کد خبر: 1066400
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸

براساس آمار وزارت مسكن ۴۰درصد از خانوار ايراني زير خط فقر مسكن به سر مي‌برند و 70درصد جمعيت تهران فقيران مسكن محسوب مي‌شوند. مشاور وزير راه درخصوص زمين‌هاي در دسترس براي ساخت مسكن گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي برای ساخت یک مسلیون واحد در سال اول زمین دارد، اما براي باقي راه بايد بانك‌ها و ساير ارگان‌ها پاي كار بيايند و زمين‌هاي خود را به صورت تهاتر يا فروش در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار دهند. به دنبال شهرسازي هستيم و اگر ارگان‌ها، اقدام به ارائه زمين‌هاي خود كنند، مي‌توانيم در جاهاي بهتري براي مردم خانه‌سازي كنيم.
كارشناسان حوزه مسكن معتقدند خانواده‌هايي كه بيش از ۳۰درصد هزينه ماهانه يا سالانه خود را صرف اجاره بها و هزينه‌هاي مرتبط با تهيه مسكن مي‌كنند، فقيران مسكن محسوب مي‌شوند که اين نرخ در تهران به ۷۰درصد جمعيت استان رسيده است. براساس آمار مربوط به سال 98، يك زوج ساكن تهران حدود 66سال طول مي‌كشد كه خانه‌دار شوند.
به گزارش صداوسيما، فريد قديري در استوديو گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما افزود: طبق آمار رسمي به ثبت رسيده از سوي وزارت مسكن و شهرسازي، نرخ جمعيت زير خط فقط مسكن در ايران ۱/۸برابر نرخ متعارف جهاني است.
فريد قديري كارشناس حوزه مسكن گفت: رئيس‌جمهور (قبلي) در بدو كار اشاره به اعمال ماليات سنگين و مبارزه با رانت، فساد و سوداگري كرد، اما هنوز اين وعده اجرايي نشده است زماني كه چنين وعده‌اي داد وام مسكن 80 ميليون تومان بود و نرخ هر متر مربع خانه در تهران 4ميليون تومان، حالا هم وام مسكن همان 80تومان است و نرخ هر متر خانه در تهران به ميانگين 30ميليون تومان رسيده است. به گفته وي، مدت خانه‌دار شدن يك زوج در كشور به طور ميانگين حدود 33سال و اين در حالي است كه در دنيا تعريف شده حدود 10تا 12سال طول مي‌كشد تا يك فرد بتواند با پس انداز خود خانه دار شود. اين كارشناس حوزه مسكن با اشاره به الزام دولت سيزدهم براي توليد سالانه يك ميليون واحد مسكن ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴/۵ ميليون واحد خالي در كشور وجود دارد، اين در حالي است كه هنوز حدود ۷۰ هزار واحد از پروژه مسكن مهر تحويل صاحبانشان نشده حال اينكه قانون جهش توليد مسكن كه رئيس‌جمهور طبق آن، الزام توليد سالانه يك ميليون واحد مسكوني را در دستور كار قرار داده براي اين ۴/۵ ميليون واحد خالي هم تدبيري كرده يا خير، به نظر بنده تدبيري نكرده، زيرا راه‌حلي ساده براي اين موضوع وجود دارد مبني بر اعمال ماليات بر خانه‌هاي خالي و اين قانون در كشور ما اجرا نمي‌شود.
قديري اضافه كرد: دولت اجرايي كردن چنين قانوني را رها كرده و سراغ راهي رفته كه نه زمانش مشخص است و نه ابزاري براي اجراي آن فراهم است.
آمار خانه‌هاي خالي بايد بررسي شود
ابوالفضل نوروزي مشاور وزير راه در اين گفت‌و‌گو اظهار كرد: آمار خانه‌هاي خالي در كشور مربوط به سال‌هاي قبل است، با اين حال برخي از خانه‌هاي خالي به عنوان خانه دوم و تفرجگاه در حال استفاده است، گرچه خانه‌هاي خالي در شمال تهران مي‌تواند پس از اعمال ماليات و اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي، به صورت پلكاني قيمت خانه‌هاي ديگر سطوح كشور را نيز كاهش دهد.
مشاور وزير راه و شهرسازي هم با بيان اينكه اگر مشكل زمين حل شود، مشكل مسكن هم حل خواهد شد، گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي آنقدر زمين خالي دارد كه بتواند براي توليد حدود يك ميليون واحد در سال اول اجراي طرح افزايش و جهش توليد مسكن قدم بردارد، اما براي باقي راه بايد بانك‌ها و ساير ارگان‌ها پاي كار بيايند و زمين‌هاي خود را به صورت تهاتر يا فروش در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار دهند. به دنبال شهرسازي هستيم و اگر ارگان‌ها، اقدام به ارائه زمين‌هاي خود كنند، مي‌توانيم در جاهاي بهتري براي مردم خانه‌سازي كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار