کد خبر: 1154711
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
نیمی از زورخانه‌های کشور شخصی است
همزمان با هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نشست خبری رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برگزار شد.
فریدون حسن

مهرعلی باران‌چشمه در ابتدای این نشست با ارائه برنامه عملکرد این فدراسیون در سال گذشته گفت: «جزو نادرترین فدراسیون‌هایی بودیم که برنامه‌های خودمان را طبق تقویم برگزار کردیم. ما سال قبل لیگ مستعدین را برگزار کردیم که برای اولین بار در بین همه فدراسیون‌ها بود. با همین تلاش‌ها نیز توانستیم وارد المپیاد استعداد‌های برتر کشور شویم. ما علاوه بر برگزاری لیگ‌های مستعدین و بزرگسالان، ۳۴ دوره آموزشی برگزار کردیم و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در دوره‌های مربیگری، داوری، بازآموزی و مرشدی حضور داشتند. با این وجود هنوز به اندازه کافی مرشد نداریم؛ بنابراین یکی از اولویت‌های ما در سال جاری برگزاری و تداوم این دوره‌ها خواهد بود.»
رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با اشاره به تداوم این دوره‌های آموزشی در سال جدید ادامه داد: «تعداد ۷۷ نفر از کشور‌های مختلف در دوره‌های بین‌المللی ما شرکت کردند و این موضوع امسال هم تداوم خواهد داشت. برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی در مجموعه ورزشی آزادی از دیگر اقدامات ما در سال قبل بود. ما به دنبال توسعه بیشتر این رشته هستیم. با معاون تربیت آموزش و پرورش تفاهمنامه امضا و شش استان را به عنوان استان نمونه انتخاب کردیم و نزدیک به هزار مرشد دانش‌آموز در این استان‌ها تربیت شدند. در سال جاری نیز شش استان دیگر را به این موضوع اضافه کرده‌ایم.»
رسیدگی به وضعیت زورخانه‌های کشور یکی از دغدغه اصلی علاقه‌مندان به این ورزش است. باران‌چشمه در این خصوص گفت: «سال قبل از وضعیت زورخانه‌های ۲۰ استان بازدید کردیم. عمر زیادی از این زورخانه‌ها می‌گذرد و باید تدبیری اتخاذ شود که این زورخانه‌ها حفظ شوند. بر همین اساس ملاقات‌هایی با ائمه جمعه استان‌ها داشتیم تا بتوانیم ورزش زورخانه‌ای را ترویج دهیم. ما همچنین سال قبل ۲۰‌زورخانه را در کشور افتتاح کردیم.»
تنظیم آیین‌نامه انضباطی تخصصی برای مسابقات کشوری از دیگر مباحث نشست رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای بود. باران‌چشمه در پاسخ به سؤالی درباره اهرم فشار بودن این آیین‌نامه برای برخورد با منتقدان فدراسیون گفت: «تا الان اتفاق نیفتاده که یک نفر را به خاطر انتقاداتش به کمیته انضباطی دعوت کنیم. این آیین‌نامه صرفاً برای مسابقات و مباحث فنی به وجود آمده در آنهاست، نه مسائل حاشیه‌ای.»
ثبت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای توسط آذربایجان از جمله اتفاقات تلخ سال گذشته بود که رئیس فدراسیون با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از آن عنوان کرد: «آیین ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در سال ۱۳۸۹ به نام ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. آذربایجان پیشنهاد داده بود که فرهنگ پهلوانی به نامش ثبت شود. در یونسکو که وزارت میراث فرهنگی عضو آن است، مدیرکل مربوطه در جلسه شرکت کرده بود. با وجود آنکه تذکر این موضوع را به وزارت میراث فرهنگی داده بودیم، اما یونسکو در نهایت تأیید کرد که فرهنگ پهلوانی به نام آذربایجان باشد.» رشد و توسعه ورزش زورخانه‌ای و همکاری دیگر نهاد‌ها در این خصوص با فدراسیون‌ها سؤال دیگری بود که با پاسخ جالب باران‌چشمه روبه‌رو شد: «ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای از سال ۸۸ تشکیل شده، اما واقعیت این است که در این ۱۴ سال هیچ اتفاقی رخ نداده است. زورخانه‌ها بیشتر شخصی هستند و ما نمی‌توانیم برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. شهرداری و نهاد‌ها نیز کمکی نمی‌کنند، حتی در هزینه‌هایی مثل آب، برق و گاز، کار سخت است، ولی ما تلاش خودمان را می‌کنیمَ. وزارت ورزش نیز باید فعال‌تر شود.»
در ادامه این جلسه مسعود ملکی، دبیرکل فدراسیون ورزش‌های زروخانه‌ای ضمن تشریح برنامه‌های سال جدید این فدراسیون از استفاده از هوش مصنوعی ساخت داخل در داوری‌های مسابقات پیش‌رو خبر داد و گفت: «داوری از مسابقات تیر‌ماه از طریق هوش مصنوعی خواهد بود و با استفاده از وسایل الکترونیکی، قضاوت انجام می‌شود و این اتفاق از طریق جوانان فعال در این رشته رخ داده است، حتی رشته‌های دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار