کد خبر: 1044087
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
پس از اینکه امریکا از تعویق برنامه خروج نظامیان خود از افغانستان به ۱۱ سپتامبر خبر داد، آلمان، انگلیس و ناتو نیز در صف خروج قرار گرفتند. اگرچه این اقدامات همراستا با برنامه رئیس‌جمهور پیشین امریکاست، اما طالبان در کمتر از ۲۴ ساعت اعلام کرد که این زمان دیرتر از مدت زمانی است که در توافق دوحه به آن اشاره شده و مذاکرات پیش رو را بایکوت خواهد کرد به طرف امریکایی اولتیماتوم داد که باید در اردیبهشت خارج شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه امریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه در گزارشی به برنامه‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج تمامی نظامیان امریکایی از افغانستان پرداخت. یک مقام ارشد امریکایی که نامش اعلام نشد، در مورد این برنامه که تبعیتی از طرح دونالد ترامپ است، گفت که روند خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان در ماه می‌شروع خواهد شد و قرار است تا ۱۱ سپتامبر سال جاری (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) تمامی نیرو‌های امریکایی افغاستان را ترک کنند. وی گفت: «برآورد واضح درباره بهترین مسیر پیش رو آن است که بر روند صلح در حال انجام با طالبان تمرکز شود و نیرو‌های امریکایی به عنوان برگه چانه‌زنی در این گفتگو‌ها نباشد. امریکا عمیقاً به تعامل با دولت افغانستان ادامه خواهد داد و چشمان خود را از تهدید‌های تروریستی بر نخواهیم داشت.» وی درباره تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ هم گفت که این ضرب‌الاجل به هیچ شرطی وابسته نیست و تا تاریخ مذکور خروج از افغانستان انجام خواهد شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز روز چهار شنبه گفت که زمان آن رسیده است که نظامیان امریکایی از افغانستان به خانه بازگردند. به این منظور، واشنگتن برای خروج ایمن و کامل نظامیان خود از افغانستان با ناتو هماهنگ خواهد بود.

خروج، همراستا با امریکا

در پی اعلام طرح امریکایی‌ها، روز چهار شنبه سیلی از موضع‌گیری‌ها همراستا با واشنگتن در خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان خبرساز شد. آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان گفت: «ناتو همزمان با امریکا به مأموریت افغانستان اعزام شده و همگام با واشنگتن از این کشور خارج خواهد شد.»‌وی در گفت‌وگویی با شبکه خبری ARD به آینده نظامیان کشورش هم اشاره کرد و گفت: «ما همیشه گفته‌ایم نیروهای‌مان را با هم مستقر و سپس با هم خارج می‌کنیم. من حامی یک خروج هماهنگ نیرو‌ها هستم و انتظار هم دارم که ناتو امروز به این توافق دست پیدا کند. این بدان معناست که ما برنامه‌های‌مان را با امریکا هماهنگ می‌کنیم.» روزنامه تایمز هم نوشت که انگلیس تقریباً تمام نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد. لندن برنامه‌هایی دارد که کنترل یک آکادمی در کابل را که نیروهایش به آموزش سربازان افغان کمک می‌کنند، تحویل دهد. در این گزارش آمده است که حدود ۷۵۰ سرباز انگلیسی در افغانستان بدون کمک امریکا به مشکلاتی برخورد می‌کنند چرا که به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های امریکایی اتکا دارند.

مسیر دشوار تحقق صلح

براساس توافق دوحه که در دهم اسفند ۱۳۹۸میان امریکا و طالبان امضا شد، نیرو‌های خارجی باید تا اول ماه می‌از افغانستان خارج می‌شدند. طالبان پیش از این هشدار داده بود، چنانچه نیرو‌های خارجی در مهلت تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، این اقدام نقض توافقنامه دوحه خواهد بود و آنان حملات به این نیرو‌ها را از سر خواهند گرفت. این گروه به تازگی خروج کامل نیرو‌های خارجی از افغانستان را پیش‌شرط حضور آنان در نشست‌های مربوط به افغانستان اعلام کرده است. بر همین اساس، نعیم وردک، سخنگوی بخش سیاسی طالبان روز چهار شنبه گفت: «تا خروج کامل نیرو‌های خارجی از سرزمین‌مان، امارت اسلامی (طالبان) در هیچ کنفرانسی که بخواهد درباره افغانستان تصمیم بگیرد حاضر نخواهد شد.» کریس کولندا از نظامیان بازنشسته که شخصاً با طالبان مذاکره می‌کند هشدار داده طالبان قبلاً هم قول‌هایی از امریکایی‌ها برای عقب‌نشینی شنیده و اکنون به مصالحه‌های دیگری برای پذیرش تعویق عقب‌نشینی تا تابستان نیاز دارد. اگر این چهار ماه، شش ماه و شش ماه، هشت ماه شود چه؟ یک وزیر سابق طالبان و از اعضای کنونی کمیسیون نظامی این گروه نیز به دیلی بیست گفت که طالبان از امریکا به دلیل عدم وفاداری به معاهده ۲۹ فوریه و تعیین تاریخ پایان آوریل ۲۰۲۱ برای خروج کامل از افغانستان ناامید شده است.

ضمیر کابولوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه، موکول کردن خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان به روز ۱۱ سپتامبر، را عاملی دانست که روند صلح افغانستان را دشوار می‌کند و نقض توافق واشنگتن با گروه طالبان است.

افزایش حملات طالبان

دور تازه گفتگو‌های صلح افغانستان قرار است روز ۲۷ فروردین در استانبول برگزار شود؛ نشستی که ابتکار تازه واشنگتن در چارچوب طرح جدید صلح در افغانستان به شمار می‌رود. در چنین فضایی، طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد که شمار غیرنظامیان جان‌باخته طی حدود یک ماه گذشته در اثر تشدید خشونت گروه طالبان به ۶۰ نفر رسیده و در همین مدت ۱۶۳ تن نیز زخمی شده‌اند. شمار قربانیان غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. مقام‌های دولت افغانستان در پیام‌های خود به مناسبت آغاز ماه رمضان از گروه طالبان خواسته‌اند با پیشنهاد برقراری آتش‌بس موافقت کند؛ درخواستی که هنوز با آن موافقت نشده است. میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایند‌گان افغانستان روز چهارشنبه، در نشست عمومی مجلس گفت که هرچند خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و فراهم کردن زمینه ترک آن آرزوی ملت افغانستان است، اما هنوز شرایط خروج فراهم نشده است. وی افزود که در حال حاضر هم جنگ جریان دارد و کشت و قاچاق مواد مخدر منابع مالی گروه‌های تروریستی را شکل می‌دهد. رئیس مجلس نمایند‌گان افغانستان هشدار داد که اگر نیرو‌های امریکایی از افغانستان خارج شوند، ممکن است افغانستان بار دیگر دچار جنگ‌های داخلی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
بد نیست سیاستمداران وطنی که اینروز‌ها هم خیلی‌ سرشان شلوغ است، قدری دیپلماسی را از طالبان یاد بگیرند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار