کد خبر: 1051906
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
هر وقت قرار است انتخاباتی رخ دهد بیشتر مردم و صنایع و اصناف به بازگو کردن نیاز‌ها و مشکلات‌شان می‌پردازند. آن‌ها احساس می‌کنند این‌بار یکی خواهد آمد که صدایشان را می‌شنود و برای رفع مشکلات‌شان کاری خواهد کرد. بر همین اساس و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری حالا اکثر استان‌ها ظرفیت‌ها و کمبودهای‌شان را اعلام می‌کنند تا حداقل کاندیدا‌های حاضر از همین الان وعده و برنامه‌ای برای آن‌ها ارائه کنند. گلستان که به خاطر گندم با کیفیت و پنبه منحصر‌بفردش زبان‌زد خاص و عام است امروز از رئیس‌جمهور آینده تقاضا دارد تا با رسیدگی به وضع کشاورزان این منطقه اجازه ندهد به خاطر بروز هزاران مشکل، صنعت کشاورزی و فعالان آن مجبور شوند عطای این کار را به لقایش بخشیده و به سراغ مشاغل دیگر بروند.
رضا نقیلو

سرویس ایران جوان آنلاین: هر وقت قرار است انتخاباتی رخ دهد بیشتر مردم و صنایع و اصناف به بازگو کردن نیاز‌ها و مشکلات‌شان می‌پردازند. آن‌ها احساس می‌کنند این‌بار یکی خواهد آمد که صدایشان را می‌شنود و برای رفع مشکلات‌شان کاری خواهد کرد. بر همین اساس و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری حالا اکثر استان‌ها ظرفیت‌ها و کمبودهای‌شان را اعلام می‌کنند تا حداقل کاندیدا‌های حاضر از همین الان وعده و برنامه‌ای برای آن‌ها ارائه کنند. گلستان که به خاطر گندم با کیفیت و پنبه منحصر‌بفردش زبان‌زد خاص و عام است امروز از رئیس‌جمهور آینده تقاضا دارد تا با رسیدگی به وضع کشاورزان این منطقه اجازه ندهد به خاطر بروز هزاران مشکل، صنعت کشاورزی و فعالان آن مجبور شوند عطای این کار را به لقایش بخشیده و به سراغ مشاغل دیگر بروند.


گلستان یکی از سرسبزترین و حاصل‌خیزترین استان‌های ایران به شمار می‌آید. همان طور که از نام این استان مشخص است باید این منطقه از ایران را گلستان بزرگی در نظر داشت که با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند حرف‌های زیادی در صنایع و مشاغل گوناگون برای گفتن داشته باشد. در حال حاضر گلستان با ۵۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی این ظرفیت را دارد که در طول سال تا دو نوبت زمین‌هایش را به زیرکشت ببرد. این توانمندی می‌تواند صد‌ها هزار شغل ایجاد کند که متأسفانه در بخش‌هایی نادیده گرفته شده است.
گندم از جمله محصولات مهم و استراتژیک به شمار می‌آید که در بخش زیادی از زمین‌های گلستان کشت می‌شود. جالب است بدانیم گلستان در کیفیت گندم‌هایش رتبه اول و در زمینه کمیت رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و براساس گزارش‌ها در سال‌جاری حدود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی این استان به زیر کشت گندم رفته است.
وقتی از ظرفیت‌های خدادادی صحبت می‌شود همه به وجد می‌آیند ولی هنگامی که مشخص می‌شود سوءمدیریت‌ها و کم کاری مسئولان بسیاری از توانمندی‌ها را در نطفه از بین می‌برد، آه از نهاد هر ایرانی بلند می‌شود. با اینکه گلستان می‌تواند با کیفیت‌ترین گندم ایران را تولید کند، اما کمبود و بعضاً جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای ایجاد ارزش افزوده، نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و به صرفه نبودن کشاورزی و محدود بودن فرصت صادرات محصولات تولیدی، چون قفلی بر پای صنعت کشاورزی این استان، حرکت و پیشرفت را از آن گرفته است. هر چند نزدیک به ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده، اما هنوز ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت سنتی آبیاری می‌شود.
بی‌برنامگی بلای جان کشاورزی
گلستان در کنار گندم با کیفیتش، پنبه خوبی هم تولید می‌کند که طی سال‌های اخیر به خاطر بروز برخی مشکلات، تولید این محصول به حاشیه رفته است. امروز و در یک کلام باید گفت بی‌برنامگی مدیران موجب شده تا کشاورزی گلستان از نبود سرمایه‌گذار رنج ببرد.
این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آب‌وخاک، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و توسعه ماشین‌های برداشت است.
به عقیده کارشناسان کشاورزی گلستان نیازمند الگوی کشت است. الگویی که دو قسمت مهم شامل بخش فنی و اجرایی دارد. قسمت فنی مربوط به وزارت کشاورزی است و این سازمان می‌داند کدام دشت و منطقه مناسب چه محصولی است و قسمت دوم بخش اجرایی است که مربوط به کشاورزان می‌شود و برای اجرای درست نیاز به اقدامات فرا دستگاهی دارند. ضمن اینکه رعایت الگوی کشت هم به سیاست‌های حمایتی و مقابله نیاز دارد. گلستان با ۲۱ هزار کیلومتر وسعت و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از استان‌های محوری در بخش کشاورزی کشور است که با تولید حدود ۶ میلیون تن محصول زراعی نقش مؤثری در خودکفایی کشور دارد، اما نباید فراموش کرد که بیابانی بودن دو سوم از عرصه‌های سرزمینی این استان بخصوص در مناطق شمالی سبب شده تا خاک بیشتر مناطق شور و بافتی قلیایی داشته باشد. همین مسئله اهمیت اجرای پروژه‌های زهکشی در گلستان را دوچندان می‌کند تا با بهبود کیفیت خاک راندمان محصولات زراعی افزایش یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار