کد خبر: 1136229
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
فراوانی یا کمبود در تولید سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی در طول سال به یکی از چالش‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است.
بهناز قاسمی

معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی از برنامه‌محور شدن صادرات خبر می‌دهد و می‌گوید: از سال آینده هر تاجر یا شرکتی که می‌خواهد محصولی را به هر کجای دنیا صادر کند، باید از قبل برنامه‌ریزی داشته باشد و به صورت کشاورزی قراردادی محصول مورد نظر تولید و بر اساس تولید صادرات انجام شود تا تجربه گرانی قیمت پیاز یا هر محصول زراعی دیگری تکرار نشود. وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت تلاش می‌کند تولیدات محصولات زراعی اعم از سبزی و صیفی را ساماندهی کند.
مشکلات مربوط به کمبود یا فراوانی محصولات زراعی به ویژه سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی هر ساله تکرار می‌شود.
در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل ممنوعیتی که دولت عراق برای پیاز ایران وضع کرد، این محصول در داخل کشور فراوان و زیر قیمت تمام‌شده به فروش رسید، اما برخلاف سال‌های گذشته با افزایش نرخ ارز و آزادسازی صادرات قیمت پیاز در داخل کشور به ۳۵‌هزار تومان رسیده است، به طوری که حتی تعیین تعرفه ۱۸۰‌درصدی برای صادرات این محصول نیز مانع رشد قیمت آن نشد. معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت پیاز افزایشی شده است؟ می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در تولید محصولات کشاورزی داریم، بحث صادرات است. طبق قانون مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم و باید اجازه دهیم صادرات انجام شود. وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، محصولات کشاورزی با قیمت بالایی صادر می‌شود و قیمت داخلی نیز دچار نوسان می‌شود. سال‌هایی نیز داشتیم که صادرات انجام نشد و محصولات روی دست کشاورز ماند.
وی می‌افزاید: به دنبال این هستیم صادرات را برنامه‌محور کنیم تا هر تاجر یا شرکتی که می‌خواهد محصولی را به هر کجای دنیا صادر کند، از قبل برنامه‌ریزی داشته باشد و به صورت کشاورزی قراردادی محصولات خود را سفارش دهد تا تولید و بر اساس آن صادرات انجام شود.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تأکید می‌کند: در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم، قانون به دولت اجازه داده است واردات انجام شود که در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده و در بندر جاسک است و پس از بررسی سلامت و کیفیت آن وارد کشور خواهد شد. در شهریور، مهر و آبان پیاز زیادی صادر شد که البته ارزآوری خوبی برای کشور داشت. مهاجر درباره موانع اجرای الگوی کشت می‌گوید: زمانی که به کشاورز می‌گوییم فلان محصول را نکارد و محصول دیگری بکارد، باید ضرر و زیان احتمالی یا کاهش درآمد کشاورز را پرداخت کنیم.
وی در پاسخ به اینکه قرار است چه حمایتی از کشاورزانی که این طرح را انجام می‌دهند، انجام پذیرد، می‌افزاید: قرار است مشوق‌هایی به مجریان الگوی کشت پرداخت شود، وزارت نیرو به افرادی که این طرح را اجرا می‌کنند ۵۰‌درصد تخفیف آب‌بها می‌دهد. علاوه بر آن به مجریان طرح، تسهیلات و نیز ادوات کشاورزی داده می‌شود و همچنین یکپارچه‌سازی اراضی هم برای این‌گونه افراد در اولویت قرار می‌گیرد. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها هم تأکید می‌کند: این طرح با همکاری ستاد اجرای فرمان امام (ره) انجام می‌شود. هدف افزایش عملکرد در واحد سطح است. در حال حاضر ۷ الی ۸ میلیون هکتار کشت دیم وجود دارد که افزایش عملکرد، تولید کشور را افزایش خواهد داد. آموزش، ترویج و ارائه ادوات کشاورزی هم از جمله حمایت‌ها در این طرح است.
عرضه کود اوره در بورس مانع تولید کالا‌های اساسی
مهاجر در پاسخ به اینکه قرار است کود شیمیایی در بورس کالا عرضه شود، آیا این کار مانعی برای تولیدات کشاورزی نیست؟ می‌گوید: در لایحه بودجه قرار شده است عرضه کود اوره در بورس انجام شود. این کار باعث بالا رفتن قیمت و به عبارتی آزاد‌سازی قیمت کود خواهد شد و مشکلاتی را برای تولید کالا‌های اساسی و برنامه‌های خودکفایی دولت به همراه خواهد داشت، البته تلاش می‌کنیم با کمک نمایندگان مجلس این بند از لایحه بودجه حذف شود. وی در ادامه خرد بودن اراضی را مانع اصلی تولیدات کشاورزی عنوان کرد و گفت: ۷۰‌درصد کشاورزان زیر پنج هکتار زمین دارند و قانون ارث عامل بزرگی برای خرد شدن اراضی است. طی شش دهه گذشته اراضی در اروپا اتفاقاً بزرگ‌تر، اما در کشور ما بسیار خردتر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار