کد خبر: 1018070
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
منوچهر محمدی به عنوان تهیه‌کننده‌ای با سابقه در سینمای ایران به تازگی درباره ابعاد شخصیتی مرحوم رسول ملاقلی‌پور نکاتی را مطرح کرده که در نوع خود جالب است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تهیه‌کننده فیلم «میم مثل مادر» با اشاره به اینکه رسول ملاقلی‌پور اصالت در فیلم برایش بسیار اهمیت داشت، می‌گوید: ویژگی بارز او همین روحیه خاصی بود که احتمالاً مربوط می‌شود به همان دوران جنگ؛ بیشتر دوستان او از اهالی جبهه و جنگ بودند و فرهنگ دفاع مقدس در او تبلور داشت. رسول خیلی اهل حساب و کتاب و عافیت‌طلبی نبود.

به قول منوچهر محمدی تهیه‌کننده با سابقه سینمای کشورمان، «رسول ملاقلی‌پور درس سینما نخوانده بود، اما ویژگی مهمی که لازمه کار هنری است در او وجود داشت.» در واقع ملاقلی‌پور به نوعی رسول امی سینمای ایران بود که با ساخت و تولید آثار موفقی در حوزه سینمای دفاع مقدس مانند فیلم سینمایی «پرواز در شب» که لوح زرین بهترین فیلم در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن او کرد یا ملودرام‌های اجتماعی اثرگذاری مثل فیلم سینمایی «میم مثل مادر» توانست موفقیت‌های خوبی را به دست بیاورد.

بر اساس اعلام دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قرار است به پاسداشت این کارگردان فقید سینمای کشورمان جایزه‌ای تحت عنوان «نشان رسول» در شانزدهمین دوره این جشنواره به سینماگر خلاق در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت اهدا گردد، به همین بهانه منوچهر محمدی که سابقه دوستی دیرینه‌ای با این کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس فقید سینمای کشورمان داشته در مورد آشنایی‌اش با مرحوم ملاقلی‌پور به مهر می‌گوید: آشنایی من با زنده‌یاد ملاقلی‌پور از اولین فیلم سینمایی او «بلمی به سوی ساحل» آغاز شد. زمانی که این فیلم را دیدم حس کردم رسول کارگردانی باهوش و دارای غریزه ذاتی در امر فیلمسازی است.

همانطور که می‌دانید رسول تحصیلات آکادمیک و سینمایی نداشت ولی به ذات، ویژگی‌های یک فرد مؤلف و خلاقه را در خود داشت. بعد که جلو آمد در کار‌های دیگرش پیشرفت کرد و زبان بصری خاص خودش را در آثارش به وجود آورد. چند باری قصد همکاری داشتیم که شرایط آن فراهم نشد و در نهایت اولین همکاری رسمی ما که نتیجه خوبی نیز به همراه داشت و فیلم قابل اعتنایی در سینمای ایران شد، «میم مثل مادر» است که پس از آن قصد داشتیم فیلم بعدی را هم تولید کنیم که عمر او به دنیا نبود.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه اظهار می‌دارد: پس از همکاری در ساخت فیلم موفق «میم مثل مادر» قصد داشتیم دومین همکاری را با هم داشته باشیم که من ایده «عصر روز دهم» را با او در میان گذاشتم که پسندید و، چون بخشی از فیلم در ایران و بخشی در عراق می‌گذشت، سفر دو هفته‌ای با هم به عراق داشتیم تا رسول بیشتر در فضا قرار بگیرد.

محمدی با اشاره به اینکه در آن سفر وقت‌هایی که فرصت دست می‌داد روی فیلمنامه کار می‌کردیم، می‌افزاید: همان جا بود که شاکله کلی فیلمنامه «عصر روز دهم» درآمد و در برگشت وارد مقدمات پیش‌تولید شدیم که متأسفانه رسول در اثر عارضه سکته قلبی دار فانی را وداع گفت و ما یکی از کارگردانان خوب سینمای دفاع مقدس و فیلم‌های ارزشمندمان را از دست دادیم و او در اوج بلوغ و شکوفایی از دست رفت.

وی در پایان تأکید می‌کند: به نظرم ویژگی بارز او همین روحیه خاصی بود که احتمالاً مربوط می‌شود به همان دوران جنگ، بیشتر دوستان او از اهالی جبهه و جنگ بودند و فرهنگ دفاع مقدس در او تبلور داشت، ضمن اینکه رسول خیلی اهل حساب و کتاب و عافیت‌طلب نبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار