کد خبر: 1068690
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
یک مستندساز مدعی شده است اصغر فرهادی فیلم سینمایی «قهرمان» را که اتفاقاً نماینده کشورمان در اسکار هم است با اثرپذیری بالا! از روی مستند او به اسم «دوسر برد، دوسر باخت» ساخته است؛ ادعایی که در صورت صحت می‌تواند به چالش برای اعتبار فرهادی در داخل و خارج کشور تبدیل شود.
مصطفی شاه‌کرمی

یک مستندساز مدعی شده است اصغر فرهادی فیلم سینمایی «قهرمان» را که اتفاقاً نماینده کشورمان در اسکار هم است با اثرپذیری بالا! از روی مستند او به اسم «دوسر برد، دوسر باخت» ساخته است؛ ادعایی که در صورت صحت می‌تواند به چالش برای اعتبار فرهادی در داخل و خارج کشور تبدیل شود.
در حالی که برخی منتقدان پس از دیدن هر دو اثر با یک سوژه اصالت فیلم فرهادی را مورد خدشه قرار داده‌اند، بیانیه انجمن مستندسازان و تأیید ضمنی ادعای این مستندساز سکانس جدیدی برای «قهرمان» فرهادی ساخته است.
همه چیز از روز‌هایی شروع شد که اصغر فرهادی و فیلم «قهرمان» به عنوان آخرین ساخته سینمایی او در هفتادوچهارمین جشنواره کن مشغول بودند. در آن ایام یک مستندساز جوان به اسم آزاده مسیح‌زاده، کارگردان فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» ادعا کرد: «قهرمان» اصغر فرهادی با اثرپذیری بالا و قابل اعتنایی از روی مستند او ساخته شده است. این مستندساز جوان در همان روز‌ها با حضور در یکی از روم‌های کلاب‌هاوس نه تنها مجدداً مدعایش را با تأکید مطرح کرد بلکه حتی مدعی شد برای استیفای حق و حقوقش با گرفتن وکیل مسئله را هم از طریق مجاری حقوقی پیگیری می‌کند. هر چند فیلمساز «قهرمان» آن روز‌ها تنها واکنشش در قبال این مدعای بزرگ صرفاً سکوت بود ولی برخی هواخواهان و نزدیکانش که می‌خواستند به هر شکلی شده از فیلمساز اسکار بلد و محبوب‌شان دفاع کنند، در همان فضای کلاب‌هاوس پاسخ‌هایی به مسیح‌زاده، کارگردان مستند «دوسر برد، دوسر باخت» دادند و تأکید کردند در خوش‌بینانه‌ترین حالت هر دوی این ایده‌ها حاصل کارگاهی بوده که فرهادی در شیراز برای هنرجویان برگزار کرده است. شاید در پاسخ به همین طرفداری‌ها و توجیه‌تراشی‌های علاقه‌مندان به فرهادی بود که باعث شد این مستندساز جوان فیلم مستند «دوسر برد، دوسر باخت» را که حدود چهار سال پیش ساخته شده است در یوتیوب منتشر کند و از همه منتقدان و مخاطبان بخواهد ابتدا «قهرمان» فرهادی و بعد اثر او را ببینند و بعد از آن صحت و سقم مدعایش را قضاوت کنند.
مسیح‌زاده که قبلاً به خاطر ساخت این فیلم مستند در «هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز» مورد تقدیر قرار گرفته، روز چهارم اردیبهشت ماه سال ۹۷ در صفحه شخصی اینستاگرامش درباره خلاصه داستان فیلمش نوشته است: «زندانی بندباز شیرازی که در زندان به رنگ‌آمیزی دیوار‌های زندان مشغول است، روزی برای خرید رنگ از زندان خارج می‌شود و کیف حاوی پول پیدا می‌کند. او می‌توانسته این پول را برای خودش بردارد، اما مبلغ پول به اندازه‌ای نبوده که بتواند بدهی خود را داده و از زندان خلاص شود. پس به دنبال صاحب پول می‌گردد...» این ماجرا و فیلمی که ساخته شده مربوط به سال۹۶ است که به ایده اصلی فیلم سینمایی «قهرمان» شباهت‌های غیرقابل انکاری دارد، اما با این همه فرهادی هیچ کجا اسمی از تأثیرپذیری، اقتباس یا برداشت آزادش از آن در ساخت آخرین فیلم سینمایی‌اش ذکر نکرده است. این مستندساز در متن تکمیلی که مجدداً منتشر کرده، گفته است: «این مستند را در ورک‌شاپ فیلمسازی مؤسسه فرهنگی- هنری کارنامه در سال ۱۳۹۳ ساختم. سوژه‌یابی، تحقیق و پژوهش این فیلم را خودم انجام دادم و در سال ۱۳۹۷ به هشتمین جشنواره شیراز و شصتمین جشنواره منطقه‌ای همدان فرستادم که در اولی جایزه ویژه هیئت داوران و در دومی منتخب بهترین پژوهش شد و متأسفانه در همان سال مجبور به توقف ارسال به جشنواره‌ها شدم. این مستند دومین تجربه فیلمسازی من بعد از فیلم کوتاه «۳۶۰ درجه» بود.»
تازه‌ترین پرده از این نمایش با ورود هیئت مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران و صدور بیانیه جانبدارانه آن‌ها از کارگردان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» که به صورت ضمنی مدعای او را تأیید می‌کند، در حال اجراست؛ مسئله‌ای که در صورت صحت و تأیید باعث مخدوش شدن وجهه و اعتبار فرهادی و سینمای کشورمان خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار