کد خبر: 1018238
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
جشن فروش و سود اصناف در فصول مختلف تقسیم شده و حتماً آغاز پاییز و بازگشایی مدارس باید بهترین دوران برای فروش لوازم التحریر و نوشت افزار به حساب بیاید. اما گویی کرونا کاری کرده که همه مشاغل از حضورش متضرر شوند و حالا لوازم التحریری‌ها جزو اصنافی هستند که خزان کسب و کار را تجربه می‌کنند. از استان‌های مختلف خبر می‌رسد در روز‌های اوج کسب و کار لوازم التحریری‌ها امسال خرده‌فروشان لوازم التحریر ۴۰ درصد و عمده‌فروشان ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش کمتری داشته‌اند و این یعنی از بین رفتن بسیاری از مشاغل در این عرصه.
افشین کمالی
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر سال تحصیلی امسال کمی زودتر از سال‌های قبل آغاز شد، می‌توانست رونق فروش نوشت افزار و کیف و لوازم التحریر را نیز زودتر از موعد مقرر به این بازار برساند. اما انگار موبایل و تبلت نیازی به دفتر و قلم ندارند و اگر قرار است مدت زیادی از دوران تحصیل به صورت مجازی باشد حتماً ملزوماتش هم مجازی خواهند بود. سایه سنگین کرونا این بار بر بازار نوشت‌افزار افتاد و به گفته فعالان این عرصه، امسال خرده‌فروشان لوازم التحریر ۴۰ درصد و عمده‌فروشان ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش کمتری داشته‌اند. بلاتکلیفی باعث شد که خرده‌فروشان اجناس کمتری خریداری کنند و به همین دلیل ضرر و زیان عمده‌فروشان بیشتر است. اما این بلاتکلیفی فقط به فروشندگان ختم نمی‌شود و حتی خانواده‌ها نیز هنوز نمی‌دانند فرزندانشان چه زمانی و به چه مدت به مدرسه خواهند رفت. به همین دلیل یا در خرید لوازم التحریر مورد نیاز عجله‌ای ندارند یا با در نظر گرفتن اینکه کسی نمی‌بیند دانش‌آموزشان از چه مداد و خودکار و دفتر و پاکنی استفاده می‌کند، پس ترجیح می‌دهند همان لوازم باقیمانده از سال گذشته را در اختیار فرزندانشان قرار دهند.

تولید ۷۰ درصد دفتر کشور در اصفهان

کاهش خرید لوازم‌التحریر از طرف مردم در تمام استان‌های کشور رخ داده است و بر همین اساس رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی خرید لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید در این استان، گفته: «از زمانی که کلاس‌ها مجازی شد، بیشتر والدین به دلیل شیوع کرونا تمایلی به حضور فیزیکی فرزندان خود در مدارس ندارند. به نوعی دیگر نیازی به لوازم‌التحریر نخواهند داشت و این صنف رو‌به نابودی می‌رود.»

اکبر چیت‌ساز در خصوص میزان استقبال دانش‌آموزان از لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید به ایسنا گفت: «اینکه امسال برخی مدارس به صورت مجازی تشکیل می‌شود موجب کاهش ۷۰ درصدی خرید لوازم‌التحریر از سوی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است. الان اولین روز‌های سال تحصیلی است و باید اوج فروش لوازم مرتبط با درس و مدرسه باشد، اما یک فروشنده لوازم‌التحریر شاید در روز تنها ۴۰تا۵۰ هزار تومان فروش داشته باشد و در حالی که پیش‌تر با توجه به فروش کتاب در واحد‌های صنفی این اتحادیه، میزان فروش آن‌ها بسیار بالاتر بود.» با گذری به بازار مشخص می‌شود تمام دفتر موجود، ایرانی است و با وجود انواع لوازم‌التحریر از جمله خودکار، مداد، پاک کن، تراش و محصولات دیگر خارجی در بازار، محصولات کاملاً مشابه ایرانی آن موجود است و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. اما این موجود بودن دلیلی بر ارزان بودن نیست. بجز مجازی شدن درس و مدرسه، گران شدن محصولات و لوازم نوشت افزار هم ترمز خرید بی‌محابا در این بازار را کشیده است. قیمت لوازم‌التحریر خارجی با توجه به نوسان نرخ دلار افزایش داشته و لوازم التحریر ایرانی هم با توجه به افزایش حقوق کارگر، بیمه، مالیات و مواد اولیه که از خارج وارد می‌شود بین ۲۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته گران شده است. صدای تولید کنندگان دفتر در اصفهانی به این خاطر بلند شده که اصفهان تولیدکننده ۷۰درصد دفتر کل کشور است و سه کارخانه کاغذ و دفتر در این استان فعالیت می‌کنند که محصولات خود را به عمده فروشان این صنف تحویل می‌دهند. حالا وقتی عمده فروش‌ها ۷۰ درصد فروششان پایین آمده باشد می‌توان حال و روز کارخانجات را هم متصور شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار