کد خبر: 992070
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
شیوا نوروزی
حضور چند مدیر بازنشسته در بین کاندیدا‌های ثبت‌نام کرده در انتخابات فدراسیون فوتبال نگرانی‌هایی از بابت تلاش برخی برای دور زدن قانون و رسیدن به اهداف‌شان ایجاد کرده است. در این شرایط نهاد‌های نظارتی در تأیید یا ردصلاحیت این افراد نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

در روز‌هایی که کشور درگیر برگزاری انتخابات مجلس بود و شیوع کرونا نیز جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، افرادی که مدعی صندلی ریاست فدراسیون هستند، بی‌صبرانه انتظار تأیید صلاحیت‌شان را می‌کشند تا با خیالی آسوده به مسیرشان برای جمع کردن رأی بیشتر و کنار زدن رقبا ادامه دهند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد خیز بازنشسته‌ها برای تصدی مهم‌ترین پست‌های فوتبال کشور است. طبق قانون مجلس شورای اسلامی، مدیران بازنشسته حق حضور در انتخابات فدراسیون‌ها و حضور در پست‌های مدیریتی را ندارند. همین قانون بود که در نهایت چند نفر از بازنشسته‌های شناخته شده فدراسیون مهدی تاج را وادار به استعفا کرد. ضمن اینکه رؤسا و مدیران چند فدراسیون دیگر هم به حکم قانون به‌رغم میل باطنی از سمت‌شان استعفا دادند. بلبشوی فوتبال، اما این جرئت را به بازنشسته‌ها داده تا دوباره شانس خود را برای ریاست امتحان کنند.

جالب اینکه آقایان نه تنها این کار را خلاف قانون نمی‌دانند، بلکه مدعی‌اند در فوتبال قحط‌الرجال است و کسی غیر از آن‌ها شایسته نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون نیست. در این میان وزارت ورزش اگرچه حق دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارد و بار‌ها بر مستقل بودن این نهاد تأکید کرده، اما مسئولان وزارتخانه در این مدت مخالفت‌شان را با حضور دوباره بازنشسته‌ها اعلام کرده‌اند. علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش دیروز در اظهارنظری به نقش نهاد‌های نظارتی و ورود آن‌ها به این مسئله اشاره کرد؛ پروژه‌ای که افراد امتحان پس‌داده برای فوتبال تدارک دیده‌اند، بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. از یک سو نفرات بازنشسته خود را برای جانشینی مهدی تاج محق می‌دانند و از سوی دیگر نیز برای تعویق انتخابات تلاش می‌کنند. آن‌ها برای عملی کردن برنامه‌های‌شان شبانه‌روز در حال فعالیت هستند. با توجه به پرونده مدیریتی این چهره‌ها تنها امید جامعه فوتبال به نهاد‌های نظارتی است و اینکه در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها بحث بازنشسته‌ها به صورت ویژه پیگیری شود. الزام اجرای مصوبه مجلس در تمامی حوزه‌ها از جمله ورزش نباید فراموش شود. اینکه عده‌ای منفعت‌طلب برای فرار از قانون پای مسائل بین‌المللی و حساس شدن فیفا را به میان بکشند نباید تأثیری در شیوه اجرای قانون داشته باشد. نامزد‌های خاص هر زمان که احساس خطر می‌کنند دست به دامن فیفا و محافل خارجی می‌شوند که این خود مهر تأییدی بر صلاحیت نداشتن آنهاست. علاوه بر این در بین نامزد‌ها نفراتی هستند که رزومه کاری و مدیریتی‌شان در فوتبال کشور کاملاً مشخص است. کافیست نگاهی گذرا به نقش و تأثیر آن‌ها در حواشی مختلف مستطیل سبز کشور بیندازید تا مشخص شود که چه کسانی صلاحیت حضور در فدراسیون را ندارند.

ضمن اینکه فوتبال پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین ورزش ایران است. اگر قرار باشد رئیس و سایر مدیرانش بازنشسته باشند و قانون در موردشان اجرا نشود، قطعاً مدعیان دیگری هم خواستار گرفتن امتیاز‌های خاص خواهند شد. بدون شک رئیس بازنشسته که خود به قانون احترام نمی‌گذارد، نمی‌تواند از فوتبالیست‌ها و دیگر دست‌اندرکاران این رشته انتظار رعایت قانون را داشته باشد. باید به این مدعیان فراری از قانون تأکید کرد که در فوتبال قحط‌الرجال نیست. مدیریت این رشته باید به دست کسی سپرده شود که اولاً برای موفقیت در انتخابات به دنبال مصوبه، مجوز و سفارش نباشند. ثانیاً برای نجات فوتبال از گرداب حاشیه برنامه‌ای عملی ارائه دهد، نه اینکه خود یکی از عوامل به حاشیه کشیده شدن فوتبال باشد. قطعاً نهاد‌های نظارتی با نگاهی موشکافانه و دقیق شایستگی نامزد‌ها را مورد بررسی قرار خواهند داد و نقشه‌های بازنشسته‌های مدعی را نقش برآب خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار