کد خبر: 1087617
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
شهردار مشهد:
شهردار مشهد گفت: باید برای میزبانی از ده میلیون زائر خارجی آماده باشیم یکی از الزامات این آمادگی احداث شهرک فرودگاهی است.

"سید عبدالله ارجائی" در آیین افتتاحیه ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی، اظهار کرد: هر سازمان، اجتماع و مجموعه‌ای با یک فلسفه ذاتی شکل می‌گیرد، فلسفه ذاتی اصل بنیادی تشکیل‌دهنده هر موضوعی است.

وی ادامه داد: میزان موفقیت هر سازمان یا مجموعه‌ای با دو معیار سنجیده می‌شود، اولین معیار درصد تحقق اهداف و دومین معیار عدم انحراف از فلسفه ذاتی است، فلسفه ذاتی شهر مشهد هم حرم امام هشتم (ع) است، این شهر جوان با قدمت۱۲۰۰ سال بسیار جمعیت‌پذیرتر از کهن‌شهر‌های همسایه خود مانند نیشابور، سبزوار و حتی رادکان است، لذا هرچیزی در شهر مشهد وجود دارد و هر رویدادی که می‌خواهد اتفاق بیفتد، باید نسبتش را به‌صورت مشخص و معین با این فلسفه ذاتی مشخص کرد.

شهردار مشهد درخصوص لزوم جذب زائر در مشهد، اظهار کرد: یکی از پیامد‌های شهر‌های زیارتی حضور زائرین است، براساس برآوردی سال‌های اخیر حدود سی‌میلیون زائر در سال به مشهد سفر می‌کنند که چهار میلیون زائرین خارجی هستند.

ارجائی تصریح کرد: باید خودمان را برای میزبانی حدود ده میلیون زائر آماده کنیم، برای جذب این زائر خارجی لوازمی مورد نیاز است، 6 ماه پیش یک‌بار اعلام کردم که یکی از الزاماتی که مشهد نیاز دارد شهرک فرودگاهی است، چیزی که می‌تواند ما را به افق ده میلیون زائر خارجی در سال نزدیک کند.

وی با بیان اینکه انتقال فرودگاه ره‌آورد مهم‌تری هم دارد، عنوان کرد: ما می‌توانیم مشهد را به شرق توسعه بدهیم، فلسفه ذاتی مشهد حرم امام هشتم است اما امروزه حرم مرکز کالبدی مشهد نیست، مشهد درحال تبدیل شدن به شهر ری و تهران است.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه برروی نقشه فاصله آخرین نقطه جمعیتی غرب مشهد تا مضجع منور امام هشتم ۱۷ کیلومتراست، گفت: فاصله آخرین نقطه جمعیتی شرق مشهد ۶ کیلومتر است، مشهد مستطیلی است که مرکز ثقل آن، مرکز کالبدی آن نیست، یکی از اشکالاتی که در شهرسازی مشهد وجود دارد همین موضوع است که باید اصلاح شود.

ارجائی افزود: توسعه به شرق و توقف توسعه به غرب راه‌حل این مشکل است، البته همکاری آستان قدس رضوی، به ویژه تولیت آستان قدس رضوی که حامی توسعه به شرق مشهد هستند، برای عملیاتی شدن این توسعه مؤثر است، در کنار توسعه هوایی، توسعه ریلی هم نیاز است، یکی از مسائل مهمی که استاندار هم به آن اهتمام دارند بحث قطار سریع‌السیر تهران- مشهد است، در توسعه جاده‌ای هم اتوبان حرم تا حرم و اتوبان مشهد -چناران جزو الزامات زائرپذیری مشهد است.

وی درخصوص لزوم فراهم‌کردن لوازم ماندگاری زائر در مشهد و ایجاد زیرساخت‌های شهری، تصریح کرد: اگر ما ورود زائر به مشهد را تسهیل کنیم در میزبانی موفق می‌شویم؟ خیر، همزمان با تسهیل دسترسی زائر به مشهد چیزی که اولویت دارد توسعه زیرساخت‌های زیارتی در شهر مشهد است ما باید ابتدا در شهر آمادگی ایجاد کنیم بعد مهمان دعوت کنیم.

شهردار مشهد تصریح کرد: یکی از مسائلی که نیاز مبرم این شهر است توسعه حمل‌ونقل عمومی، در مترو و اتوبوس است، البته اتفاق ناخوشایندی در سال‌های اخیر در رابطه با مترو رخ داده که اصلاح آن بسیار سخت است.

ارجائی با بیان اینکه دستگاه حفاری در ماه‌های پایانی دوره قبلی مدیریت شهری به خط ۴ منتقل شد، در حالی که هیچ افق میان‌مدت و بلندمدتی برای این خط ۴ وجود ندارد، گفت: رها کردن حفاری بعد از ۵۰ متر یکی از اتفاقات نامیمون دوره قبل مدیریت شهری است، در هر صورت توسعه خط سه یکی از اولویت‌های شهر مشهد به‌ویژه در دو فاز اول و فاز سوم است.

وی افزود: فاز اول اتصال را‌ه‌آهن، فرودگاه و ترمینال به حرم‌مطهر و فاز سوم یعنی اتصال قاسم‌آباد به مرکز شهر است، نکته بسیار مهم توسعه ناوگان اتوبوسی شهر مشهد است، متاسفانه در چهار سال گذشته فقط ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسی مشهد اضافه شده است؛ در صورتی که می‌شد با برنامه‌ریزی بهتر این رقم را بیشتر کرد، با کمک شورای ششم در طول همین مدت کوتاه ۸۳ دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شد، شورای ششم شهرداری را موظف کرده است که این عدد افزایش پیدا کند.

شهردار مشهد خارج کردن دلالان از گردشگری سلامت را یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری و جذب زائر در مشهد دانست و گفت: توسعه زیرساخت‌های مکمل زیارت، مثل گردشگری سلامت، هم می‌تواند ماندگاری زانر را در شهر ما افزایش دهد. امروزه متأسفانه دو اتفاق بد در حوزه گردشگری سلامت در شهر ما در حال رخ دادن است؛ یکی ورود دلالانی که برای زائران خارجی مشکل ایجاد کرده‌اند و دوم اینکه تجربه بد زائر خارجی در ارتباط با دلالان به پای تیم پزشکی خوب و ماهر ما نوشته می‌شود.

ارجائی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری و اولویت‌سنجی ویژگی مهم رسانه‌ها است، تصریح کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر جشنواره‌ای پرامید است، یک رسانه مطالبه‌گر می‌تواند به موقع به کمک مردم بیاید، یکی از مهم‌ترین کار‌های رسانه اولویت‌سنجی است، اولویت‌های توسعه این شهر چیست؟ چه چیزی باید از چه کسی مطالبه شود؟

وی با بیان اینکه به این جشنواره بعداز تعطیلی جشنواره مطبوعات در سال ۹۶ خیلی امید داریم، اظهار کرد: توسعه جشنواره ابوذر می‌تواند اتفاق بسیار خوبی در عرصه مطبوعات باشد، شهرداری در خدمت توسعه جشنواره ابوذر خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار