زمین‌های بایر سیس‌آباد راه می‌افتیم تا به خانه برویم و به‌طور میانگین هر روز حدود یک‌ساعت در مسیر رفت‌و‌آمد هستیم.

وی ادامه می‌دهد: راستش رفت و برگشت به خانه وقتی هوا زیاد سرد یا گرم نیست، مشکلی ندارد اما وقتی هوا سرد است یا باران می‌بارد، خیلی سخت می‌شود. حسین، دوست و هم‌کلاسی او، می‌گوید: اگر سرویس بود یا اتوبوسی از این مسیر عبور می‌کرد، دیگر مشکلی نداشتیم. اما حالا که نه سرویس است و نه اتوبوس کار سخت می‌شود؛ هوا که سرد می‌شود، سگ‌های ولگرد هم زیاد می‌شوند و خیلی ترسناک است.


خانواده‌ها توان گرفتن سرویس مدرسه را ندارند
رئیس شورای اجتماعی محله طبرسی‌شمالی اسکان اتباع و مهاجرت شهروندان دیگر محلات به این محدوده را عامل افزایش جمعیت آن می‌داند که کمبود فضای آموزشی را به دنبال داشته است. محمد امام‌وردی می‌گوید: طبق آماری که سال قبل تهیه کردیم، تعداد دانش‌آموزان اتباع به بیش‌از هزار نفر رسیده بود. برای امسال هنوز آمار دقیقی نداریم، اما برآورد ما این است که تعداد آن‌ها با‌توجه‌به افزایش جمعیت اتباع به حدود 1500نفر رسیده است. البته ما به هیچ عنوان مشکلی با تحصیل دانش آموزان اتباع در کنار فرزندان خود نداریم؛ فقط می‌گوییم با توجه به افزایش جمعیت، باید سرانه‌های آموزشی محله ما نیز افزایش یابد.
وی ادامه می‌دهد: امسال صدها دانش‌آموز مقطع ابتدایی محله طبرسی‌شمالی به‌دلیل تکمیل ظرفیت مدارس این محدوده، مجبور به نام‌نویسی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در محله سیس‌آباد شدند. متأسفانه شرایط اقتصادی بیشتر والدین به شکلی نیست که توان تهیه سرویس را داشته باشند.

مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد درباره این مشکل می‌گوید: ما تلاش کردیم با جانمایی مناسب خطوط اتوبوس‌رانی، تسهیلاتی برای دانش‌آموزان مهیا کنیم تا رفت‌و‌آمد آن‌ها آسان شود؛ در حال حاضر هم برای رفع این مشکل آمادگی داریم.
عباس اتحادی ادامه می‌دهد: برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان این محدوده، شهروندان محله طبرسی‌شمالی درخواست خود را به‌صورت مکتوب به معاونت اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی ارائه کنند تا همکاران ما پس‌از بررسی کارشناسی و تحقیق درباره لزوم ارائه خدمات، امکان تردد ایمن اتوبوس‌ها و سرویس دانش‌آموزی را در این منطقه فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار