کد خبر: 1157271
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
بازدید ۳ ساعته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بازدید سه ساعته رهبر انقلاب اسلامی پس از سه سال از نمایشگاه کتاب تهران در حالی انجام شد که ایشان روی اهمیت کتاب کودک، ترجمه کتاب‌های فارسی به زبان‌های دیگر و کنترل قیمت کتاب تأکید ویژه‌ای کردند. مطالبه‌ای که با توجه به کثرت ترجمه آثار خارجی کتاب کودک در ایران انتظار می‌رود از سوی متولیان فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. در عین حال رشد کتاب‌های تألیفی داخلی لزوم توجه به ترجمه آثار به زبان‌های دیگر در داخل را ضروری می‌کند که رهبر انقلاب بار دیگر بر این مسئله تأکید کردند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (یک‌شنبه) به مدت سه ساعت از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل مصلای تهران بازدید کردند.
از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توجه به کتاب کودک، ترجمه کتاب به زبان‌های دیگر و کنترل قیمت این کالای فرهنگی بود.
رهبر انقلاب در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، در جریان تازه‌های نشر و کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه قرار گرفتند و همچنین با صاحبان غرفه‌ها و ناشران به گفتگو پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، ضمن ابراز خرسندی فراوان از این بازدید، نمایشگاه کتاب را یک همایش عظیم مردمی با جنبه غالب فرهنگ، توصیف کردند و گفتند: بحمدالله در نمایشگاه کتاب نشانه‌های مژده‌بخش و همت‌ها و انگیزه‌های خوب جوانانه مشاهده می‌شود.
رهبر انقلاب افزودند: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب براساس آمار‌های ارائه شده بالا و میزان کتاب‌های خریداری شده نیز خیلی خوب بوده‌است.
عناوین کتاب بالا رفته، اما شمارگان هنوز کم است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع نشر کتاب در کشور را به‌رغم برخی زمینه‌های نامساعد، رو به پیشرفت خواندند و خاطر نشان کردند: عمده زمینه‌های نامساعد در زمینه نشر مربوط به گرانی کاغذ و در برخی موارد، نامرغوب بودن کاغذ است، البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر‌های خوبی درباره آغاز مقدمات تولید کاغذ مرغوب دادند که امیدواریم این اقدامات به شکسته شدن قیمت بالای کتاب منجر شود. من چند سال قبل به این مسئله تأکید کردم، همت نکردند که دنبال کنند. حالا بحمدالله شروع کرده‌اند. واقعاً خرید کتاب با این قیمت‌ها سخت است، امیدواریم کمک کنند و قیمت بالای کتاب‌ها بشکند و با ارزان‌شدن کاغذ و آمدن کاغذ داخلی مرغوب این وضع بهتر شود این‌ها زمینه‌های نامساعدی است. لیکن با وجود این‌ها انسان می‌بیند که هم تعداد عناوین کتاب بسیار زیاد شده‌است؛ یعنی فرض کنید در سال ۱۴۰۱ تعداد کتابی که چاپ شده از مجموع چندین سال قبل از انقلاب بیشتر است این خیلی چیز مهمی است. با اینکه این همه مشکلات از نظر اقتصادی و امثال آن وجود دارد، اما عناوین کتاب بالا رفته‌است و در عین حال شمارگان چاپ کتاب نسبتاً پایین است.
ایشان تأکید کردند: نشر، یک بخش مهم از موضوع کتابخوانی در کشور است و باید امور مربوط به آن، روان و خوب و فراگیر باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کتاب را موضوع مهمی خواندند و تأکید کردند: فرهنگ‌سازی کشور همواره احتیاج به کتاب دارد و به‌رغم گسترش فضای مجازی، کتاب همچنان در جایگاه بسیار والای خود قرار دارد.
ایشان تولید کار‌های هنری و رسانه‌ای خوب را نیازمند کتاب و مطالعه دانستند و گفتند: من همواره مردم و به‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم، اما امروز تأکید ویژه‌ای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه‌سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنر‌های نمایشی و اهالی مطبوعات دارم. همه فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای و فرهنگی مانند تئاتر، سینما حتی نقاشی و کار‌های سمعی و بصری احتیاج به کتاب دارد. کسی می‌تواند کار رسانه‌ای و هنری خوب را تولید کند که با کتاب سر و کار داشته باشد، بنابراین با اینکه من به همه مردم به‌خصوص به جوانان توصیه می‌کنم که کتاب بخوانند و همیشه این توصیه را کرده‌ام، اما امروز می‌خواهم تأکید کنم که کسانی که در کار برنامه‌سازی برای مطبوعات، تلویزیون و رادیو هستند و کسانی که در کار هنری هستند مانند هنر‌های نمایشی، سمعی و بصری هستند، این‌ها به‌خصوص احتیاج دارند کتاب زیاد بخوانند. بحمدالله امروز ما در همه موضوعات کتاب‌های تألیف داخل داریم.
توجه به کتاب کودک
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از این مصاحبه، موضوع کتاب کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: باید تا آنجا که امکان‌پذیر است در زمینه تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان، تلاش شود تا از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز شویم.
ایشان در حاشیه بازدید از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، خطاب به مسئولان و نویسندگان این عرصه فرمودند: روی مسئله کودکان هر میزان می‌توانید هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت کار کنید تا بتوانید کودکان و نوجوانان را جذب کنید.
رهبر انقلاب ادامه دادند: هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک بر مجموعه کار‌ها غلبه دارد و این خیلی عیب بزرگی است.
ایشان همچنین با اشاره به علاقه خود و صرف وقت برای مطالعه کتاب‌های مختلف به‌ویژه کتاب‌های خاطرات مربوط به دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم خاطر نشان کردند: این کتاب‌های خاطرات بسیار باارزش هستند و گونه‌ای جدید از تولید کتاب به شمار می‌روند که بانوان نویسنده در این زمینه بسیار فعال هستند و نوشته‌های خوبی دارند.
رهبر انقلاب بیان کردند: من همه جور کتابی را می‌خواندم. اینکه علاقه من از کجا شروع شده این‌ها تاریخ است و خیلی اهمیت ندارد. من کتاب زیاد می‌خوانم. کتاب فنی، تخصصی می‌خوانم، کتاب علمی و رمان می‌خوانم. به‌خصوص کتاب خاطرات مربوط به دفاع مقدس و دفاع از حرم که چاپ می‌شود، خیلی باارزش است. این یک گونه جدید از کتاب‌سازی و تولید کتاب است که بحمدالله خوب راه افتاده‌است. نویسنده‌های خانم‌ها در این زمینه خیلی فعال هستند و نوشته‌های بسیار خوبی دارند و از آن‌ها هم کتاب زیاد می‌خوانم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار