کد خبر: 1005265
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷
داستان قیمت‌گذاری خودرو و بلاتکلیفی بازار همچنان ادامه دارد. پس از جار و جنجال‌های بسیار در تعیین قیمت خودرو، هفته‌هاست که مردم در انتظار اعلام قیمت مصوب خودرو هستند. خبر‌های رسیده حاکی است که فروش فوری خودرو که حدود یک هفته است آغاز شده اختلاف ۹ میلیون تومانی با قیمت‌های اصلی خودرو‌ها دارد و هیچ‌کس پاسخگوی دلیل گران‌فروشی خودروسازان نیست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از کشمکش فراوان بر سر اعلام قیمت جدید خودرو‌ها و برگزاری جلسات پی در پی پشت در‌های بسته، نه مردم فهمیدند چه نرخی برای تولیدات خودروسازان مشخص شده و نه بازار می‌داند خرید و فروش را باید با چه قیمتی انجام دهد! در این میان، اختلاف بین نرخ فروش فوق‌العاده خودروسازان و ابلاغیه شورای رقابت نیز قابل توجه است.

در روز‌هایی که جلسات مختلفی برای قیمت‌گذاری خودرو برگزار می‌شد، اخبار مربوط به تعیین نرخ‌های جدید جزو پرمخاطب‌ترین اخبار رسانه‌های جمعی بود و عطش زیادی از سوی مخاطبان برای اطلاع از نتیجه این جلسات دیده می‌شد. همه منتظر بودند تا ببینند نتیجه بگومگو‌های خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت بر سر قیمت خودرو‌ها به کجا می‌رسد و چه تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ می‌شود؛ به ویژه آنکه تعیین نرخ‌های جدید با اوج گرفتن هرج و مرج در بازار خودرو و نارضایتی مردم از وضعیت بازار همراه بود و به صدور اولتیماتوم ۲۴ ساعته رضا رحمانی وزیر سابق صنعت برای مقابله با سوداگری و دلال‌بازی توسط خودروسازان هم رسید. در نهایت رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد قیمت محصولات ایران‌خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

در کنار اخباری که در مورد برگزاری جلسات مختلف تعیین قیمت جدید خودرو‌ها مخابره شد، هیچ یک از دستگاه‌های مربوطه فهرستی از قیمت جدید خودرو‌ها ارائه نکردند و تنها نرخی که اعلام شد فهرستی بود که فارس در مورد قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت منتشر کرد. اما خودروسازان با تکذیب این نرخ‌ها فروش فوری خودرو را با قیمت‌هایی بالاتر آغاز کردند.

اختلاف قیمت فروش فوق‌العاده با نرخ شورای رقابت

مقایسه نرخ‌های اعلام شده در فروش فوق‌العاده خودروسازان با قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت نشان‌دهنده اختلاف قابل توجه بین این دو نرخ است به طوری که قیمت تیبا در فروش فوق‌العاده سایپا ۸ میلیون تومان بالاتر از نرخ تعیین شده توسط شورای رقابت است. حتی اگر بخواهیم طبق گفته شیوا، ۱۴ درصد بابت هزینه‌های دیگر به قیمت خودرو اضافه کنیم نهایتاً بیش از ۵/۶ میلیون تومان نباید به نرخ فروش این خودرو اضافه شود.

همچنین در مورد تیبای هاچ‌بک شاهد اختلاف ۸ میلیون و ۸۲۰ هزار تومانی قیمت فروش فوق‌العاده با نرخ شورای رقابت هستیم که در این مورد هم با در نظر گرفتن هزینه ۱۴ درصدی خودروساز، نرخ نهایی نباید بیش از ۸ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان باشد. در خصوص ساینا نیز باید به اختلاف ۸ میلیون و ۸۴۰ هزار تومانی بین قیمت فروش سایپا و نرخ شورای رقابت اشاره کرد در حالی که حتی با احتساب هزینه ۱۴ درصدی، اختلاف قیمت این خودرو نباید بیش از ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان باشد.

به این ترتیب پس از کشمکش بسیار، در نهایت ضمن اینکه هیچ نهادی مسئولیت اعلام قیمت جدید خودرو‌ها را بر عهده نگرفت، اصولاً مشخص نشد که قیمت خودرو‌ها در فروش فوق‌العاده بر چه مبنایی محاسبه شده و چرا باید بین قیمت خودروسازان و نرخ‌های ابلاغی شورای رقابت اختلاف وجود داشته باشد. در این شرایط همچنان این سؤال برای مردم مطرح است که آیا قیمت‌های فروش فوق‌العاده به درستی از سوی خودروساز محاسبه و اعلام شده یا اینکه ممکن است چند وقت دیگر رئیس شورای رقابت باز هم از افزایش قیمت خودسرانه و بی‌ضابطه خودروسازان سخن گوید؟

بلاتکلیفی بازار

ابهام در قیمت‌گذاری خودرو‌ها فقط به همین چهار محصول خلاصه نمی‌شود بلکه مشخص نبودن سرنوشت قیمت سایر خودرو‌ها نیز بازار را با بلاتکلیفی روبه‌رو کرده است. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروی صفر در بازار آزاد فقط ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه می‌تواند فروخته می‌شود. این در حالی است که هنوز قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های دیگر (به جز محصولاتی که در فروش فوق‌العاده عرضه شدند) اعلام نشده و مشخص نیست که آیا نرخ اعلامی شورای رقابت برای این خودرو‌ها هم دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر؟

نگاهی به اتفاقات رخ داده طی هفته‌های اخیر برای قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودرو‌ها و کنترل بازار خودرو نشان می‌دهد ظاهراً هیچ دستگاهی شهامت اعلام نرخ‌های جدید خودرو را ندارد و در نتیجه مردم و بازار همچنان با ابهامات زیادی در این خصوص روبه‌رو هستند. به این ترتیب نه تنها سرانجام قیمت‌گذاری خودرو از منظر مردم مشخص نشده بلکه کنترل بازار با محدودیت اختلاف ۱۰ درصدی قیمت فروش خودرو با نرخ کارخانه نیز بیشتر به یک نمایش تبدیل شد که فروشندگان و بازار را در بلاتکلیفی قرار داده و همین قفل شدن معاملات بازار می‌تواند منجر به انباشت تقاضا شود که در صورت ورود یکباره آن به بازار، دوباره جرقه احتمالی برای رشد قیمت‌ها زده خواهد شد.

قرعه‌کشی خودرو‌های فروش فوق‌العاده، از شنبه

همچنین مدیر عامل ایران خودرو روز گذشته با اشاره به فرایند ثبت‌نام متقاضیان خودرو گفت: ثبت نام فروش محصولات ایران‌خودرو تا ۱۴ خرداد ادامه خواهد داشت و شنبه قرعه‌کشی انجام می‌شود و حداقل تا سه ماه آینده تحویل خواهیم داد. پیش‌فروش دیگری هم در هفته آینده خواهیم داشت که موعد تحویل آن سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
فرشاد مقیمی افزود: در موضوع طراحی سازمانی نیازمند قابلیت‌سازی در سازمان هستیم که یکی از آن‌ها منابع انسانی کارآمد است. از شهریور سال گذشته در تلاش بودیم که تعدیل نیرو نداشته باشیم، اما در نهایت تاکنون ٧٧ نفر تعدیل نیرو داشتیم که آن‌ها هم بازنشسته بودند. از نیروی پیمانکار یک نفر هم تعدیل نداشته‌ایم و حدود ۱۴۰ هزار نفر در شبکه قطعه‌سازی جذب شدند.

خودرو‌های احتکاری کشف شده چگونه به فروش می‌رسد؟

رئیس سازمان حمایت درخصوص نحوه فروش خودرو‌های احتکاری که اخیراً توسط تعزیرات و پلیس مورد شناسایی قرار گرفته اظهار داشت: قرار شده است نخست خود مالک خودرو‌ها را با قیمتی مصوب به فروش برساند. برای ما مهم این است که خودرو فقط با قیمت مصوب به فروش برسد، حال مالک می‌تواند آن را به هر کس که می‌خواهد بفروشد.

تابش با بیان اینکه در حالت دوم اگر مالک نسبت به این موضوع امتناع کرد، طبق قانون این خودرو‌ها اموال تملیکی محسوب شده و توسط خودروساز در قالب قرعه‌کشی و طرح‌های فروش با قیمت مصوب به فروش خواهد رسید. وی با بیان اینکه اولویت ما فروش خودرو با قیمت مصوب است گفت: به نظر می‌رسد اگر خود مالک نسبت به این موضوع اقدام کند زودتر به منابع مالی خود دست پیدا خواهد کرد، چراکه اگر مشمول املاک تملیکی شود اخذ وجه خودرو به سختی صورت خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار