کد خبر: 1045246
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
نقدشوندگی بازار سهام مشکل دارد
در حالی که ارزش سهام طی هشت ماه گذشته افت قابل ملاحظه‌ای داشته است، متأسفانه سهامدارانی که به رغم تحمل زیان ۷۰‌درصدی می‌خواهند از بازار خارج شوند چنین امکانی را در بازار نمی‌ببیند، از این رو مدیران بازار سرمایه باید حداقل شرایط را برای خروج سهامداران از بازار فراهم کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند شاخص کل بازار بورس تهران کشش رشد تا منطقه ۵۰۰ تا ۷۰۰‌هزار واحد را بیشتر نداشت، اما شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها موجب شد در هفت ماهه منتهی به مردادماه ۹۹ به رشد بازار کم توجهی شود، عقب‌نشینی شاخص کل بورس تهران به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد روز گذشته سهامداران را شوکه کرد.

وضعیت خاص سال ۹۹

تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا موجب شد بازار سرمایه در یک سال منتهی به شهریور ماه ۹۹ مرکز ورود نقدینگی شود، متولیان برقراری تعادل در بازار نیز شاید به جهت شرایط خاص کشور به هشدار‌ها کم توجه بودند. از این رو همانطور که پیش بینی می‌شد سهامداران بی‌اطلاع و کم اطلاع از آنچه در اقتصاد و بازار سرمایه می‌گذشت، به مالباختگان تبدیل شدند.

بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که شاخص کل بورس تهران نهایتاً باید تا محدوده ۵۰۰ تا ۷۰۰‌هزار واحد پیشروی می‌کرد، اما از آنجا که سیاستگذاران دولتی نمی‌خواستند نقدینگی وارد بازار ارز شود، چشم خود را به روی آنچه در بازار سرمایه می‌گذشت بستند تا اینکه شاخص کل در ماه‌های ابتدایی سال گذشته از مرز ۲ میلیون واحد نیز عبور کرد و در فصل تابستان کم‌کم نشانه‌های خروج سهامداران حرفه‌ای از بازار ظهور یافت، اما سهامداران تازه‌وارد که زیر بمباران خبری و تحلیل‌های خوش‌بینانه قرار داشتند، متوجه واقعیت‌های بازار نبودند.
اگر چه دیروز شاخص کل بورس تهران به محدوده یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد نزول کرد، اما وضعیت نقدشوندگی و نقدینگی بازار اصلاً در شرایط مناسبی قرار ندارد به طوری که برخی سهامداران با وجودی که ۷۰‌درصد از ارزش دارایی خود را از دست داده‌اند اصلاً امکان فروش سهام و خروج از بازار را ندارند، بدین ترتیب از سیاستگذاران بازار سرمایه باید پرسید این چگونه بازاری است که سهامدار نمی‌تواند سهامش را نقد کند. روند کاهشی بازار سرمایه تا جایی ادامه یافت که شاخص کل بورس برای چندمین بار در ماه‌های گذشته به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد عقبگرد کرد.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۷ هزارو ۷۱۱ واحد نزول تا رقم یک‌میلیون و ۱۹۹‌هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم هزارو ۱۶ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۲۹‌هزار و ۶۱ واحد ایستاد.

معامله‌گران این بازار ۲۱۷‌هزار معامله انجام دادند که ۲۲‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد ریال ارزش داشت.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه‌گذاری غدیر نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم ۴۷ واحد کاهش یافت و در رقم ۱۷‌هزار و ۶۸۱ واحد ایستاد.

در این بازار ۵۸‌هزار معامله به ارزش ۱۱هزار و ۸۶۱‌میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریاساسول، پتروشیمی تندگویان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار