کد خبر: 1118421
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در گفتگو با جوان آنلاین:
فعالان ساختمانی و اجاره نشینان بعد از ناکامی مکرر دولت‌ها در تنظیم مناسب بخش مسکن طی این سال‌ها، اکنون به تغییر اوضاع به واسطه انتخاب قریب الوقوع وزیر جدید امیدوار هستند. یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو در بخش عرضه مسکن به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بازمی گردد. در طرح ساخت یک میلیونی بیش از ۳۰ درصد اهداف سیاستگذار محقق شد. فعالان حوزه ساخت و ساز امیدوارند با توافق واقعی در قیمت تمام شده بتوانند به این طرح سرعت عمل بیشتری دهند. همچنین متقاضیان خانه اولی نیز چشم انتظارند تا دولت حمایت‌های موثرتری در زمینه تسهیلات برای خانه دار کردن آن‌ها در نظر گیرد. محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در این باره در گفتگو با جوان آنلاین می‌گوید:

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عرضه چهارمیلیون واحد مسکونی از برنامه‌های سیاستگذار بخش مسکن است که اگرچه بخشی از آن اجرا شده، اما همچنان با برنامه‌ها و اهداف در نظر گرفته شده فاصله دارد. یکی از چالش‌های مهم اجرای این طرح ابهام در قیمت تمام شده آن است که رغبت برای سازندگان را کاهش می‌دهد. محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران درباره وزیر جدید و احتمال تغییر در سیاست‌ها می‌گوید: یکی از نکات مهمی که وزیر جدید باید مدنظر داشته باشد بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه و پرهیز از تصمیم گیری پیشت در‌های بسته است. او با اشاره به اهمیت مسکن به عنوان اجتماعی‌ترین کالای اقتصادی می‌گوید: بزرگترین وعده دولت حل بزرگترین مشکل اقتصادی اجتماعی خانواده‌ها یعنی مسکن است. مسکن همانند نان از ملزومات زندگی مردم است و جزء نیاز‌های اولیه بشر است بنابراین این مساله باید از اولویت‌های سیاستگذار باشد.

توسعه بخش مسکن در شهر‌های کوچک
او با اشاره به برخی مشکلات در طرح‌های انبوه سازی دولت‌ها به مسکن مهر اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح اگرچه با اهداف خانه دار شدن مردم بود، اما به دلیل برخی مشکلات زیرساختی کارشناسی نبود.
عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با اشاره به ضرورت پرهیز از گسترش بی رویه شهر‌های بزرگ می‌گوید: یکی از الزامات موفقیت در طرح‌های انبوه سازی مسکن در کشور توسعه و رونق شهر‌های کوچک است و نباید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که مهاجرت بی رویه یا تمرکز بخشی از طبقه اجتماعی در یک بخش دامن بزند.

ارتباط مسکن با بیش از ۷۶ حرفه
پورشیرازی با اشاره به اهمیت مسکن در رشد اقتصادی کشور می‌گوید: مسکن با بیش از ۷۶ حرفه ارتباط دارد و بنابراین توسعه ساخت و ساز علاوه بر حل مشکلات مردم و توازن در قیمت اجاره‌ها می‌تواند به اشتغالزایی و کاهش بیکاری نیز بینجامد بنابراین از جنبه‌های مختلف توسعه ساخت و ساز و توجه به بخش مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است.
عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در ادامه می‌گوید: متاسفانه از مسکن سوء استفاده‌های زیادی در حوزه اقتصادی و سیاسی شده است و با توجه به کاهش دسترسی مردم به مسکن و افزایش اجاره نشینی، انتظار می‌رود این مساله در دستور جدی‌تر کار دولت‌ها قرار گیرد.
او با اشاره به گرانی افسارگسیخته قیمت مسکن در ۲۰ سال گذشته می‌گوید: ریشه این گرانی‌ها فقط به فعالیت‌های واسطه گران بازنمی گردد و اگر بر این مساله تاکید داشته باشیم در واقع آدرس غلط داده ایم. ریشه گرانی مسکن به مجموع سیاست‌های اتخاذ شده در این حوزه بازمی گردد که قدرت خرید را از مردم گرفته است.

کاهش هزینه‌های تمام شده مهمترین راهکار حمایت از سازندگان
عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران کاهش هزینه‌های تمام شده برای ساخت و ساز و در ادامه تعهد سازندگان برای اجرای سیاست‌های دولت را از مهمترین نیاز‌های عرضه مسکن در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال در حوزه آهن و با رعایت شفافیت دولت به سازندگان حواله‌هایی ارائه کند و در مقابل این الزام برای سازندگان به وجود بیاید که واحد‌های تمام شده در زمینه اجاره به کار گرفته شود. مثلا عنوان شود که واحد‌ها تا ۲۰ سال اجازه فروش ندارند و باید در زمینه اجاره مصرف شوند.
او مهمترین مشکل سازندگان را افزایش هزینه‌های تمام شده می‌داند و می‌گوید: سیاست‌های دولت در زمینه کاهش هزینه‌ها منجر به تشویق سازندگان می‌شود. به گفته پورشیرازی دولت باید سود سازنده‌ها را لحاظ کند و حمایت‌های باید جنبه عملی به خود گیرد.
پورشیرازی با بیان اینکه باید روش شهر‌های کوچک برای ساخت و ساز تمرکز کرد می‌افزاید: کشاورزی کشور در پی مهاجرت‌ها صدمه دیده است و سیاستگذار حوزه مسکن ضروری است این موارد را توجه داشته باشد.
عضو هیات مدیریت سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با بیان اینکه دولت می‌تواند در مدت زمان ۶ ماه در زمینه عرضه مسکن اقدامات موثری به اجرا برساند می‌گوید: این مساله دور نیست به شرط آن‌ها که سیاست‌های حمایتی از سازندگان و متقاضیان مسکن صورت گیرد.

ضرورت افزایش وام ساخت و طول دوره بازپرداخت
پورشیرازی درباره چگونگی حمایت دولت از متقاضیان نیز اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از وام‌ها به نقطه هدفگذاری شده اصابت نمی‌کند. بسیاری از وام‌ها به دلیل کم توجهی نه تنها زمینه برای تحریک تقاضا را در پی نداشته بلکه عاملی برای تورم شده است.
او در ادامه می‌گوید: افزایش وام ساخت و طول دوره بازپرداخت از اقدامات موثر در زمینه تقویت تقاضا در بازار مسکن است. متاسفانه چه سازندگان مسکن و چه متقاضیان با موانع زیادی از سوی بانک‌ها رو به رو می‌شوند. انتظار می‌رود از وزیر جدید تا مشکلات بخش مسکن را جدی‌تر گرفته و با مشورت با فعالان این حوزه ضمن پرهیز از شعار اقدامات عملی برای توسعه بخش مسکن در دستور کار قرار دهد. قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی برای یک متر مسکن در تهران قیمت غیرمنطقی است و دولت باید فکری به حال این مشکلات کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار