کد خبر: 1017404
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
آیا وقت آن نرسیده که پروپاگاندای «شفافیت» به شکل واقعی و نه صرفاً در نشست‌های خبری و روی کاغذ در بخش‌های مهمی مثل بنیاد فارابی عملیاتی و اجرایی شود؟
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: یک نسخه از فیلم سینمایی «خرس» پس از ۹ سال توقیف و اصطلاحاً در گنجه بودن، به یکباره سر از یوتیوب درآورده و طبق معمول پروژه مظلوم‌نمایی و سرایش «کی بود کی بود من نبودم» شروع شده است. قطعاً نیرو‌های ماورایی در این قاچاق دستی نداشته‌اند و بنیاد فارابی به عنوان مالک اصلی فیلم باید علل و عوامل را در لابه‌لای نیرو‌های انسانی جست‌وجو کند.

انتشار نسخه قاچاق فیلم خرس به کارگردانی خسرو معصومی در یوتیوب باعث شد تا بحث کهنه و قدیمی و ادامه‌دار انتشار نسخه قاچاق برخی آثار سینمایی که عمدتاً فیلم‌های توقیفی هستند روی پلت فرم‌های مختلف در فضای رسانه‌ای مجدداً مطرح شود؛ تقریباً همانند تجربه تکراری انتشار نسخه غیرقانونی فیلم رستاخیز احمدرضا درویش که چند وقت پیش رخ داد. خسرو معصومی به عنوان کارگردان این اثر، مسئولان سینمایی ۹ سال قبل را که باعث توقیف فیلمش شده‌اند در این اتفاق دخیل می‌داند و می‌گوید: «مقصر اصلی قاچاق فیلم همان کسانی هستند که چند سال قبل «خرس» را توقیف کردند و با کارشان و نیز با برچسب‌هایی که به فیلم زدند، سنگی را درون چاه انداختند که هیچ عاقلی بعد از آن جرئت نکرد آن را بیرون آورد.»

اگر چه تکلیف سرپرستی «خرس» معصومی بین وی، تهیه‌کننده و بنیاد فارابی در حال دست به دست شدن است امام جواد نوروزبیگی انتشار نسخه قاچاق این اثر سینمایی را از سوی «شکوفا فیلم» محتمل دانسته است. پس از طرح چنین اتهامی از سوی تهیه‌کننده خرس، داریوش باباییان مدیر دفتر این شرکت پخش در مصاحبه‌ای می‌گوید: «اخیراً من مصاحبه‌ای داشتم و درباره پروانه ساخت‌های متعددی که برای جواد نوروزبیگی صادر می‌شود، صحبت کردم. من در آن مصاحبه به قضیه پولشویی هم اشاره‌ای داشتم. متأسفم آقای نوروزبیگی حالا به منظور انتقام‌جویی این اتهام را علیه من مطرح می‌کند، این در حالی است که فیلم «خرس» نه به دفتر من ارتباطی دارد نه کپی آن در اختیار من بوده است. من معتقدم این فیلم توسط شخص آقای نوروزبیگی به کانال‌ها ارسال شده است. چطور می‌شود که در روز‌های تعطیل چنین اتفاقی رخ می‌دهد تا کسی نتواند پیگیری لازم را داشته باشد؟ من برای آقای نوروزبیگی و امثال ایشان متأسفم که تهمت می‌زنند و...»

حقوق کامل فیلم سینمایی «خرس» را مؤسسه رسانه‌های تصویری سابق در اختیار داشته که پس از انحلال موسسه مذکور و ادغام آن، در سال ۹٨ تمامی دارایی‌های آن موسسه به بنیاد سینمایی فارابی منتقل شده است، به همین علت بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک اصلی فیلم با ارسال یک ایمیل رسمی به یوتیوب، خواستار توقف نمایش و حذف فیلم خرس در این پلت‌فرم جهانی شده است.

اما در این بین چند نکته و سؤال مطرح است که مسئولان بنیاد فارابی باید به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند، به عنوان مثال چرا در چند وقت اخیر نسخه قاچاق برخی آثار سینمایی که در اختیار یا تملک بنیاد سینمایی فارابی است (مانند فیلم رستاخیز) سر از پلت‌فرم‌هایی مثل یوتیوب درمی‌آورد؟ فیلم خرس که سال‌های سال بوده در کشوی میز بنیاد فارابی خاک می‌خورده چه مؤلفه خاصی دارد که امروز قاچاق می‌شود؟ آیا تسویه‌حساب‌های شخصی باعث چنین اقداماتی شده یا قرار است با عنوان کردن برخی اسامی انحرافی عوامل اصلی در امان بمانند؟ در عصر فرمانروایی تکنولوژی و ایجاد رمز و قفل‌های تقریباً غیرقابل نفوذ در بستر دیجیتال، چطور چنین اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد؟ آیا وقت آن نرسیده که پروپاگاندای «شفافیت» به شکل واقعی و نه صرفاً در نشست‌های خبری و روی کاغذ، در بخش‌های مهمی مثل بنیاد سینمایی فارابی و... عملیاتی و اجرایی شود؟! آیا بروز چنین اتفاقاتی باعث بدگمانی و مشروعیت‌زدایی از دستگاه‌های متولی که وظیفه‌شان حمایت و صیانت از آثار هنری و فرهنگی است، نمی‌شود؟ آیا کسانی به دنبال مخدوش کردن چهره و جایگاه بنیاد فارابی هستند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار