کد خبر: 1037855
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
مصطفی شاه‌کرمی
توهین، استخفاف و تحقیر افراد، اقوام، آداب و فرهنگ‌ها گذشته از اینکه جرم است، کاری بسیار زشت و غیرانسانی است، حالا ممکن است این توهین به صورت علنی و آشکار باشد یا به قول قانونگذار به صورت غیرمستقیم و حتی به شکل اشاره باشد.

در قسمت یازدهم از فصل دوم سریال «بیگانه‌ای با من است» عصمت خانم (با بازی لیلی فرهادپور) کُلفت خانواده شهرابی با روسری خاصی به نمایش گذاشته شد که آن روسری با قدمتی بیش از ۳ هزار سال نماد هویتی و فرهنگ باستانی اقوام زاگرس‌نشین شناخته می‌شود. متأسفانه سال‌های زیادی است که در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها تصویر غلط و ناروایی از افراد غیرتهرانی یا به اصطلاح شهرستانی به مخاطب ارائه می‌شود که این تصویر موهن و غلط باعث ایجاد ادراک تحقیرآمیزی از این افراد در بین مخاطبان شده است. اغلب وقتی قرار است یک شخصیتی با جایگاه پَست اجتماعی یا در کسوت کارگر، کلفت و نوکر (هر چند کسب روزی حلال و زندگی شرافتمندانه مهم است نه نوع شغل) به نمایش گذاشته شود، عموماً این نقش را یک کاراکتر با لهجه یا زبان یکی از اقوام غیر مرکزنشین کشورمان ایفا می‌کند. اگرچه این گونه بدسلیقگی‌ها بار‌ها باعث دلخوری و حتی اعتراض اقوام مختلف شده است، اما مشخص نیست چرا جلوی این گونه رفتار‌ها و اقدامات مشابه آن گرفته نمی‌شود. همه کسانی که کمترین آشنایی نسبت به انتخاب پوشش و حتی نوع آرایش و گریم بازیگران و نقشی که قرار است به ایفای آن بپردازد، دارند، به خوبی می‌دانند که اساساً علت حضور کسی تحت عنوان طراح صحنه و لباس در فیلم‌ها و سریال‌ها این است که بر اساس تیپ شخصیتی و نوع نگاهی که کارگردان به پرسوناژ دارد، برای بازیگر لباس، پوشش و گریم خاصی را طراحی و اجرا می‌کند. زدودن چنین نگاه‌های تحقیرآمیزی که منبعث از تفکرات لیبرالیستی است و منجر به تفکیک افراد به شهروندان درجه یک و درجه ۲ در اذهان مخاطبان می‌شود، آن هم در تولیدات صدا و سیما که گستره وسیعی از مخاطبان در سرتاسر کشور را پوشش می‌دهد، باید با حساسیت‌های بیشتری دنبال شود. وقتی مخاطبانی که در شهرستان‌های غربی کشورمان زندگی می‌کنند، می‌بینند که پوشش زنان و مادران‌شان در یک سریال تلویزیونی بر تن یک کلفت یا نوکر پوشیده شده است، نه تنها آن‌ها میل و رغبتی برای استفاده از آن پوشش نخواهند داشت بلکه دچار نوعی حقارت و احساس استخفاف و خودکم‌بینی هم می‌شوند.

متأسفانه در سریال بیگانه‌ای با من است به دلیل کج‌سلیقگی و ناآگاهی عوامل این سریال به خصوص کارگردان و طراح صحنه و لباس آن، کاراکتر عصمت خانم، کُلفت خانواده شهرابی روسری «گُلوَنی» یا همان پوشش و حجاب زنان اقوام زاگرس‌نشین را به سر دارد. روسری «گُلوَنی» با قدمتی بیش از ۳ هزار سال از دوران عصر آهن و مفرغ که اوج شکوفایی تمدن‌های آن روزگار بوده تا به امروز همواره به عنوان یک پوشش و حجاب در بین زنان اقوام زاگرس‌نشین مرسوم و رایج بوده است. بر اساس بیان مورخانی، چون هرودت، ریشه تاریخی سربند (گُلوَنی) به دوره هخامنشیان و دوره ماد برمی‌گردد. دیاکونوف روسی به عنوان یکی از سرشناسان حوزه شرق‌شناسی نیز در کتاب «تاریخ ماد» خود به این پوشش ایرانی اشاره می‌کند و در توصیف اقوام، آشوریان، عیلامی‌ها و ماد‌ها از این پوشش یا سربند یاد می‌کند.

این روسری با قدمتی ۳ هزار ساله که جزو پوشش زنان قوم کاسیت (ساکنان باستانی منطقه زاگرس) بوده در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رسیده است. گذشته از اینکه تحقیر نماد‌های فرهنگی و تمدنی اقوام توهین به افراد و اقوام (چه به صورت مستقیم و چه به صورت اشاره و غیرمستقیم) مطابق برخی مواد قانونی در قانون مجازات اسلامی و همچنین قانون تعزیرات توسط قانونگذار جرم‌انگاری شده و برای شخص مرتکب، مجازات تعیین کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار