کد خبر: 1069976
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
۱_ پنجم آذرماه ۱۳۵۸ معیار و معمار کبیر انقلاب اسلامی شجره طیبه بسیج را بنا نهادند. تا کنون کمتر عرصه‌ای را می‌توان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و با حضور خود مؤثرترین و ماندگارترین رویداد‌ها را به یادگار نگذاشته باشد.
علی اکبرسبزیان*

۱_ پنجم آذرماه ۱۳۵۸ معیار و معمار کبیر انقلاب اسلامی شجره طیبه بسیج را بنا نهادند. تا کنون کمتر عرصه‌ای را می‌توان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و با حضور خود مؤثرترین و ماندگارترین رویداد‌ها را به یادگار نگذاشته باشد.
نزدیک‌ترین حضور مؤثر بسیج در مقابله با همه‌گیری ویروس منحوس کرونا بود که از روز‌های اول شروع کرونا، این نیروی مردمی با قرار گرفتن در متن جامعه در جهت کمک به سلامتی و تأمین نیاز‌های معیشتی مخصوصاً در مناطق محروم و کم‌برخوردار، ضمن خدمت‌رسانی عمومی کمک بزرگی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و مرگ و میر‌های ناشی از آن و تأمین نیاز‌های معیشتی خانوار‌های ایرانی کرد.
۲_ بسیج نه صرفاً یک سازمان رزمی بلکه دارای فرهنگی عام و گسترده است که ریشه در باور‌های اسلامی، انقلابی، ملی و میهنی دارد و به اندازه زیادی در توده‌های مختلف جامعه با مفاهیم مشترک یکسانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بخش مهمی از «فرهنگ عمومی» روزگار ما در «فرهنگ بسیجی» متبلور است و می‌تواند یکی از پایه‌های «فرهنگ عمومی» باشد بنابراین «فرهنگ بسیجی» باید فرهنگ غالب در کشور ما باشد.
۳_ دقیق‌ترین تعریف از فرهنگ بسیجی را رهبر بسیجی انقلاب اسلامی در پنجم خرداد ۱۳۸۴ بیان داشتند: «بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم پیشرو بودن در همه عرصه‌های زندگی. فرهنگ بسیجی است که می‌تواند بر همه مشکلات این کشور فائق بیاید و حرکت این کشور را تضمین کند.»
با این تعریف نتیجه بسط و گسترش فرهنگ بسیجی پیدایش رفتار‌های جمعی و اجتماعی بر پایه پیشرو بودن در عرصه‌های اساسی و چالش‌های حیاتی کشور و پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌ها در رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی است.
۴_ یکی از عرصه‌هایی که کشور نیاز به پیشرو بودن در آن دارد عرصه کتاب و کتابخوانی است. کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از شاخص‌های رشد و پیشرفت فرهنگی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است تا جایی که ایشان کتابخوانی را نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی برشمرده‌اند. در منظومه فکری رهبر کتابخوان انقلاب اسلامی، کتاب به لحاظ اهمیت، جایگاه و تأثیرگذاری‌اش بر سبک زندگی باید وارد زندگی مردم شود و خانواده‌های ایرانی باید با کتاب و مطالعه مأنوس باشند و در یک کلام «خانواده کتابخوان» مطالبه جدی رهبر عزیز انقلاب از دست اندرکاران این حوزه است.
در خصوص سرانه مطالعه در کشور آمار‌های متفاوتی ارائه می‌شود که بر اساس آن تلاش و بسترسازی برای انس بیشتر مردم با کتاب ضرورت می‌یابد. در اینکه دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و متولیان کتابخوانی باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند شکی نیست، اما مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج آن در بین مردم نیاز به تفکر بسیجی، اقدامات آتش به اختیار و کار‌های تمیز فرهنگی آن هم از سوی نیرو‌های مخلص این شجره طیبه دارد. فرهنگ بسیجی فرهنگ «ما می‌توانیم» است و هیچ بن‌بستی در آن وجود ندارد، بنابراین توانمندی تحسین‌برانگیز و عظیم لشکر مخلص خدا و روحیه انقلابی، جهادی و فرهنگی بسیجیان که منتج به پیشرو بودن در همه عرصه‌های زندگی می‌شود، بیش از گذشته در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و انس روزافزون مردم با کتاب ضروری می‌نماید.
حرف آخر اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و صدرنشینی کتاب در زندگی مردم یک راه اساسی وجود دارد و آن به‌کارگیری فرهنگ بسیجی و به میدان آمدن لشکر مخلص خداست.
*مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار