کد خبر: 1181671
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

سرویس شبکه‌های اجتماعی جوان آنلاین: امیرعلی ابوالفتح، نویسنده و تحلیلگر روابط بین الملل با تمرکز بر مطالعات امریکا در رشته توئیتی به موضوع بحران مقبولیت و مشروعیت در آمریکا پرداخت و نوشت:

از رسوایی واترگیت ۵۰ سال می‌گذرد.

در این ماجرا، پس از افشای فساد سیاسی در دولت ریچارد نیکسون، وی به دلیل نگرانی از محاکمه در سنا و برکناری احتمالی، از سمت ریاست جمهوری ایالات متحده استعفا کرد.

نیکسون در حالی از کاخ سفید خارج شد که میزان محبوبیتش به شدت سقوط کرده و به فردی منفور بدل شده بود، آن قدر منفور که جانشین وی، جرالد فورد به دلیل عفو نیکسون، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۶ از دست داد.

نیم قرن بعد، دونالد ترامپ نه فقط دو بار استیضاح شد و سر از دادگاه سنا در آورد، بلکه بعد از پایان ریاست جمهوری به نخستین رییس جمهوری سابق بدل شد که تاحال حاضر چهار بار از سوی دادگاه احضار شده است. یک بار نیز برای دقایقی بازداشت و از وی انگشت نگاری و عکس برداری شد.

با این حال، برخلاف نیکسون، ترامپ نه فقط تحقیر و سرشکسته نشده است که هرچه بیشتر در مظان اتهام قرار می‌گیرد و دادگاهی می‌شود، بر محبوبیت وی در بین خیل کثیری از هواداران حزب جمهوریخواه افزوده می‌شود تا جایی که میلیون‌ها دلار کمک انتخاباتی نیز راهی ستاد انتخاباتی ترامپ شده است.

تفاوت نگاه جامعه آمریکا به نیکسون و ترامپ بیانگر آن است که میزان اعتماد عمومی به ساختار‌های سیاسی و عدالت قضایی در این کشور به شدت سقوط کرده است.

این که ترامپ دادگاهی شود، اما هر روز بر محبوبت وی در بین هواداران حزب جمهوریخواه افزوده می‌شود و پول بیشتری هم جمع آوری می‌کند، نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا حداقل در بین چند میلیون نفر دچار بحران مقبولیت و مشروعیت شده است.

ادامه این روند پایه‌های نظام لیبرال دموکراسی ایالات متحده را به لرزه در خواهد آورد حتی اگر در خوش بینانه، به بروز نوعی جنگ داخلی در این کشور منجر نشود.

بحران مقبولیت و مشروعیت در آمریکا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار