کد خبر: 1010682
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
براساس تفاهمنامه وزارت جهادکشاورزی و سازمان بسیج سازندگی
معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تشکل‌های بسیج به عنوان مردمی‌ترین نهاد، می‌توانند در طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور نقش ایفا کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و سازمان بسیج سازندگی، همکاری با بسیج و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای حفظ جنگل‌ها را از اهداف این تفاهمنامه عنوان کرد و افزود: براساس این تفاهمنامه، از این پس از حفاظت از جنگل‌ها گرفته تا آبخیزداری و در همه عرصه‌های منابع طبیعی، از ظرفیت بسیج سازندگی و در قالب این طرح استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بسیج سازندگی در تعاونی‌ها و تشکل‌ها با انجام تشریفات ساده و روان در اجرای طرح‌های منابع طبیعی مشارکت خواهد کرد.

معاون وزیر در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک ثروت عمومی متعلق به مردم است، گفت: حفظ، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی نیز بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت‌هایی را در خصوص بهره‌برداری، حفظ و احیای جنگل‌ها انجام می‌دهد و لازم است در این‌خصوص عموم مردم در قالب اجرای طرح‌ها همراه این سازمان باشند.

منصور با اشاره به اینکه نماد بارز همراهی مردم، بسیج است، یادآور شد: بنابراین تفاهمنامه‌ای مابین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان بسیج سازندگی منعقد شده تا بسیج سازندگی به همراه تشکل‌های خود در کنار جوامع محلی که به نوعی بهره‌بردار محسوب می‌شوند، سازماندهی شوند تا برنامه‌ها و اهداف این سازمان که در سال جاری به صورت جهشی برنامه‌ریزی شده است، محقق شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به سال جهش تولید گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این سازمان برای سال جاری انجام شده که بسترساز تولید و در مواردی در خود تولید خواهد بود. این مسئول با اشاره به هدف‌گذاری ۳۰ هزار هکتاری برای زراعت چوب در سال جاری یادآور شد: در حوزه گیاهان دارویی نیز که یکی از پتانسیل‌های جدی و بالقوه و جزو مصادیق اقتصاد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است، برنامه‌ریزی شده تا ۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در عرصه مرتعی انجام شود. وی ادامه داد: همچنین ۴۰ هزار هکتار توسعه جنگل‌کاری هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر داشت و گفت: امسال هدف‌گذاری جهشی ۳۰ میلیون هکتاری را برای کاداستر داریم و برای اجرای این طرح هیچ محدودیت اعتباری نداریم.
وی ضمن تکذیب شایعه واگذاری جنگل‌ها تصریح کرد: واگذاری جنگل‌ها ممنوع است و امکان واگذاری آن وجود ندارد؛ همچنین علاوه بر ممنوعیت واگذاری جنگل‌ها نمایندگی آن از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به سازمان دیگری نیز ممنوع است.

منصور ادامه داد: در دهه‌های گذشته، از جنگل‌های شمال به سبب تأمین چوب برداشت انجام می‌شد که مطابق قانون در سه سال گذشته متوقف شده است.

همکاری بسیج سازندگی با سازمان جنگل‌ها در راستای توسعه همه‌جانبه

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز در مراسم انعقاد تفاهمنامه بین سازمان جنگل‌ها و بسیج گفت: سازمان بسیج مستضعفین یک ابرنهاد‌تسهیل‌گر از دل مردم است که قدرت بسیج کنندگی گسترده در سطح کشور دارد.

محمد زهرایی افزود: سازمان بسیج به کمک نهاد‌های انقلابی، حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی می‌آید تا امتداد مأموریت آن‌ها را در دل مردم انجام دهد.

وی با تأکید بر ظرفیت و شبکه نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده بسیج یادآور شد: این شبکه آموزش دیده و متخصص می‌تواند در انجام مأموریت دستگاه‌های اجرایی نقش‌آفرینی کند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درخصوص انعقاد تفاهمنامه بین بسیج و سازمان جنگل‌ها گفت: این تفاهمنامه با هدف توسعه همه‌جانبه در بخش‌های اطفای حریق، حفاظت از جنگل، مراتع، بیایان‌زدایی، آبخیزداری و مرتع‌داری منعقد شده است.

وی یادآور شد: همچنین می‌توان از ظرفیت بسیج در قالب نیروی انسانی و ظرفیت صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغالزا در راستای اهداف تعیین شده استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: هم‌اکنون ۱۹ هزار و ۸۵۰ صندوق قرض‌الحسنه در سراسر کشور تشکیل شده است. علاوه بر آن، بسیج ۲۳ هزار گروه جهادی از نیرو‌های جوان متعهد و آموزش دیده در اختیار دارد.

زهرایی با بیان اینکه گروه جهاد بسیج به صورت شبکه مویرگی در ۱۶۰ هزار رده از جمله دفتر، کانون و پایگاه مقاومت در روستا‌ها و شهر‌ها سازماندهی شده است، یادآور شد: این سازماندهی‌ها می‌توانند کمک‌یار دستگاه‌های اجرایی در انجام مأموریت‌های محوله باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره همکاری این دو سازمان گفت: اطمینان داریم با در کنار هم قرارگفتن این دو سازمان و ظرفیت آن‌ها، اهداف سازمان مراتع و جنگل‌ها محقق شود و بسیج سازندگی نیز به اهداف خود که همانا مقابله با محرومیت‌زدایی، فقر و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌هاست، برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار