کد خبر: 1009170
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
در حالی وعده وزارت صمت مبنی بر کاهش قیمت خودرو و فاصله ۱۰‌درصدی قیمت کارخانه تا بازار هنوز محقق نشده که قیمت‌ها در بازار، همزمان با افزایش قیمت دلار بالا می‌رود، مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت خواستار افزایش مجدد قیمت خودرو شد و اعلام کرد: شورای رقابت سریع‌تر قیمت خودرو را برای فصل دوم سال اعلام کند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها نوعی بلاتکلیفی در بازار خودرو وجود دارد چراکه نمی‌توان تصمیمی در خصوص خرید یا فروش خودرو گرفت؛ از طرفی مسئولان ادعای کاهش قیمت خودرو را دارند، از طرف دیگر برخی می‌گویند قیمت‌ها رو به افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارد. نبود نرخ پایه در بازار خودرو، آسیب‌پذیری آن را در مقابله با سوداگران و همچنین نوسانات نرخ ارز بیشتر کرده است، به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش ۶ تا ۱۶‌میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار هستیم.

بعد از ثبت‌نام خودروسازی‌ها توقع این را داشتیم که این بازار بلاتکلیف آرام بگیرد، اما نه تنها آرام نگرفت، بلکه منحنی قیمت‌ها صعودی‌تر از قبل نیز شد. بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودرو‌های داخلی طی یکی دو هفته گذشته حداقل ۵‌میلیون تومان افزایش یافته است که البته در مورد خودرو‌های وارداتی، صحبت از رشد بیش از ۱۰۰‌میلیون تومان نیز به میان می‌آید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود چراکه اجرای طرح پیش‌فروش را اجباری کرد تا تفاوت قیمت در بازار و قیمت جلوی در کارخانه کم شود، اما با وجود این وعده‌ها حالا دوباره قیمت خودرو روی دور صعود افتاده است.

بالا رفتن قیمت ارز را بسیاری از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان تا وقتی نرخ ارز بالا برود، قیمت خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در کنار اثر افزایشی ارز بر بازار خودرو، تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ کرده است.

تفاضل ۱۰‌درصدی قیمت خودرو در بازار، همچنان فقط وعده!

همچنین ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰‌درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گرانفروشی است و با آن مقابله خواهند کرد.»

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: پیشنهاد سازمان حمایت این بود که ۱۰‌درصد بالای قیمت مصوب خودرو به‌عنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیته‌های مربوط ارسال شده و در دست بررسی است. وی از دیدگاه‌های متفاوت موجود در این زمینه خبر داد و افزود: برخی می‌گویند وقتی قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد، آنگاه قیمت‌های بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این زمینه معتقد است که باید سقف قیمتی در بازار تعیین شود.

حالا در این بازار آشفته انتظار داریم دولت حمایت بیشتری از نهاد‌هایی داشته باشد که باعث کاهش قیمت‌ها و داخلی‌سازی محصولات می‌شود تا اینگونه این بازار از بلاتکلیفی خارج شود. سهیل معمارباشی در گفتگو با تسنیم گفت: برای فصل اول سال و بر مبنای رویه حاکم، قیمت محصولات اعلام شد و خودروسازان به رغم اعلام چالش‌های فرآیند قیمت‌گذاری، طرح‌های فروش خود را بر مبنای قیمت‌های اعلام شده اجرایی کردند. حال اجرای طرح‌های فروش سه ماهه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمت‌های جدید است.

وی افزود: بر مبنای تکلیف قانون، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمت‌گذاری بوده و لازم است آخرین ویرایش را در اختیار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دهد و بانک مرکزی هم شاخص‌ها و ضرایب به‌روزشده بخشی را اعلام کند تا سازمان حمایت قیمت‌های جدید محصولات را محاسبه و از طریق ستاد تنظیم بازار به خودروسازان اعلام کند.

قیمت جدید خودرو‌ها برای فصل دوم سال باید زودتر اعلام شود

حال در این اوضاع آشفته بازار خودرو و عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی به صورت کامل، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت به بهانه اختلال در فرآیند عملیات شرکت‌ها خواستار افزایش مجدد قیمت خودرو شده است. سهیل معمارباشی در حالی خواستار تعیین قیمت برای فصل جدید سال شده که هنوز وعده‌های وزارت صمت و سازمان حمایت برای ساماندهی بازار خودرو در فصل نخست سال محقق نشده است.

وی اعلام کرد: تأخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکت‌ها را با اختلال مواجه کرده است و تأخیر در ارائه قیمت می‌تواند روند عرضه محصولات به بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

معمارباشی تصریح کرد: تأخیر در پیشبرد این فرآیند، روند تأمین منابع مالی و اجرای برنامه خودروسازان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: اگر جریان مستمری از منابع مالی وارد عملیات خودروسازان نشود، عملیات شرکت‌ها با اختلال مواجه می‌شود و این مشکل می‌تواند تأثیر منفی در تحقق برنامه‌های زنجیره تأمین صنعت خودرو را در پی داشته باشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان باعث اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی شده است که هر گونه عدم ایفای تعهدات و برگشت چک‌های پشت باجه ناشی از عدم ورود جریان نقدینگی مستمر ناشی از عملیات شرکت‌ها، می‌تواند دستاورد بزرگ اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها را از بین ببرد.

معمارباشی اعلام کرد: خودروسازان طبق برنامه، تولید خود را بر مبنای ۶۰‌درصد تحویل به تعهدات قبلی و ۴۰‌درصد به تعهدات جاری پیش می‌برند و هم اکنون که از تعهدات گذشته تعدادی در حال تحویل است، در قبال تعهدات جاری و ۴۰‌درصدی که باید به صورت فوق‌العاده می‌فروختند، در حال دپو شدن در پارکینگ‌هاست و این موضوع هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش این شرکت‌ها تحمیل کرده است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تأکید کرد: ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن قیمت فصل دوم سال برای محصولات شرکت‌های خودروسازی اعلام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار