کد خبر: 1065056
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده‌آملی مطرح شد
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه علامه حسن‌زاده‌آملی به عالَم توحید دسترسی داشتند، یکی از نمودار‌های کلامی و عملی ایشان را «همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری» عنوان کرد.
نوید پارسا

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه علامه حسن‌زاده‌آملی به عالَم توحید دسترسی داشتند، یکی از نمودار‌های کلامی و عملی ایشان را «همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری» عنوان کرد.
«آیت‌الله تحریری» از شاگردان علامه حسن‌زاده‌آملی در مراسم بزرگداشت مقام علمی و عملی ایشان با عنوان «عارف انقلابی» که با حضور جمعی از بیت ایشان، شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، با اشاره به درجات علمی علامه حسن‌زاده‌آملی به آیاتی از قرآن اشاره کرد که خداوند برای مؤمنین عالِم، درجات خاصی را در نظر گرفته است.
آیت‌الله تحریری افزود: علامه حسن‌زاده‌آملی معتقد بود انسان باید در مسیر علم‌یابی «ثبات قدم» داشته باشد و در رسیدن به حق از خود تزلزلی نشان ندهد و آن زمانی هم که سعادت نائل شدن به حق را داشت، نباید خضوع را فراموش کند.
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه مرحوم حسن‌زاده‌عاملی به عالَم توحید راه پیدا کرده بودند، یکی از نمودار‌های کلامی و عملی ایشان را همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری عنوان کرد.
«حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه» یکی دیگر از شاگردان علامه حسن‌زاده‌آملی با تأکید بر سلوک علمی و عرفانی ایشان، علامه حسن‌زاده‌آملی را «خواجه نصیرالدین زمانه» ما ذکر کرد و اظهار داشت: ایشان نه تنها شخصیتی کم‌نظیر که شخصیتی بی‌نظیر در دوران ما محسوب می‌شدند و این را من نه از باب تعارف که با برهان قاطع عرض می‌کنم چراکه من در این زمانه، کسی را سراغ ندارم که بدون هیچ‌گونه امکانات بتواند سرآمد علوم مختلفه از جمله فلسفه، عرفان، ادبیات عرب و فارسی، ریاضی، طب، الهیات و... باشد، حتی ایشان به زبان فرانسه هم تسلط داشتند.
به گفته وی، ریشه تمام علومی که استاد علامه حسن‌زاده‌آملی از آن بهره‌مند بودند «علم معرفت‌النفس» بود و کسانی که می‌خواهند به معرفت علامه حسن‌زاده‌آملی نزدیک‌تر شوند باید معرفت‌النفس را سرلوحه کار‌های خویش قرار دهند. دکتر خسروپناه با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی نسبت به علامه حسن‌زاده‌آملی عنوان شده است به سه شبهه آن اشاره کرد و گفت: اولین شبهه که نسبت به استاد ایجاد کردند این بود که چرا ایشان عزلت‌نشین بوده و خیلی مردمدار نبوده است؟ جواب آن را می‌توان در حضور پرشکوه مردم در تشییع پیکر ایشان پیدا کرد، ضمن اینکه تا عالِم عزلت‌نشینی نکند که به مقام والا نمی‌رسد، این در حالی است که ایشان انس و الفت خوبی با مردم داشت و همواره با نکات تربیتی با مراجعه‌کنندگان خود برخورد می‌کرد. بهره‌مند بودن علامه حسن‌زاده‌آملی از علوم قدیم، شبهه دومی بود که خسروپناه به آن اشاره کرد و یادآور شد: ایشان به علوم سنتی مثل عرفان نظری، کلام، فلسفه، منطق، برهان و طب سنتی اشراف داشتند در حالی که این نوع از علوم، قدیم و جدید ندارد.
وی شبهه سوم را سیاستمدار نبودن علامه حسن‌زاده‌آملی و تقدیر بلندبالای ایشان از رهبری عنوان کرد و در پاسخ گفت: برخی تقدیم کردن رساله خود به آیت‌الله خامنه‌ای را نوعی تملق دانستند، در حالی که این اعمال او ناشی از معرفت‌النفس ایشان بوده است چراکه ایشان علاوه بر اینکه ارادت خاصی نسبت به رهبری داشتند در ساحت نفس مطمئنه و قدسی سیر می‌کردند و نیازی به مدح کسی نداشتند. این شاگرد علامه حسن‌زاده‌آملی معتقد است: اگر کسی می‌خواهد از فیض علامه سرشار شود، باید کتاب‌های الهی‌نامه و معرفت‌النفس او را که دارای مباحث فلسفی و عرفانی است، مطالعه کند.
دکتر خسروپناه با بیان اینکه تواضع یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته استاد علامه حسن‌زاده‌آملی بود، گفت: تمام حرکات و سکنات ایشان کلاس درس و تربیت عرفانی بود و هیچ‌گاه نسبت به علوم احساس فارغ‌التحصیلی نمی‌کرد و تا زمانی که اساتید او در قید حیات بودند از کرسی استادی آنان استفاده می‌کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار