کد خبر: 1048243
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
. تقویت سیستم دفاعی و امنیت بخش اقتصاد، شکل‌دهی به یک اقتصاد قوی، ایجاد خودباوری و تأثیر‌گذاری بر تمامی شاخص‌های یک اقتصاد سالم مانند اشتغال، رفاه، صادرات و همچنین تقویت افتخار ملی از مهم‌ترین دلایل اهمیت نهضت جهش تولید در بیانات مقام معظم رهبری است.

سرویس ایران جوان آنلاین:  سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری عنوان جهش تولید به خود گرفت، اما آیا این دغدغه نیز در همین سال برای سازمان‌های حمایتی و از همه مهم‌تر سازمان بسیج سازندگی پررنگ شد؟ نگاهی اجمالی به کارنامه ۲۰ ساله بسیج سازندگی نشان می‌دهد که پیش از این نیز حمایت از تولید داخلی با تقویت اشتغالزایی در محروم‌ترین نقاط ایران اسلامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف جهادگران این سازمان مطرح بوده و هست. تقویت سیستم دفاعی و امنیت بخش اقتصاد، شکل‌دهی به یک اقتصاد قوی، ایجاد خودباوری و تأثیر‌گذاری بر تمامی شاخص‌های یک اقتصاد سالم مانند اشتغال، رفاه، صادرات و همچنین تقویت افتخار ملی از مهم‌ترین دلایل اهمیت نهضت جهش تولید در بیانات مقام معظم رهبری است. در راستای تحقق این اهداف بلندمدت بود که برنامه‌ریزی سه ساله سازمان بسیج سازندگی با بهره‌گیری از نیرو‌های داوطلب بسیجی تدوین شد.


بعد از آن به صحنه آوردن تمامی ظرفیت‌های موجود و منابع و امکانات رده‌های بسیج برای جریان‌سازی حمایت از این نهضت به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این نهاد حمایتی از محرومان تبدیل شد و تلاش شبانه‌روزی جهادگران مخلص بسیجی برای به تحقق رساندن آن از مرکز پایتخت تا نقاط صفر مرزی ایران پهناور اسلامی شروع و همچنان ادامه دارد.


تولید ملی، بی‌اثرکننده تحریم‌ها


جنگ اقتصادی تمام عیار با ابزار بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها نقشه دشمن برای فروپاشی جمهوری اسلامی است. نقشه‌ای که رهبر انقلاب مقابله با آن را جز با تولید ملی و خود باوری و تکیه بر داشته‌های داخلی میسر نمی‌داند: «برای آنکه نظام اسلامی بتواند نقشه‌های دشمن را هوشمندانه خنثی کند باید گره‌های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیق و جامع و با همدلی میان نهاد‌های دولتی و غیردولتی اقدام به برطرف‌کردن آن‌ها و در نهایت ایجادجهش تولید در کشور کرد. راهکار بازکردن این گره‌ها نیز در تقویت و حمیت همه‌جانبه از تولید ملی نهفته است.»


معظم‌له آفت این نهضت را عدم خودباوری می‌دانند و نسبت به آن هشدار می‌دهند: «متأسفانه عده‌ای در کشور به طور دائم می‌گویند نمی‌شود و ما نمی‌توانیم. در حالی که می‌توانیم. دلیل آن هم این است که وقتی ما می‌توانیم یک ماهواره بر را با سرعت ۷ هزار و ۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، یا در صنایع دفاعی آن پیشرفت‌های بزرگ را داشته باشیم، پس در تولید هم می‌توانیم به جهش دست یابیم.»


شعار‌هایی در مسیر تحقق


سال ۱۴۰۰ از راه رسید و این‌بار شعار سال تأکید مضاعفی بر رفع موانع و حمایت‌های بیشتر از تولید دارد. این در حالی است که توسعه و رونق بخشی به اشتغال روستاییان و مردم مناطق محروم جای خود را در اردو‌های جهادی باز کرده است. اتفاقی که سردار زهرایی رئیس بسیج سازندگی نیز به آن اشاره کرده و طرح‌های این سازمان در قرارگاه جهش تولید را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های برگزاری اردو‌های حمایتی جهادی عنوان می‌کند و در مورد اهداف این طرح گفته است: «این طرح را با عنوان عملیات ویژه جهادی نامگذاری کردیم. در همین راستا توسعه اشتغالزایی با حضور گسترده گروه‌های جهادی تخصصی بسیج در عرصه‌های اقتصادی و تولیدی با رویکرد تسهیل‌گری به کارگاره‌های تولیدی در اولویت‌های اجرایی ما قرار گرفته است. نکته مهم در این طرح این که تمامی این مراحل با مشارکت مردمی و خیران در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار اجرایی خواهد شد، چراکه استفاده از ظرفیت‌های بومی «ستون این طرح است»، اما یک واقعیت در پس این حرف‌ها خوابیده و آن هم اینکه پیامد‌های این طرح اشتغال و تولید در مسیر اقتصاد مقاومتی خواهد بود، زیرا تا به حال در بسیاری از اردو‌های جهادی شاهد حمایت کوتاه‌مدتی از قشر مستضعف بودیم. یعنی یک گروه جهادی به نقطه صفر مرزی می‌رفت و خدماتی مانند توزیع ارزاق و بسته‌های معیشتی یا ویزیت رایگان پزشکی انجام می‌داد و گاهی اقدام به ساخت مسجد و مدرسه می‌کرد که تمامی این خدمات ارزنده و قابل تحسین بودند، اما اکنون با توجه به منظومه فکری بسیج و جهادی که برای سازندگی در نگاه مقام معظم رهبری وجود دارد، باید گامی فراتر برداشته شود.


امروز به لطف خدا و حضور داوطلبانه و مخلصانه بسیجیان ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد که باید از آن‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و دستیابی به تولید ملی استفاده کرد.


از این پس گروه‌های متخصص جهادی در قالب اردو‌های ویژه به این مناطق می‌روند تا در زمینه راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی، اخذ وام‌های قرض‌الحسنه برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی، کمک به تولید محصول مرغوب‌تر به دست کشاورزان و مهارت آموزی به روستاییان تسهیل‌گری کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار