کد خبر: 1185430
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
گزارش «جوان» درباره هیئات نوجوانانه غرب تهران که الگویی برای فعالیت در سراسر کشور هستند
هر ساله به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) برنامه‌ای در منطقه غرب تهران برگزار می‌شود که بیش از ۵۰ هیئت نوجوانان غرب تهران در قالب دسته‌های عزاداری در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) تجمع می‌کنند و با مداحی حاج سعید حدادیان عزاداری و سینه‌زنی دارند. اما آنچه در این هیئت‌های نوجوانانه اهمیت دارد، استفاده از ظرفیت بالای آن‌ها در راستای تمدن‌سازی جهان اسلام و همچنین هم‌افزایی ظرفیت مساجد است. ایجاد پلی میان مدارس و مساجد و هیئت‌ها نیز از جمله رهیافت‌های این فعالیت‌هاست. اتفاقی مهم که می‌تواند در سراسر کشور الگوبرداری شود.
معصومه طاهری

سعید حدادیان که از راه‌اندازی هیئات نوجوانانه استقبال کرده و برای همین مداحی و روضه‌خوانی مراسم آن‌ها را به عهده گرفته‌است، با اشاره به اهمیت حمایت از فعالیت‌های مذهبی نوجوانان می‌گوید: این نوجوانان کربلایی و امام رضایی هستند. چه بسا بیشتر از قدیمی‌ها و این نسل، نسلی خدایی است، همان‌طور که مدافعان حرم غربت بیشتری تحمل کردند و حماسه آفریدند این نسل هم بهتر از نسل شهدای دهه ۶۰ و دفاع مقدس می‌توانند تاثیرگذار باشند، چراکه با انبوه هجمه رسانه‌های مختلف روبه‌رو هستند و مقاومت در فضای جنگ نرم و پیچیدگی‌های آن ارزش کار این نسل را بیشتر کرده‌است. البته که ان‌شاءالله نیاز به جان‌فدایی آن‌ها نباشد و به خدمات علمی، دینی و فرهنگی این عزیزان در آینده نیاز داریم و برای همین باید شخصیت نوجوانان در این مسیر معنوی ساخته بشود.
وی با اشاره به فطرت پاک و حقیقت‌جوی نوجوانان به این نکته اشاره می‌کند که در هیئات با جمع زیادی از نونهالان و نوجوانان مواجه شدیم که با فطرت‌های پاکی که دارند در وجودشان عشق اباعبدالله علیه‌السلام را به اعلی درجات رسانده‌اند؛ این بچه‌ها برای امام‌حسین (ع) تربیت شده‌اند و هیچ‌کس نمی‌تواند امام‌حسین (ع) را از این بچه‌ها بگیرد.
به دنبال احیای ظرفیت مساجد هستیم
سرهنگ بالیده فرمانده بسیج ناحیه مقاومت مقداد هم می‌گوید: امیدواریم هیئات نوجوانانه، سنگ بنایی باشد و سالیان سال این حرکت برگ معنوی استمرار یابد. تا برای پرورش یک نسل انقلابی تا گام دوم انقلاب پیش بروند و توفیق سربازی حضرت حجت را داشته‌باشند. نسبت به جذب نوجوانان در مساجد اقدام کردیم و پنج شاخصه هم در گام نخست تعریف کردیم. فعالیت‌هایی شامل جهادی، ورزشی، علمی، فعالیت‌های قرآنی شامل حفظ آیات قرآن و مفاهیم آن و آخرین شاخصه تشکیل هیئات نوجوانانه این است که برنامه‌ها در مساجد شکل گرفته تا هم با معارف اهل‌بیت (س) آشنا شوند و هم در این راستا پرورش یابند. می‌خواهیم در قالب طرح‌های مختلف ۸ تا ۱۰ میلیون نوجوان انقلابی و تمدن‌ساز آماده به کار تربیت کنیم. مثل طرح شهید بهنام محمدی، طرح شهید عزیراللهی و طرح شهید حسین فهمیده.
وی با بیان اینکه باید بخصوص در این شرایط برای نوجوانان الگوسازی کنیم می‌گوید: اگرنوجوانان ما الگو داشته باشند از دشمنان بازی نمی‌خورند. برای همین وقتی نوجوان ما از نوجوانی از الگویی عاشورایی مانند قاسم بن حسن تأسی کند، قطعاً با بصیرت است و مانند نوجوانان دفاع مقدس عمل می‌کند. برای همین باید در سنگر مسجد و بسیج تقویت بشوند و ارزش‌های دینی در آن‌ها نهادینه بشوند و بتوانند هر کدام یک معلم و مبلغ در آینده باشند و از سنگر مسجد به مدارج بالای علمی برسند و با تفکر بسیجی به سطوح مدیریتی راه پیدا کنند.
وی افزود: در طول این مدت جلسات مختلفی با کمیته‌ها برگزار کردیم و در هر فصل با حضور بیش از ۲ هزار نوجوان برنامه داریم، یکی از این برنامه‌ها تجمع سالانه در سطح منطقه‌ای در بیش از ۶۰ مسجد است. توفیق داریم که با همراهی پایگاه‌های مقاومت، بسیج برادران و خواهران نوجوان را تشکیل بدهیم و در موضوعات مختلف بحث وگفت‌وگو کنیم.
ارتباط مساجد و هیئات نوجوانانه لازم است
محمد رضا نوروزی، دبیر قرارگاه فرهنگی ناحیه مقاومت مقداد هم درباره بسیج نوجوانان و شکل‌گیری آن در مساجد می‌گوید: در جامعه اسلامی مساجد از جایگاه مهمی برخوردار هستند. برای همین کمیته‌ای تشکیل دادیم جهت اندیشه‌ورزی و بررسی موضوعات، تجارب و ایده‌هایی که در این‌باره وجود دارد تا بدانیم بر چه اساس و محور‌هایی برنامه‌های بسیج نوجوانان را راه‌اندازی و تبیین کنیم. در این کمیته از پایگاه‌ها و مساجدی که تجربیات موفقی داشتند، دعوت می‌کنیم تا ضمن بیان تجربیات و فعالیت‌هایی که داشتند این تجربیات را به پایگاه‌هایی که تازه شروع به کار کردند، انتقال بدهیم. وی درباره راه‌اندازی هیئات نوجوانانه هم افزود: وجود هیئاتی اختصاصی برای نوجوانان امری ضروری است، چون در مرحله حساسی در زندگی قرار دارند و قطعاً هیئات برای آن‌ها باید ویژگی خاصی داشته باشد تا قابل‌درک باشد. مداح نوجوان یا آشنا به نوجوانان در این زمینه اهمیت دارد. ما جلساتی داریم و تأکید می‌کنیم که مساجد با هیئات همراهی کنند و نوجوانان با مسجد انس بگیرند. بعد از تشکیل هیئت‌ها، ایده‌ای به ذهن داده‌شد که این هیئت‌ها در سال گردهمایی داشته‌باشند، هم دیدار‌ها تازه و هم باعث انسجام بین نوجوانان بشود. این روش برای بچه‌ها جالب و برای ما هم کارساز و مفید است.
به دنبال الگو‌سازی برای نوجوانان هستیم
سید علی محمودی شکوه، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی منطقه ۱۰ تهران در این زمینه به این نکته اشاره می‌کند که بسیج دانش‌آموزی و بسیج نوجوانان در سال‌های اخیر حرکت خوبی شروع کرده‌اند و آن ارتباط مستمر با مساجد و مدارس بوده‌است؛ در طول این سال‌ها مربیان متعهد، کارآمد، دلسوز و با‌تجربه فعالیت داشتند و توانستند کار‌ها را طبق مراحل و سیری مشخص به مدارس انتقال بدهند و در قالب طرح شهید بهنام محمدی طرح‌هایی اجرا شود. در این طرح، مدارس ابتدایی، متوسطه اول و بعضاً متوسطه دوم را موفق شدیم با مساجد ارتباط بدهیم و فعالیت‌های اردویی و ورزشی داشته‌باشیم و هیئات نوجوانانه هم برای عموم دانش‌آموزان برنامه داشتند و هم تعدادی از دانش‌آموزان به طور خاص به مساجد محله وارد شدند و در قالب پایگاه بسیج نوجوانان فعالیت‌هایی داشتند.
وی با بیان اینکه باید هیئات نوجوانانه مانند روضه‌های خانگی تقویت شود، می‌گوید: همان‌طوری که اصرار به تقویت و تعدد روضه‌های خانگی داریم، هیئات نوجوانانه هم همین‌گونه است. این طرح در محله ۱۰ تهران به خوبی رقم خورد و تاکنون هیئات نوجوانان زیادی فعال شده‌اند که پاتوق همه این‌ها مساجد محله‌های خودشان است. سه‌شنبه‌ها دعای توسل و شب‌های جمعه روضه‌های سیدالشهدا و سینه‌زنی دارند. بعضاً پنج‌شنبه‌ها و حتی ۱۳ شب محرم برنامه داشتند. در نظر داریم این تجربه را برای تمام نقاط کشور راه‌اندازی کنیم. چون یک کار تربیتی است و معتقدیم کار تربیتی و الگوسازی در هیئات نوجوانانه مؤثر است. ما در این هیئات دنبال این هستیم تا نوجوانی انقلابی، ولایی و امام‌حسینی را که پای مکتب سیدالشهدا تربیت‌شده تحویل جامعه اسلامی بدهیم که وظیفه خودش را بشناسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار