کد خبر: 1025711
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به مراجعه ۱۰هزارو۵۰۰ نفر به صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شبانه‌روز منتهی به ۱۳ آبان گفت: «از این تعداد ۸۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها مورد پذیرش قرار گرفتند که ۱۷۰ نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  آمار فوتی‌ها و مبتلایان جدید و بستری‌های کرونا همچنان رو به افزایش است. حالا دیگر کمتر خانواده‌ای است که تلخی ابتلا به این بیماری و حتی فوت یکی از بستگان و آشنایان را تجربه نکرده‌باشد. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت با فوت ۴۲۲ بیمار دیگر، مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. بخش عمده‌ای از این آمار هم مربوطه به پایتخت است. در این میان همه دوست دارند بدانند شیب صعودی آمار مرگ و میر بیماران کرونایی تا کی ادامه خواهد داشت و آیا امیدی به کاهش مرگ و میر‌های ویروس تاجدار هست یا نه؟ پاسخ علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به این پرسش چندان امیدوار‌کننده نیست. وی با اشاره به شکسته‌شدن رکورد آمار بیماران بستری در تهران طی ۹ ماه گذشته، پیش‌بینی کرد با توجه به آمار بالا و وخامت حال بیماران بستری در بخش‌های ویژه، کماکان آمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده همچنان بالا خواهد بود و در بهترین شرایط کاهش مرگ و میر تا سه هفته آینده تجلی نخواهد کرد.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ۱۳ آبان و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۲۹۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسید. در همین زمان ۴۲۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. همچنین ۵هزارو۳۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. ۴۹۵ هزار و ۴۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

رکوردشکنی بستری بیماران کرونایی در تهران

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به مراجعه ۱۰هزارو۵۰۰ نفر به صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شبانه‌روز منتهی به ۱۳ آبان گفت: «از این تعداد ۸۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها مورد پذیرش قرار گرفتند که ۱۷۰ نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند.»

به گفته وی در حال حاضر ۶هزارو۳۳۷ بیمار با تشخیص کرونا در بخش‌های عادی و ویژه ۱۰۸ بیمارستان استان تهران بستری هستند که رکوردی بی‌سابقه در میزان بستری مبتلایان کرونایی در ۹ ماه اخیر بوده و هزارو۷۰۲ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با اشاره به وخامت حال هزارو۷۰۰ بیماری بستری در بخش‌های ویژه گفت: «بیمارانی که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند معمولاً یا با حال بسیار وخیم مستقیماً و در بدو ورود به آی سی یو منتقل می‌شوند یا اینکه به دنبال وخیم‌شدن حالشان از بخش‌های عادی به بخش ویژه منتقل می‌شوند.»

به گفته زالی، با توجه به آمار بالا و وخامت حال بیماران بستری در بخش‌های ویژه، پیش‌بینی می‌شود کماکان آمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده همچنان بالا باشد و در بهترین شرایط کاهش مرگ و میر تا سه هفته آینده تجلی نخواهد کرد.

تمدید محدودیت‌های قبلی و محدودیت تردد برون‌شهری

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در خصوص اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران اینگونه توضیح داد: «علاوه بر تمدید محدودیت‌های قبلی، این هفته شاهد اعمال محدودیت‌های تردد برون‌شهری در تهران و ۲۵ استان و ۹۱ ایستگاه هستیم.»

وی با اشاره به شرایط پیچیده و وجود ۱۲۰ مبادی ورودی و خروجی در تهران دارد، خاطر نشان کرد: «با تلاش نیروی انتظامی مبادی غیر اصلی مسدود شده و تمام نقل و انتقال را به مسیر مبادی اصلی هدایت و کنترل می‌شوند.» به گفته زالی تمدید محدودیت‌های گروه‌های سه و چهار و تداوم حضور ۵۰ درصدی کارکنان تا آخر آبان ماه از دیگر محدودیت‌های اعمال‌شده برای تهران است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بیشترین مشکل را مربوط به تردد‌های درون‌شهری برشمرد و با اشاره به شلوغی تهران و ترافیک بالای آن گفت: «متأسفانه ترافیک تهران تغییری نداشته‌است و فضای شهری پرخطر به خصوص پاساژ‌ها و مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تراکم بالایی برخوردار هستند و کماکان خطر در تهران بسیار جدی است.»

تکمیل ضریب اشغال بیمارستان‌های تهران

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم با بیان اینکه ضریب اشغال بیمارستان‌های تهران در رابطه با ظرفیت کووید ۱۹ تکمیل شده‌است، گفت: «با توجه به افزایش تصاعدی بیماران کرونا در پیک سوم اپیدمی، بیماران جدید ابتدا در اورژانس بستری شده و با خالی شدن تخت، به بخش‌ها منتقل می‌شوند. به عبارت دیگر ظرفیت بستری بیماران کرونایی ثابت نبوده و بنا به شرایط و بر اساس نیاز روزانه، بازگشایی بخش جدید، تخصیص تخت جدید و همچنین تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود.»

وی در عین حال با اشاره به خستگی و فرسودگی کادر درمان به خاطر ۹ ماه ارائه خدمت بی‌وقفه و مزمن شدن بحران کرونا اظهار کرد: «فرسودگی و درگیری بالای کادر درمان، بیمارستان‌ها را با کمبود جدی نیرو مواجه کرده، به گونه‌ای که همواره بین ۱۷ تا ۲۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند. بنابراین یکی از مشکلات اساسی برای ادامه این روند، بحث فرسودگی پرسنل و تأمین نیرو در بخش‌های بستری است.»

نقش تشخیص بهنگام بیماری در پیشگیری از مرگ و میر

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به چرایی افزایش مرگ‌های ناشی از بیماری با اشاره به اهمیت تست‌های تشخیصی برای کنترل بیماری گفت: «اگر امکان انجام تست بیشتر باشد، در مدیریت بیماری بسیار مؤثر است. در تمام دنیا به این صورت بیماری را کنترل می‌کنند. در دنیا بعد از یافتن فرد مثبت، افراد در تماس با او را هم تست می‌کنند و این اقدام باعث می‌شود که افراد مثبت دیگر هم شناسایی شوند و ایزوله کردن آن‌ها ریت انتشار را کاهش می‌دهد. در ایران هم میزان انجام تست باید افزایش یابد و در عین حال تست ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. زیرا در حال حاضر هزینه تست گران است.»

وی با بیان اینکه در عین حال تشخیص بیماری در مراحل اولیه میزان مرگ و میر را هم کاهش می‌دهد، گفت: «هر چقدر بیماری زودتر تشخیص داده شود و تعداد تست‌هایمان بیشتر باشد و افراد بدون علامت را پیدا کنیم، می‌توان آن‌ها را ایزوله کرد تا به دیگران بیماری را منتقل نکنند.»

از واکسن کرونا چه خبر؟

به‌رغم تمام ابهاماتی که در خصوص اثربخشی واکسن کرونا وجود دارد، اما همچنان چشم امید بسیاری از مردم جهان به این واکسن است تا شاید نوشدارویی برای رام کردن این ویروس سرکش باشد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به برخی از این ابهامات افزود: «یکی از ابهامات تغییر ژنتیک ویروس کرونا است، اما شرکت‌های دانش‌بنیان و تهیه واکسن مانند رازی و بنیاد برکت کار عظیمی را برای ساخت واکسن شروع کرده‌اند. وی ادامه داد: «ما کمیته ملی واکسن را تشکیل دادیم، از ۱۲ گروهی که روی این موضوع کار کردند، سه گروه توفیقات خوبی داشتند و از این سه گروه دو گروه تست روی نمونه حیوانی را تمام کردند و از این هفته وارد مرحله بعدی تهیه واکسن می‌شوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار