کد خبر: 1070642
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
دروسی که به شکل حضوری و عملی و کارگاهی ارائه شده است حتما شرایط مساعد را برای برگزاری داشته و فضای مناسب آموزشی برای آن در نظر گرفته شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالیکه صحبت‌ها بر سر این است که با توجه به واکسینه شدن دانشجویان، کادر آموزشی و کارکنان دانشگاه‌ها می‌توان به سمت آموزش حضوری رفت، اما وضعیت بی ثبات بیماری کرونا و ورود سویه‌های جدید بیماری این تردید را ایجاد می‌نماید که با وجود اینکه دانشگاه‌ها بر خلاف مدارس سیاست پذیرش دانشجویان غیر بومی را نیز دارند با حضوری شدن امتحانات و ورود این افراد به دانشگاه‌ها، فضا‌های آموزشی، رفاهی و خوابگاهی آیا امکان مدیریت و کنترل بیماری وجود دارد یا خیر؟

از سوی دیگر این بحث پیش می‌آید که موضوع کیفیت یادگیری و سنجش دقیق و پایش صحیح آموخته‌های دانشجویان در شرایط فعلی چگونه ممکن است؟ و در چه دانشگاه‌ها و رشته‌هایی این هدف قابل حصول است؟

اولویت سلامت دانشجویان است

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم گفت: تاکید ما بر برگزاری امتحانات حضوری است، ولی این‌گونه نیست که بگوییم همه دانشگاه‌ها تحت هر شرایطی باید امتحانات را حضوری برگزار کنند، چون ممکن است سلامت دانشجویان به خطر بیافتد؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید شرایط را لحاظ کنند و این موضوع را در نظر داشته باشند که سلامت دانشجویان اولویت اول است.

دانشگاه‌های با ظرفیت بومی امتحانات را حضوری برگزار می‌کنند

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای و دانشگاه پیام‌نور که عمده دانشجویان آن‌ها بومی هستند، اعلام کرده‌اند که امتحانات پایان ترم خود را به‌صورت حضوری برگزار می‌کنند.

رضا مهدی معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این باره به میزان می‌گوید علی رغم این تصور که دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بومی هستند باید بگوییم که حدود ۳۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه خوابگاهی و غیر بومی هستند.

وی ادامه داد: وضعیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث بومی گزینی خیلی شبیه به دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور نیست با توجه به میزان دانشجویان غیر بومی در این دانشگاه در حال بررسی برخی سناریو‌ها ویژه آموزش و امتحانات هستیم.

دروس کارگاهی و عملی حضوری امتحانات حضوری دارند

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت:یکی از سناریو‌های مورد نظر ما برای اجرا این است که دروس کارگاهی و عملی که آموزش حضوری داشته اند، امتحاناتشان نیز حضوری باشد و سایر دروس که به شکلی مجازی تدریس شده است امتحانات غیر حضوری داشته باشند.

وی گفت:البته با توجه به وضعیت موجود و خطر شیوع سویه‌های جدید بیماری نیز یک سناریو این است که کلیه دروس آموزش مجازی داشته باشند.

مهدی ادامه داد:در این زمینه با احتیاط و تامل عمل خواهیم کرد و از تجربیات سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده خواهیم نمود. اما آنچه مورد تاکید ما است اینکه با کمترین هزینه و آسیب بتوانیم بالاترین کیفیت آموزشی را ایجاد کنیم.

آزمون حضوری منتفی است

پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در مورد زمان آموزش حضوری در این دانشگاه، گفت:آموزش حضوری دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان از نیمسال دوم تحصیلی و از بهمن ماه خواهد بود و امتحانات نیز به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد:اگرچه که برخی دروس عملی و همچنین جلسات دفاع از پایان نامه‌ها به شکل حضوری برگزار می‌شود، اما با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند بایدبگوییم که آموزش حضوری به ترم بعد موکول شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند درصد از دانشجویان دانشگاه واکسینه شده اند، گفت:همزمان با فرهنگیان کشور واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه ما نیز بیش از ۹۰ درصد انجام گرفته است.

انصاری راد گفت:با آغاز آموزش حضوری از نیمسال دوم تحصیلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصل فاصله گذاری، پذیرفتن همه دانشجویان با کارت واکسیناسیون خواهد بود و خدمات دانشگاهی به این دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

اگر چه که با رسیدن واکسیناسیون در کشور به درصد قابل قبولی شاهد کاهش امار ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم، اما با توجه به خبر‌های ناخوشایند مربوط به احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا به کشور در وضعیت شکننده‌ای به سر می‌بریم.

از این رو هر چه در آموزش حضوری با طمانینه عمل کرده و تدریجا و کند در این روند اقدام کنیم طبیعتا با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

از این رو این آمادگی را باید داشته باشیم که برای ورود به وضعیت وخیم بیماری بتوانیم به مدیریت اوضاع کمک کنیم. برگزاری آمتحانات به شکلی حضوری آن هم در دروسی که به شکل مجازی و غیر حضوری ارائه شده است شاید دروهله اول دور از انصاف باشد اگرچه که هم اساتید و هم دانشجویان نباید تفاوتی در نحوه آموزش و دریافت آن دراین فضا‌ها برای خود قائل باشند، اما انچه اهمت بالاتری برای جامعه خواهد داشت تضمین سلامت آن‌ها و کمک به قطع زنجیرهو ابتلا در کشور دارد.

از این رو اتخاذ سیاست‌های موردی و محدود برای سنجش سطح علمی دانشجویان همانند برپایی برخی از امتحانات به صورت حضوری و عملی در این میان راه گشا خواهد بود.

به هر تدبیر دروسی که به شکل حضوری و عملی و کارگاهی ارائه شده است حتما شرایط مساعد را برای برگزاری داشته و فضای مناسب آموزشی برای آن در نظر گرفته شده است. از این رو همان شیوه و همان روال می‌تواند برای آزمون و امتحان حضوری نیز برای سنجش و پایش میزان یادگیری آن‌ها صورت گیرد.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار