کد خبر: 1099927
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
زهرا چیذری

اقامه جماعت نماز ظهر عاشورای ۱۴۰۱ پس از دو سال سخت کرونایی و تعطیلی مراسم‌ها و مناسک یک‌بار دیگر شور و حال محرم را در دل عاشقان حسینی زنده کرد. دسته‌جات سینه‌زن و زنجیر‌زنی که برای اقامه عزای حسینی و بزرگداشت سالروز شهدات قیام عاشورا بعد از دو سال به کوچه و خیابان آمده بودند تا شور و شعور حسینی را به تصویر بکشند، با برخاستن نوای الله اکبر اذان ظهر از ماذنه‌ها، در صفوفی به هم پیوسته زیباترین جلوه تأسی به اهل‌بیت (ع) یعنی برپایی نماز جماعت را به تصویر کشیدند. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم با حضور در حرم حضرت عبد‌العظیم حسنی، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کرد.
یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در عزاداری‌های امسال بازگشت به سنت اقامه عزای حسینی و درآمیختن شور حسینی با شعور شیعی بود. به گونه‌ای که امسال در کمتر هیئتی شاهد برگزاری مراسم‌های دون شأن اهل بیت و دوستدارانشان و خوانش نوحه‌ها و شعر‌هایی بودیم که گرته‌برداری از خوانندگان و آهنگ‌های غیر‌مذهبی است و یا استفاده از ابزار آلات موسیقی در دسته‌جات عزاداری حسینی بودیم. انگار دو سال دوری از برکت هیئات مذهبی و تجمع‌های پرشور حسینی، همه را دلتنگ برپایی عزاداری‌های ناب سنتی کرده‌بود. همان عزاداری‌هایی که سرچشمه شعور و معرفت است و پویایی آن ستون‌های پوشالی هر ظلم و غفلتی را می‌لرزاند. همچنان که به تعبیر امام امت، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته‌است.
عطش عاشقی
عطش عاشقی را کسانی درک می‌کنند که دوری از محبوب را تجربه کرده‌اند. دو سال دوری از هیئت و اقامه عزای حسینی به شکلی محدود و با ضوابط خاص عاشقان حضرت عشق را به عطشی سخت گرفتار کرده‌بود. انگار در این دو سال بیشتر حال تشنگان دشت کربلا را درک می‌کردیم که عطش آنان هم نه فقط تشنگی بر آب که از جنس عشق بود و ما نیز با وجود عطش عشق به سرچشمه خوبی‌ها و اقامه عزا و نفس کشیدن در هوای روضه‌هایش مجبور بودیم دندان روی جگر گذاشته و برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، عزای حسینی را به شکل و سیاقی متفاوت از همیشه برپا داریم. امسال بعد از دو سال دوری، کارشناسان حوزه سلامت با شرط و شروطی اجازه دادند مجالس عزای حسینی دوباره برقرار شود و هیئات و دسته‌جات عزاداری اجازه داشتند به خیابان بیایند و یک‌بار دیگر نوای یا حسین و یا ابالفضل عاشقان حسینی در گوشمان طنین‌انداز شود. نوایی که انگار با صدای ملائک در هم می‌آمیزد و از عرش تا فرش همه موجودات از جماد و جاندار با آن هم صدا می‌شوند تا هر یک سهم خود را از دلدادگی به حسین بن علی برگیرند و در این عاشقی سیر و سلوک عرفانی‌شان را تجربه کنند.
بازگشت به سنت اقامه عزای حسینی
از همه مهم‌تر اینکه امسال در میان هیئات و دسته‌جات عزاداری کمتر با بدعت‌هایی همچون استفاده از آلات موسیقی یا شعر‌ها و نوحه‌های برگرفته از آهنگ‌های برخی خوانندگان خارج‌نشین! مواجه بودیم. انگار عطش دو سال دوری از هیئت، سینه‌زنی و زنجیر‌زنی، ارزش و اهمیت اقامه عزای حسینی را بیش از پیش برای همه روشن کرده‌بود. انگار همه حس می‌کردند حالا که دوباره فرصتی برای اقامه عزای حسینی به ما داده‌شده‌است، باید قدردان لحظه‌های حضور در هیئت و نفس کشیدن در جغرافیای عشق حسینی باشیم تا دل‌هایمان به حرمت این عاشقی لایق درک خدایی‌ترین لحظه‌های زندگی شود و به حرمت قافله‌سالار عاشقان، سیر آفاق و انفس کنیم و به تعبیر مولا «باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی» را به جا بیاوریم.
این گواه پیروزی خون بر شمشیر است
امسال، اما همچون سال‌های قبل از کرونا زیباترین جلوه اقامه عزای حسینی با اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا به منصه ظهور رسید که جاری شدن نوای «اشهد ان محمد رسول‌الله» و «اشهد ان علیا، ولی الله» از ماذنه‌های شهر و پیچیدن این نوای آسمانی در گوش تاریخ، یک بار دیگر گواه پیروزی خون حسینی بر شمشیر اموی است. شیعیان و عاشقان حسینی به شکرانه نعمت حسینی و علوی بودن یک‌بار دیگر در صفوفی به هم پیوسته نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند؛ نمازی که بی‌تردید نقطه اتصال شور حسینی به شعور علوی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار