کد خبر: 1135328
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بهناز قاسمی

رفع مشکلات مربوط به فراوانی و کمبود محصولات کشاورزی سال‌هاست به رؤیا تبدیل شده است. این اتفاق هر ساله تکرار می‌شود و اغلب برای سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و خیار تکرار می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی چاره کار را اجرا و توسعه الگوی کشت در کشور می‌داند و معتقد است: برای اجرای این طرح در یک برنامه پنج‌ساله، به ۷۲همت منابع مالی و ۶۰همت تسهیلات به عنوان مشوق نیاز داریم.
به رغم افزایش تولیدات کشاورزی و باغی و فراوانی محصولات، هم قیمت گران شده و هم اینکه ضایعات و دورریز تولیدات کشاورزی بالا رفته است. متأسفانه هرگاه تولید محصولی کاهش یا افزایش می‌یابد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متهم اصلی معرفی می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری روز گذشته با بیان اینکه هر زمان تولید محصولی زیاد می‌شود، سراغ وزارت جهاد کشاورزی می‌آیند، گفت: تولید در شرایط سخت فعلی نیاز به تشویق دارد، برای خرید و بازار تقاضا جایگاه سازمان توسعه تجارت، صنایع فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و قرارگاه دیپلماسی غذایی کجاست؟ چرا باید افزایش تولید فقط با خرید تضمینی جبران شود؟
شاهپور علایی‌مقدم افزود: الگوی کشت اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی است. در این باره هر کس از الگوی کشت تعریفی ارائه می‌دهد، اما این شیوه کشت به زبان ساده یعنی چه بکاریم، کجا بکاریم و به چه میزان بکاریم؟ آنچه مسلم است اینکه اجرای الگوی کشت نیاز به حمایت، الزامات و برنامه‌ریزی دارد.
وی تأکید کرد: در بخش کشاورزی یک حلقه مفقوده وجود دارد که یک سال با کمبود محصول و سالی دیگر با کمبود آن مواجه هستیم. یکی از راهکار‌های این مشکلات اجرای الگوی کشت است. سطوح زیرکشت باید تنظیم شده باشد و اینکه در کدام استان چه محصولی و به چه میزان کشت شود. علایی‌مقدم گفت: حدود ۱۳۲همت (هزار‌میلیارد تومان) نیاز است تا الگوی کشت عملیاتی شود. ۵۰سال است می‌خواهیم الگوی کشت را اجرا کنیم، انجام نشده، چون جذابیت و مشوق تعیین نشده است. الگوی کشت برای ۱۵محصول اساسی نیاز به ۷۲همت منابع مالی کمکی و ۶۰همت در بخش تسهیلات نیاز دارد. وی اظهار کرد: منطقی‌ترین راهکار برای کاهش دورریز محصولات خرید تضمینی است و باید بازاریابی و صادرات شود. در زمینه قوانین و مقررات باید تسهیل‌گری شود و موانع کاهش یابد تا شاهد دفن محصولات کشاورزی نباشیم.
پیشنهاد تأمین اعتبار ۲/۱ میلیارد دلاری وزارت جهاد به مجلس
این مقام مسئول اعلام کرد: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی در چهار محور برای اجرای طرح الگوی کشت، کاشت یک‌میلیارد درخت، آبیاری زیرسطحی و کشت قراردادی اعتبار ۲/۱ میلیارد دلار را برای استفاده از صندوق توسعه ملی درخواست کرده و خواسته است مجلس آن را بررسی و موافقت کند. وی تصریح کرد: بخش تولید، تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است که امروز به عنوان سلاح قدرتمند خیلی از کشور‌های سلطه‌گر محسوب می‌شود و باید در این راستا وابستگی به این کشور‌ها را به حداقل برسانیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که محصولات کشاورزی از جمله گوشت را گران می‌دانند، گفت: متأسفانه برخی هستند که حاضرند هر چه ماشین‌های لوکس گران‌تر می‌شود، حتی صف بایستند و پولش را بپردازند، اما چون تولیدات کشاورزی برای کشاورز و طبقه پایین جامعه است، بالا رفتن قیمت آن را برنمی‌تابند. وی در ادامه دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را بالا رفتن قیمت نهاده‌ها پس از حذف ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال جو که آن زمان کیلویی ۲ هزارو ۸۰۰ تومان بود، اکنون به ۱۳ هزارو ۵۰۰ تومان رسیده است و این در قیمت تمام‌شده تولید تأثیر می‌گذارد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه عنوان کرد: بخش کشاورزی در یک‌ونیم سال گذشته و به ویژه در ۴۳ سال گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، با وجود اینکه محدودیت‌هایی مانند گرمایش کره زمین، تغییرات آب و هوایی، مشکلات آب و محدود بودن زمین وجود داشته است، اما تولیدات از ۴۶ میلیون‌تن به ۱۲۵‌میلیون تن رسیده که مهم‌ترین آن بالا رفتن بهره‌وری در بخش کشاورزی است. در دولت سیزدهم فراوانی محصولات در سطح بالایی است، یعنی محصولات کشاورزی و غذایی به راحتی در قفسه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد.
وی تصریح کرد: مشکل آب در کشور بسیار مهم است. سالانه ۲۷۰‌میلیاردمترمکعب تبخیر و خروج آب از مرز‌ها داریم و تنها ۱۴۰‌میلیارد مترمکعب پتانسیل آب است و باید بهره‌وری همچنان مدنظر باشد.
میزان مجاز سموم روی ۱۸‌هزار محصول کشاورزی مشخص شد
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به ثبت میزان مجاز باقیمانده آفت‌کش‌ها روی ۱۸‌هزار محصول کشاورزی گفت: این اقدام انقلاب بزرگی برای تولید محصولات کشاورزی و صادرات آن‌ها به حساب می‌آید و بر این اساس صادرات نیز از طریق سامانه سماک انجام می‌شود. علایی‌مقدم با بیان اینکه آمار در وزارت جهاد کشاورزی نهادینه شده است، افزود: آمار رسمی سال ۱۴۰۰ به زودی روی سامانه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد. این مقام مسئول همچنین در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان گفت: هیچ کمبودی برای تأمین نیاز گوشت، مرغ، روغن، برنج و سایر کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به دلایل توقف موقت واردات برنج اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید برنج امسال ۵۰۰‌هزار تن افزایش یافته و از یک‌میلیون‌و ۸۰۰‌هزار تن به ۲ میلیون‌و ۳۰۰‌هزار تن رسید، ورود این محصول به طور موقت ممنوع شد. علایی‌مقدم افزود: مشکلی بابت واردات از هند، پاکستان، تایلند و اروگوئه وجود ندارد و در صورت نیاز می‌توانیم در هر مقطعی نیاز خود را از این کشور‌ها وارد کنیم، هر چند امسال ذخایر مطمئنی داریم و واردات ۱۴۵ درصد بیشتر بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار