کد خبر: 1104509
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
در کارنامه سیاسی زنده یاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی
در سالیان اخیر زندگی سیاسی علامه فقید زنده یاد سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی، محل بررسی و چالش، از سوی عناصر و جریانات گوناگون بوده است. اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در این‌باره به نگارش درآمده، محمدجعفر بگلو آن را تألیف کرده و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را راهی بازار نشر ساخته است.
محمدرضا کائینی

در سالیان اخیر زندگی سیاسی علامه فقید زنده یاد سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی، محل بررسی و چالش، از سوی عناصر و جریانات گوناگون بوده است. اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در این‌باره به نگارش درآمده، محمدجعفر بگلو آن را تألیف کرده و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را راهی بازار نشر ساخته است. مؤلف در بخشی از دیباچه خویش بر این اثر، در باب محتوای آن چنین آورده است:
«یکی از فعالیت‌های آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی که جنبه سیاسی و مبارزاتی به خود گرفت و البته حساسیت منابع امنیتی رژیم پهلوی را نیز برانگیخت، حمایت از مجاهدان فلسطینی در سال ۱۳۴۹ بود. علامه درست در دوره‌ای که روابط تنگاتنگ اسرائیل و رژیم پهلوی بر همگان هویدا بود، به‌طور علنی جانبداری از ملت فلسطین را پیشه خود ساخت. طی بهار و تابستان آن سال، به سرعت نسخه‌هایی از یک اعلامیه که در طلیعه آن حدیث نبوی: من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم نقش بسته بود، بین مردم توزیع شد که در آن حساب‌های جاری شماره ۴۵۶۰۰ بانک بازرگانی، ۷۷۳۸۸ بانک ملی و ۹۵۹۵ بانک صادرات، به منظور کمک به مجاهدان فلسطینی به مردم معرفی شده بود. این اعلامیه‌ها با امضای آیات: سیدمحمدحسین طباطبایی، مرتضی مطهری و سید‌ابوالفضل موسوی زنجانی در بازار، مساجد، هیئت‌ها و دانشگاه‌ها توزیع می‌شد و همزمان روحانیون انقلابی در منابر از مردم دعوت می‌کردند، تا از طریق شماره حساب‌های مندرج در آن، به مردم فلسطین کمک کنند. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از جمله روحانیون مبارزی بود، که مردم را تشویق می‌کرد تا از طریق شماره حساب‌های درج شده در این اعلامیه، به ملت فلسطین کمک کنند. به گزارش مأمور مخفی ساواک، روز ۱۵ اردیبهشت، ۱۳۴۹ آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات هیئت انصارالحسین (ع)، در واکنش به پیشنهاد یکی از حضار به منظور کمک به مسلمانان الجزایر گفته بود: بهتر است به جای آن، به مردم و برادران مسلمـان ما که در جنگ‌های اعراب و اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند، کمک کنید و برای این منظور حساب‌هایی به شماره ۹۵۹۵ بانک صادرات ایران شعبه بازار و ۷۷۳۸۸ بانک ملی شعبه مرکز و ۴۹۶۰۰ بانک بازرگانی مرکز به‌نام [آقایان]محمدحسین طباطبایی، سیدابوالفضل زنجانی و مطهری افتتاح شده است، تا مستقیماً به آوارگان فلسطین داده شود.
با فراگیر شدن این اعلامیه، ساواک طی گزارشی دیگر در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹، با اشاره به افتتاح حساب مزبور درخواست کـــرد تا صاحبان آن حساب‌ها به‌طور غیرمحسوس شناسایی شوند. در گزارشی به تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۹، در این رابطه آمده بود: طبق اطلاع، حسابی به نام ملت فلسطین در بانک‌های ملی و صادرات و بازرگانی در تهــران باز شده و اخیراً آیت‌الله مطهری و زنجانی و طباطبایی [به]وسیله ایادی خود از مــردم درخــواست دارند که پول‌های خود را در بانک‌هــای فوق‌الذکر و به حساب مذکور واریز نمایند... در سندی دیگر در ساواک، از احضار افتتاح کنندگان این حساب‌ها سخن رفته است، اما با وجود این احضاریه، هیچ یک از سه روحانی نامبرده، حاضر به توضیح پس دادن به ساواک نشدند و جمع‌آوری پول از مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی، همچنان ادامه پیدا کرد. منابع اطلاعاتی و امنیتی رژیم حتی از، درِ تهدید نیز وارد شدند، اما از این راه نیز حاصلی نگرفتند. به هرصورت این اقدام آیات: علامه طباطبایی، مطهری و زنجانی در آن برهه زمانی، به همان اندازه که با استقبال مردم مواجه شد، حساسیت ساواک را نیز برانگیخت و در نهایت مقامات آن سازمان امنیتی را سردرگم کرد. ساواک که قادر به احضار علامه نبود و در مواجهه با آیت‌الله مطهری هم ناکام مانده بود، سرانجام موفق نشد جلوی فعالیت‌های ضد صهیونیستی این گروه را سد کند...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار