کد خبر: 1024265
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
با مصوبه مجلس و پیگیری نیرو دریایی سپاه یکی از مهم‌ترین معضلات مخرب محیط‌زیست دریایی و صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد. به گفته رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس ممنوعیت صید ترال با هدف آیش دریا انجام و از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: صید ترال در سال‌های اخیر اکو سیستم دریایی را در معرض تخریب و نابودی جدی قرارداده و مسائل و مشکلات فراوانی را برای صیادان استان‌های دریایی جنوب کشور ایجاده کرده بود که این موضوع مورد رصد دستگاه‌های متولی و مجلس شورای اسلامی قرارگرفت و بر این اساس نیروی دریایی سپاه پاسداران از تابستان سال گذشته با راه‌اندازی بسیج دریایی و گشت‌های شناور با هرگونه تخلف در حوزه صیادی که معیشت و زندگی مردم منطقه را با چالش و مشکل مواجه کند، با جدیت برخورد کرده است. به همین جهت در یکسال اخیر تعداد زیادی کشتی صیادی ترال توسط سپاه توقیف شد.

رئیس دستگاه قضا هم هشدار داد

صید ترال یا کف روب، تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به کشتی یا شناور صیادی وصل است و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده‌می‌شود. آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ گفتند که این نوع صید ممنوع است و دستگاه‌های مربوطه باید با آن برخورد کنند. قبل از پیدا شدن سر و کله صید ترال، سازمان شیلات برای ادامه بقای آبزیان خلیج فارس، در زمان‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها، اجازه ماهیگیری نمی‌داد، اما اکنون صید به روش ترال قوانین زیادی را زیر پا گذاشته‌است.

آسیب‌های زیانبار صید ترال

در صید ترال ماهی‌های نابالغ و کم کیفیت هم صید می‌شود که اغلب اوقات مصرفی ندارند و دور ریخته می‌شوند. این ماهی‌ها اگرچه برای ما مصرفی ندارند، ولی در چرخه غذایی دیگر آبزیان هستند. اختلال در چرخه غذایی دریا، اکوسیستم آن را نابود می‌کند و موجب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود. صید ترال، همه موجودات آبزی بستر هدف را صید می‌کند و به تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان آسیب می‌رساند.

جنوب کشورمان به علت نوع آب و هوا، خاک و پوشش گیاهی برای کشت و زراعت مناسب نیست. اغلب مردم این منطقه از ماهیگیری، شغلی که پدرهایشان نیز داشتند، امرار معاش می‌کنند که در سال‌های اخیر صید ترال چینی به منبع درآمد مردم محلی آسیب زده بود.

پایان یک دهه صید غیرقانونی

در همین زمینه رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم روز گذشته با اشاره به مصوبه فراکسیون محیط‌زیست در خصوص توقف صید ترال در آب‌های کشور گفت: «۵۳ هزار صیاد در سواحل جنوبی ایران به صورت مستقیم از صید سنتی ارتزاق می‌کنند، اما متأسفانه حدود ۱۰ سال است که پدیده شومی به نام صید ترال با جارو کردن تمامی ماهیان دریای جنوب کشور، صیادان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده‌است به نحوی که حدود ۸۰ درصد صیادان چابهار به واسطه ورود کشتی‌های صید ترال به این آب‌ها بیکار شدند.»

سمیه رفیعی با اشاره به تبعات بیکاری صیادان جنوب کشور افزود: «صید ترال شغل و احساس هویت شغلی صیادان را از بین برده و موجب افزایش چشمگیر معضلات اجتماعی، چون اعتیاد، قاچاق و مشکلات خانوادگی شده‌است.»

حل مشکلات صد‌ها هزار نفر از مردم جنوب

وی با بیان اینکه ترال‌دار‌ها افراد ذی‌نفوذ و متصل به بخشی از دستگاه‌ها بودند و به راحتی مجوز دریافت می‌کردند، تصریح کرد: «ترال‌دار‌ها در سایه عدم نظارت دستگاه‌های متولی هر آنچه را که در دریا بود، به نفع خودشان استخراج می‌کردند و با توجه به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داشتند، چیزی برای صیاد سنتی باقی نمی‌گذاشتند؛ این معضل سالیان سال صیادان سنتی جنوب کشور را با مشکل و چالش جدی مواجه کرده و زندگی صد‌ها هزار نفر را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به صید وابسته است، مختل می‌کند.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: «فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار خود بررسی صید ترال را به صورت علمی و کارشناسی در دستور کار خود قرار داد تا به جهت آیش دریا صید ترال متوقف شود.»

همکاری مجلس یازدهم و سپاه

رئیس کمیته محیط‌زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه برخی از صیادان به دلیل نبود صید کافی در دریا‌های کشور و وجود کشتی‌های صید ترال مهاجرت کردند، ادامه داد: «عدم نظارت باعث شده‌است که کشتی‌ها به آب‌های ساحلی بیایند، با اینکه قرار بوده فقط صید میان ِآبزی داشته‌باشند، اما صید کف‌زی می‌کنند. در واقع این کشتی‌ها کف دریا را جارو می‌کنند و رسماً چیزی باقی نمی‌ماند.»

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: «بعد از پیگیری‌ها و جلسات متعدد در فراکسیون محیط‌زیست در چارچوب کاری علمی و کارشناسی شده با حمایت‌های ویژه دکتر قالیباف و نیروی دریایی سپاه و سردار تنگسیری توافقنامه‌ای در کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط‌زیست مجلس با حضور معاونان وزارت جهار کشاورزی و رئیس کارگروه صید و شکار امضا کردیم تا به واسطه آن صید ترال به مدت دو سال به جهت آیش دریا متوقف شود. یقیناً این امر اقدامی بسیار مهم برای کشور بوده که از اول آذر ماه اجرایی می‌شود.»

با هیچ‌کس تعارفی نداریم

این در حالی است که نیروی دریایی سپاه علاوه بر مأموریت‌های خود در عرصه دفاعی، در حوزه‌های دیگری همچون مقابله با قاچاق سوخت و مواد‌مخدر و مقابله با صید غیرمجاز نیز تلاش و برنامه‌های گسترده‌ای دارد. فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه سال گذشته در این زمینه با هشدار گفت: «شناور‌هایی که صید ترال انجام می‌دهند چه خارجی و چه داخلی همه توقیف می‌شوند و ما این کار را با جدیت با کمک دستگاه قضایی دنبال می‌کنیم و با هیچ‌کس تعارفی نداریم.»

سردار روانکار با بیان اینکه صید ترال هدفمند است، تأکید کرد: «اگر کسی کار خلاف انجام دهد نگاه ما محبت‌آمیز همراه با ارشاد و هدایت است، اما کشتی‌های چینی، فیلیپینی و بنگلادشی که صید ترال انجام می‌دهند و صیدشان را به کشور‌های امارات و عمان منتقل می‌کنند. بعد خیلی از همین آقایان مسئولان در روزنامه‌ها همه نوشته شده حتی نامه‌ای مکتوب به ما زدند که فلان کشتی‌ها با مجوز سازمان شیلات صید ترال انجام می‌دهند و فانوس دریایی و حرام گوشت صید می‌کنند که ما زیر بار نرفتیم.»

گفتنی است در سال‌های اخیر یکی از برنامه‌های نیروی دریایی سپاه مقابله با صید غیرمجاز ترال بوده که طی شش ماه دوم سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم آبزیان صید شده به روش ترال از سوی این نیرو کشف و با متخلفان برخورد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار