کد خبر: 1015571
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
پرونده «جوان» از سریال‌های خارجی و داخلی پرمخاطب که تم سیاسی- امنیتی دارد!
سریال «آقازاده» با تم سیاسی- امنیتی این روز‌ها بحث‌های بسیاری را در فضای مجازی ایجاد و برای چندمین بار ثابت کرده است، مخاطبان به سینمای سیاسی علاقه دارند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پس از موفقیت سریال سیاسی «گاندو» در سال گذشته که داستان دستگیری یک جاسوس امنیتی دوتابعیتی به نام جیسون رضائیان را روایت می‌کرد، حالا مخاطبان سریال ‏بین پای سریال آقازاده نشسته‌اند تا داستان یک جریان فساد و فعالیت‌شان در کشور را که از طریق رانت‌های سیاسی جلو می‌روند، تماشا کنند. ژانر سیاسی در سینما همواره مورد توجه بوده و از پرمخاطبان‌ترین ژانر‌های سینمایی است. در این بین، اما سریال‌سازی سیاسی نیز در یک دهه گذشته بسیار جدی‌تر شده است. خوب است به بهانه سریال آقازاده گذری بر سریال‌های مهم سیاسی داشته باشیم.

خانه پوشالی (House of cards)

در این سال‌ها مخاطبان سریال‌های خارجی حتماً نام «خانه پوشالی» را شنیده‌اند؛ سریالی در مورد روابط درون ساختار قدرت امریکا که در سال ۳۱۰۲ شروع به ساخت کرد و هر سال یک فصل از آن منتشر شد و فصل آخر آن سال ۸۱۰۲ به اتمام رسید. این سریال در ۳۷ قسمت از سوی شبکه نتفلیکس منتشر شده است. این سریال از فصل اول تا پنجم تمرکز داستان روی شخصیتی به نام فرانک آندروود است که می‌خواهد مقام ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا را اشغال کند. در فصل ششم شخصیت اصلی داستان همسر وی کلر آندروود است.

خانم وزیر (Madam Secretary)

سریال «خانم وزیر» را شبکه سی‌بی‌اس به تهیه‌کنندگی مورگان فریمن تولید کرد که در ۰۲ قسمت سال ۴۱۰۲ پخش شد. تئا لئونی در این درام سیاسی پرهیجان، نقش وزیر امور خارجه امریکا را بازی می‌کند؛ کاراکتری که پیشتر عامل سازمان جاسوسی امریکا بوده و از سوی دولت دعوت به قبول مسئولیت در کابینه می‌شود، ضمن آنکه او و همسرش از اساتید دانشگاه نیز هستند و همین ذهنیت آکادمیک و سواد علمی به او در سمت یک وزیر ایالات متحده کمک شایانی می‌کند. کمترین میزان اشتباه و دقت فراوان در ساخت این سریال کمک کرد تا مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند و هیجان‌زده شوند.

میهن یا زادگاه (Homeland)

«میهن» سریالی بود که ایرانی‌ها خیلی زود با آن مواجه شدند، چون بخش زیادی از آن در مورد ایران و غرب آسیا بود؛ مجموعه‌ای تلویزیونی که محصول امریکاست و در ژانر سیاسی- هیجانی تولید شده است. این سریال بر پایه مجموعه اسرائیلی اسیران جنگ ساخته شد. متیسون، افسر عملیاتی سی‌آی‌ای که طی تحقیقاتش در عراق به افسر تازه رها شده از دست القاعده مشکوک می‌شود. وی بر این عقیده است که این افسر از لحاظ روانی تغییر یافته و به سمت دشمن متمایل شده تا به امنیت ملی صدمه وارد نماید. «میهن» از شبکه کابلی شوتایم پخش شد. این مجموعه از دوم اکتبر ۱۱۰۲ (۰۱ مهر ۰۹۳۱) به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت.

«۴۲»

در روز‌های پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، بحث‌هایی، چون امنیت ملی و مبارزه با تروریسم از طریق دریافت اطلاعات بر پایه یک سیستم جاسوسی منظم و حساب شده، همواره در میان مردم و مسئولان سیاسی امریکایی شنیده می‌شد. سریال ۴۲ که با تهیه‌کنندگی کیفر ساترلند و بازی او در نقش جک بائر به عنوان قهرمان مصمم و زخم‌خورده داستان که در هر فصل با کشف طرح و توطئه تروریست‌ها، امریکا را از یک فاجعه بزرگ نجات می‌داد، از آن دست آثار تلویزیونی پرطرفداری به شمار می‌آمد که بیشتر اعتبار و محبوبیت خود را مدیون جسارت در فیلمنامه دقیق و هوشمندانه‌ای است که حتی از نمایش بازی‌های قدرت در بالاترین سطح و خیانت یک رئیس‌جمهور به کشور خودش نیز ابایی ندارد.

«کارآگاه علوی»

اما علاوه بر سریال‌های سیاسی خارجی، تلویزیون ایران نیز از سریال‌های سیاسی محروم نبوده است. شاید یکی از اولین سریال‌های سیاسی تلویزیون ایران که مورد توجه نیز قرار گرفت و هنوز «احمد نجفی» را با آن می‌شناسیم «کارآگاه علوی» باشد. کارآگاه که با نام کارآگاه علوی نیز شناخته می‌شود یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۵۷۳۱-۴۷۳۱ از شبکه یک پخش شد. این مجموعه در ۶۱ قسمت تهیه شد. کارآگاه علوی در مجموعه کاراگاه علوی۱، مأمور اداره تأمینات است که بین سال‌های ۸۰۳۱ تا ۴۱۳۱ مشغول فعالیت در تهران است و در بستر فعالیت پلیسی او تحولات سیاسی آن دهه کشور را نیز مشاهده می‌کنیم. حسن هدایت سال ۷۸ کارگاه علوی ۲ را هم ساخت که نتوانست موفقیت اولی را تکرار کند.

«جست‌وجوگران»

اما برای اولین بار در تلویزیون موضوع مفاسد اقتصادی با سریال «جست‌وجوگران» در سال ۸۸ مطرح شد؛ سریالی که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده محمدعلی سجادی بود. این مجموعه با مشارکت سازمان بازرسی کل کشور با موضوع مفاسد اقتصادی و رجوع به پرونده‌های قوه قضائیه تولید شد که از واقعیت‌های موجود الهام گرفته شده بود. دو بازرس و مأمور مالیاتی مسئول پیگیری پرونده‌های قضایی درباره مفاسد اقتصادی بودند که در جریان این پیگیری با اتفاقات عجیبی مواجه می‌شوند.

«گاندو»

سریال گاندو را می‌توان بازگشت جدی ژانر سیاسی امنیتی به تلویزیون دانست که سال گذشته پخش و با استقبال مخاطبان هم همراه شد. گاندو را جواد افشار کارگردانی کرد. سریال «گاندو» یک مجموعه امنیتی است و فیلمنامه آن بر اساس مستندات و وقایع تاریخی و کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران است. در مجموعه گاندو تمامی اسامی افراد و اشخاص حقیقی در آن عوض شده است. به طور مثال بخشی در سریال در ارتباط با جیسون رضاییان است که ایران رضائیان را به همراه همسرش (یگانه صالحی) در ۱۳ مرداد ۳۹۳۱ به اتهام جاسوسی از طرف سیا دستگیر کرد که در این مجموعه با نام مایکل هاشمیان شناخته می‌شود. گاندو با وجود آنکه ساخت ساده و ضعیفی داشت، اما به خاطر موضوع و محتوا مخاطبان بسیاری پیدا کرد.

مسئله آقازاده و چند پرونده

«آقازاده»، اما این روز‌ها در حال پخش و مورد توجه قرار گرفته است؛ سریالی که حامد عنقا نوشته و بهرنگ توفیقی آن را ساخته است. داستان این سریال، اما باز هم از پرونده‌های فساد امنیتی، سیاسی و اقتصادی گرفته شده و هر آنچه مخاطب در سریال تماشا می‌کند، اتفاقاتی است که در واقعیت رخ داده است. «نیما بحری» آقازاده‌ای است که به پشتوانه نام پدر فساد می‌کند و شبکه‌ای تبهکار را برای خود طراحی کرده است. آنچه در آقازاده حائز اهمیت است و این سریال را متمایز می‌کند، وجود چند پرونده در یک داستان است. رسانه‌ها تا اینجای کار چند پرونده «برادران ریخته‌گران»، «فساد در بانک سرمایه»، «حراج شبهه‌ناک تهران»، «پرونده محمدعلی نجفی»، «پرونده اکبر طبری»، «پرونده گروه فساد اخلاقی الکس» و... را در این سریال حدس زده‌اند. باید دید این سریال چه سرانجامی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار