کد خبر: 998356
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
مرگ غم‌انگیز دختربچه ایلامی واکنش‌های بسیاری به همراه داشت
انتشار خبر مرگ غم‌انگیز دختر نوجوان در شهرستان هلیلان ایلام واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.
سرویس حوادث جوان آنلاین: در حالی که خبر‌ها حکایت از مرگ خودخواسته دختر نوجوان دارد، نماینده شهرستان ایلام از وجود ابهام‌های بسیار درباره علت مرگ او خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که تا زمان مشخص شدن علت نهایی فوت نباید به انتشار خبر دامن زده‌شود. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که جسد بدون انتقال به پزشکی قانونی به خاک سپرده شده است و مدیر کل بهزیستی ایلام هم حادثه را خودکشی می‌داند.

آغاز ماجرا
۲۳‌فروردین‌ماه خبر خودکشی دختر نوجوان در خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. براساس این خبر دختر ۱۲‌ساله ایلامی ۱۷‌فروردین‌ماه به علت فقر خانواده و تأمین نشدن لباس نو برای عید خودش را حلق آویز کرد. این دختر اهل روستای گاودل از توابع شهرستان تازه تأسیس هلیلان بود. براساس خبر‌های منتشر شده خانواده این دختر بی‌بضاعت هستند و پدرشان تحت پوشش بهزیستی است. خانواده‌ای با چهارفرزند و پدری که از ناحیه دست قادر به کار نیست و از طریق حقوق و مستمری بهزیستی امرار معاش می‌کند. این دختر که فرزند ارشد خانواده و کلاس پنجم ابتدایی بوده قبل سال جدید از پدر و مادرش تقاضای خرید لباس‌نو برای عید را داشته که به علت عدم تمکن مالی خانواده نتوانسته درخواست دخترشان را اجابت کند و به همین دلیل وی ۱۷‌فروردین‌ماه در خانه‌شان خودکشی کرده است.

خودکشی یا قتل؟
جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در توضیح ماجرا به خبرنگار ما می‌گوید: به باور من نحوه فوت دختر نوجوان در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. درست است که خانواده وی فقیر بودند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند، اما فقیر بودن دلیلی برای ارتکاب به خودکشی نمی‌شود. شاید عده‌ای به این سخن من گلایه کنند که خودم وضع مالی خوبی دارم و از فقر حرف می‌زنم، اما خودم هم بچه روستا هستم و معنی فقیر بودن را هم درک می‌کنم. میرزایی ادامه می‌دهد: خانواده این دختر تحت حمایت بهزیستی بودند و هزینه کمک معیشت و یارانه دریافت می‌کردند و بهزیستی در حد توان به آن خانواده کمک کرده و برایشان سرپناهی هم ایجاد شده بود. این موضوع هم که اشاره شده این کودک به خاطر نداشتن لباس دست به خودکشی زده است باید بررسی شود.

او درباره انگیزه‌ای که منجر به مرگ این دختر نوجوان شده می‌گوید اول باید دید که آیا خودکشی صورت گرفته یا حادثه قتل اتفاق افتاده‌است. در روستایی که این دختر زندگی می‌کرد تا جایی که من اطلاع دارم خانواده‌ها هنوز از تجهیزات ماهواره استفاده نمی‌کنند و زرق و برق زندگی شهری به آنجا رسوخ نکرده و مردم با حداقل امکانات زندگی می‌کنند و مردم سطح زندگی برابری دارند باید درباره انگیزه‌ای که منجر به مرگ دختر شده تحقیق لازم صورت بگیرد که چطور یک دختر نوجوان دست به ارتکاب این عمل زده است؟

نماینده مردم ایلام می‌گوید خودکشی‌ها در شهرستان ایلام معمولاً به صورت خودسوزی است و هضم اینکه یک دختر نوجوان بخواهد خودش را حلق‌آویز کند برای من دشوار است. به باور من باید دادستان در این باره ورود کند تا مشخص شود که این حادثه قتل است یا خودکشی؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحقیقات لازم در این باره صورت گرفته می‌گوید: متأسفانه جسد بدون انجام تشریفات قانونی به خاک سپرده شده و به پزشکی قانونی هم منتقل نشده است تا در این باره تحقیق شود که لازم است دادستان در این باره ورود کند و تصمیم لازم اتخاذ شود و تا زمانی که علت مرگ مشخص نشده نباید در این باره بحث شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام: حادثه خودکشی بود
آنگونه که ایسنا گزارش داده‌است زهرا همتی، مدیرکل بهزیستی استان ایلام هم اعلام کرد که تیم اجرایی و مددکاری این اداره کل برای بررسی علت موضوع به منزل دختر نوجوان رفته و در این باره تحقیق کردند. وی ادامه داد: این خانواده پنج‌نفره به علت معلولیت سرپرست خانواده از ناحیه یک دست، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از کمک‌های مستمر و غیر‌مستمر شامل کمک هزینه ساخت مسکن (۱۴‌میلیون تومان)، مستمری ماهانه ۵۱۵‌هزار تومان، کمک هزینه معیشت هر سه ماه ۴۵۰‌هزار تومان، هزینه کمک معاش ۸۰۰ هزار تومان و سایر کمک‌ها مثل بسته‌های غذایی برخوردارند، اما به‌دلیل محرومیت مضاعف و فقر اقتصادی حاکم بر منطقه از بسیاری امکانات رفاهی و خدماتی، برخوردار نیستند. مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: براساس اظهارات والدین کودک، او دارای علائم افسردگی بود که به دلیل عدم‌آگاهی خانواده از این موضوع اقدامی برای جهت درمان مشکلات روحی و روانی وی انجام نشده بود. وی ادامه داد: باتوجه به دریافت مستمری یارانه ماهانه که بیش از یک‌میلیون تومان بود و خانواده در زمینه دامداری هم فعالیت می‌کرد، متأسفانه به دلیل فقر فرهنگی خانواده و عدم آشنایی آنان با روحیه حساس فرزندان، خواسته‌های اولیه آنان را نادیده گرفته که در نهایت با توجه به زمینه افسردگی این عضو خانواده متأسفانه اقدام به خودکشی کرده است. همتی گفت: از دیگر مشکلات خانواده می‌توان به عدم آشنایی والدین با مهارت‌های فردی و برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان و در نتیجه عدم اقدام مناسب جهت دریافت خدمات درمانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به فقر اقتصادی مضاعف منطقه که باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی متعدد در این منطقه شده، حل این مشکلات به تنهایی از عهده بهزیستی خارج و نیازمند عزم جدی و همکاری عمومی دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین مشارکت خیرین است.

دیدار نماینده تازه از خانواده زینب
علی‌اکبر بسطامی، نماینده منتخب مردم ایلام در بازدید از وضعیت خانواده دختر بچه هلیلانی به ایلنا گفت که ضریب محرومیت هلیلان به نسبت بسیاری از نقاط کشور بالاتر است. وی ادامه داد: پدر این خانواده معلول است و در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: با اظهار تأسف و تأثر شدید باید بگویم که دختر بچه معصوم ۱۲‌ساله این خانواده به علت فقر مالی دست به این اقدام زده است. منتخب مردم ایلام تصریح کرد: از بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، فرمان اجرایی حضرت امام (ره) و سایر بنیاد‌ها و نهاد‌های حمایتی خواستارم وضعیت این خانواده و سایر مردم محروم و بی‌بضاعت منطقه را دریابند؛ چراکه به اعتقاد بنده نظام باید به مناطق محرومی، چون هلیلان توجه ویژه کند. وی گفت: سال‌هاست در نهاد کمیته امداد خدمتگزار قشر محروم جامعه هستم و با حضور در میان اقشار آسیب‌پذیر غریبه نیستم و باورم این است مسئولان باید به این نکته بیش از پیش توجه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار