کد خبر: 1076573
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
داستان‌هایی از سیره رسول مهربانی

در آیه ۲۱ سوره احزاب درباره مهربانی و حُسن‌خلق پیامبر اکرم (ص) می‌خوانیم: «مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.» وجود مبارک حضرت محمد (ص) مملو از صفت‌های عالی و پسندیده انسانی است. از رحمت و مهربانی تا فروتنی، سخاوت، شکیبایی و داشتن خلق نیک را می‌توان در رسول اکرم (ص) مشاهده کرد. آراستگی پیامبر (ص) به تمام فضیلت‌های اخلاقی سبب شده او شایسته‌ترین الگو برای مسلمانان و تمام انسان‌های آزاده و حق‌جو در همه اعصار باشد. به همین دلیل و برای بهره‌گیری از آموزه‌های وی و قدم گذاشتن در راهی که در نهایت به رستگاری ختم می‌شود باید سیری در سیره و زندگی پیامبر مهربانی‌ها کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، داستان‌هایی کوتاه از زندگی پیامبر گرامی اسلام به نقل از سایت مؤسسه قرآن و عترت معراج‌النبی است که در هر یک از آن‌ها پند، اندرز و آموزه‌ای نهفته است تا با خواندن آن‌ها سیری کوتاه در زندگی پر خیر و برکت حضرت محمد (ص) داشته باشیم.

صبر در برابر مرد یهودی
مردی یهودی خدمت حضرت محمد (ص) رسید و گفت که من از شما طلبکار هستم و همین الان باید طلب من را بدهید. پیامبر (ص) در پاسخ به آن شخص فرمودند: اولاً شما هیچ طلبی در نزد من ندارید، ثانیاً اجازه بدهید به خانه بروم و پولی برایتان بیاورم، چون در حال حاضر هیچ پولی همراه من نیست.
آن مرد گفت: نمی‌گذارم یک قدم از اینجا بردارید. هر چقدر پیامبر (ص) با او با ملایمت رفتار کردند و نرمش نشان دادند، شخص یهودی عصبانی‌تر می‌شد و خشونت بیشتری از خود نشان می‌داد تا جایی که عبای مبارک آن حضرت را گرفت و دور گردنشان پیچید و کشید، به طوری که آثار قرمزی روی گردن پیامبر (ص) برجای ماند. رسول اکرم (ص) در آن زمان می‌خواستند به مسجد بروند ولی مرد یهودی مانع از رفتن پیامبر می‌شد و جلوی ایشان را می‌گرفت. مسلمانان که متوجه این قضیه شدند می‌خواستند به پیامبر کمک کنند و مرد یهودی را کنار بزنند یا او را کتک بزنند، اما حضرت مانع شد و فرمود: من می‌دانم که با دوستم چه بکنم، شما دخالت نکنید.
پیامبر (ص) در برابر تندخویی آن مرد آنقدر ملایمت و نرمش از خود نشان داد تا جایی که در همان حین مرد یهودی شهادتین را به زبان آورد و مسلمان شد. آن مرد به پیامبر (ص) گفت: شما با این همه قدرتی که دارید در برابر اذیت‌های من این همه تحمل می‌کنید و این صبر و تحمل از یک انسان عادی به دور است و شما قطعاً مبعوث شده از سوی خدا هستید.
مهمان‌نوازی
سلمان فارسی می‌گوید: روزی نزد پیامبر (ص) رفتم و ایشان را در حالی که به تشک تکیه داده بود دیدم، وقتی که پیامبر (ص) من را دیدند تشک را به من دادند و فرمودند:‌ای سلمان! هر مسلمانی که برادر دینی‌اش به مهمانی آن برود و او تشک خود را برای احترام به مهمان، به برادر مسلمانش بدهد، خدا او را بخشیده و از گناهان او می‌گذرد.
اجر و پاداش زنان
حضرت محمد (ص) در یکی از خطابه‌هایش درباره جهاد و پاداش مجاهدان در راه خدا سخن می‌گفت که در این میان زنی برخاست و سؤال کرد: آیا برای زنان نیز از این فضیلت و پاداش‌ها بهره‌ای وجود دارد؟
رسول خدا (ص) در پاسخ به آن زن فرمودند: آری، از زمانی که زنان باردار می‌شوند تا لحظه‌ای که بچه‌های خود را از شیر می‌گیرند، همانند مجاهد در راه خدا پاداش و اجر نصیب آن‌ها می‌شود و اگر در همان زمان مرگشان فرا رسد، اجر شهید را دریافت می‌کنند.
مهربانی با حیوانات
عبدالرحمان بن عبدالله می‌گفت: در حال مسافرت در خدمت رسول خدا (ص) بودیم. چشممان به پرنده‌ای به نام حمره (پرنده‌ای شبیه گنجشک) افتاد که دو جوجه‌اش همراهش بود. ما جوجه‌های او را برداشتیم، پرنده آمد و در اطراف ما می‌چرخید و بال می‌زد. زمانی که پیامبر (ص) متوجه این جریان شد فرمود: چه کسی نسبت به فرزند حمره، مرتکب خلاف شده است، جوجه‌اش را به او برگردانید.
محبت نوجوان
نقل شده است نوجوانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود به رسول خدا (ص) سلام کرد و از اینکه پیامبر را می‌دید در چهره‌اش احساس شعف و شادی نمایان شده بود. پیامبر (ص) از او سؤالی کرد و فرمود:‌ای جوان من را دوست داری؟ جوان گفت: آری به خدا قسم. پیامبر مهربانی دوباره پرسیدند: مانند چشمانت؟ او گفت: بیشتر.
در ادامه حضرت محمد (ص) فرمودند: همچون پدرت؟ جوان در جواب دوباره گفت: بیشتر. حضرت فرمود: مانند مادرت؟ و او دوباره جواب داد: بیشتر. رسول‌الله فرمودند: همچون خودت؟ و آن جوان گفت:‌ای پیامبر خدا، به خدا قسم بیشتر.
در اینجا پیامبر سؤالی دیگر از جوان پرسیدند و گفتند: همانند پروردگارت؟ جوان در پاسخ به این سؤال پیامبر گفت: خدا را، خدا را، خدا را.‌ای رسول خدا که این مقام و منسب نه برای توست و نه دیگری، در واقع تو را برای دوستی خدا دوست می‌دارم. در همین حین پیامبر مهربانی‌ها که تمام سیره زندگی‌اش پر از آموزه‌های اخلاقی و دینی است رو به همراهان کرد و فرمود: «این‌گونه باشید. خدا را به خاطر احسان و نیکی‌اش به شما، دوست بدارید و مرا برای دوستی خدا دوست بدارید.»
شکرگزاری
نقل شده است که پیامبر مهربانی‌ها خیلی نماز می‌خواند تا جایی که پا‌های مبارکشان ورم می‌کردند. در این رابطه از امام محمد باقر (ع) روایت شده است که شبی حضرت محمد (ص) نزد عایشه بودند. عایشه به آن حضرت گفت:‌ای پیامبر خدا چرا اینقدر خودتان را اذیت می‌کنید و به خود سخت می‌گیرید. در حالی که خداوند تمام گناهان آینده و گذشته شما را بخشیده است و هیچ گناهی ندارید؟
حضرت در پاسخ به عایشه فرمودند:‌ای عایشه بهتر نیست که بنده شکرگزاری باشم؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار