کد خبر: 989727
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
در روزی که «خورشید» مجید مجیدی نگاه‌ها را به خود جلب کرده حذف مهندسی‌شده فیلم «خروج» از لیست آرای مردمی جشنواره فجر، حرف و حدیث‌های زیادی را دامن زده است تا جایی که برخی انتقاد از دولت را دلیل این حذف قلمداد کرده‌اند.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا جزو فیلم‌هایی است که در این دوره از جشنواره فیلم فجر با استقبال تماشاگران مواجه شده و این را می‌توان از سانس‌های فوق‌العاده‌ای که نصیب آن می‌شود به وضوح دریافت، اما در کمال حیرت این فیلم از لیست آرای مردمی جشنواره حذف می‌شود؛ اتفاقی که تعجب‌انگیز است.

محمدرضا فرجی مدیر امور رسانه‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با مهر درباره سانس‌های فوق‌العاده این جشنواره اینگونه توضیح می‌دهد: ۱۷بهمن ماه «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان در ایران مال، «روز صفر» ساخته سعید ملکان در سینما فرهنگ و ایران مال، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت در موزه سینما، استقلال و زندگی۲ و «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در موزه سینما و زندگی به سانس فوق‌العاده رسیدند. به گفته فرجی دو فیلم «سه کام حبس» و «خروج» طی دو روز گذشته از ادامه رقابت در فهرست برترین فیلم‌ها از نگاه تماشاگران جشنواره بازماندند.»

سازمان سینمایی شفاف‌سازی کند!
آثار حاتمی‌کیا همواره و در همه دوره‌های جشنواره در لیست آرای مردمی قرار داشته و حذف فیلم او عجیب به نظر می‌رسد. درباره آرای مردمی جشنواره فیلم فجر همه ساله حاشیه‌هایی رقم می‌خورد که شفاف‌سازی سازمان سینمایی ارشاد می‌تواند به این حاشیه‌ها پایان دهد؛ رویکردی که به نظر نمی‌رسد این سازمان تمایلی به آن داشته باشد!

بازگشت مقتدرانه «خورشید»
اما از نکات مثبت دوره سی‌وهشتم جشنواره فجر بازگشت مقتدرانه مجید مجیدی است. مجیدی که در این دوره از جشنواره با فیلم «خورشید» حاضر است و، اما و اگر‌هایی درباره رسیدن و نرسیدن فیلمش به جشنواره مطرح شده بود روز پنج‌شنبه و در اولین نمایش فیلمش همه را غافلگیر کرد. فیلم «خورشید» به لحاظ قوام کارگردانی و روایت جذابش بسیاری از تماشاگران را به یاد فیلم تحسین شده «بچه‌های آسمان» انداخت. تا اینجای جشنواره حضور پرفروغ مجید مجیدی با فیلم «خورشید» را می‌توان بزرگ‌ترین اتفاق جشنواره دانست. هر چند پیش از این محمد کارت نیز با فیلم «شنای پروانه» نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده بود.

مرگ بر امریکای جانانه داریوش ارجمند
در موعدی که فیلم «روز بلوا»‌ی بهروز شعیبی در پردیس رسانه‌های جشنواره فجر به نمایش درآمد، داریوش ارجمند در نشست خبری این فیلم پس از تسلیت به خاطر شهادت حاج قاسم سلیمانی در جملاتی به این سردار بزرگ ادای دین کرد و گفت: جا دارد به خاطر رئیس‌جمهوری که دستور ترور این مرد بزرگ را داد یک مرگ بر امریکای جانانه بگویم، همچنین جا دارد ابراز تأسف کنم بابت سقوط هواپیمای مسافربری که تعدادی از هموطنانمان را در آن از دست دادیم.

ارجمند در ادامه عنوان کرد: متأسفم بابت سؤال‌هایی که می‌شود، اگر آقای سرتیپی هم تهیه‌کننده فیلم بود، باز درباره سرمایه‌گذاری فیلم سؤال می‌کردید؟ چرا اینقدر حساسیت روی اوج وجود دارد؟ اوج یک تهیه‌کننده است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: باید به شجاعت و جسارت بهروز شعیبی تبریک گفت. او جز به حقوق و حق ضایع شده مردم فکر کرده است؟ این شجاعت را داشت که یک آدم درمانده که امام رضا (ع) را قسم می‌دهد و خودسوزی می‌کند، نمایش می‌دهد. شعیبی بسیار فیلم درخشانی ساخته و بابک حمیدیان یکی از بهترین بازی‌هایش را انجام داده است.

غفلت‌های یک روحانی در «روز بلوا»
در بخشی از نشست رسانه‌ای فیلم «روز بلوا» بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا» گفت: این فیلم درباره اخلاق است و یک شخصیت مذهبی با کسی که در ظاهر مذهبی نیست، باید در کنار هم با اخلاق و عدالت همزیستی داشته باشند.

شعیبی در پاسخ به این پرسش که آیا مدنظر شما این است که روحانیت به حوزه‌های علمیه بازگردد، گفت: این برداشتی است که شما کرده‌اید. ایده اولیه بر اساس التهابات اقتصادی سال‌های اخیر جامعه شکل گرفت، کسی که قرار است در مسئولیت فردی و اجتماعی دارای مراقبه باشد، اما در این مسیر دچار غفلت‌هایی می‌شود. اینگونه نبود که از ابتدا بخواهیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم.

وی افزود: دوستان مؤسسه اوج این لطف را داشتند که طرح را خواندند و با بلندنظری و با اینکه می‌دانستند ملتهب است، آن را پذیرفتند. دوستان اوج همیشه نکات کیفی را گوشزد کرده‌اند، بنابراین «روز بلوا» سفارش اوج نبود. روحانیت بخشی تاثیرگذار از جامعه است و به موقعیت دولتی و حکومتی آن کاری ندارم.

در بخشی دیگر مهران کاشفی نویسنده فیلمنامه گفت: من باید یک درام را شکل می‌دادم و حضور یک روحانی حساسیت‌ها را بالاتر می‌برد. به طور طبیعی کسی که قدرت بیشتری دارد، باید تحمل نقد بیشتری هم داشته باشد. کسی که قدرت زیادی دارد، اگر دچار لغزش شود چه اتفاقی برایش رخ می‌داد؟ من داستان مردی روحانی را تصور کردم که دچار لغزش می‌شود و سعی می‌کند این را جبران کند.

در ادامه کارگردان «روز بلوا» درباره سادگی شخصیت اول فیلم گفت: اتفاقاً روحانیت درس اقتصاد می‌خواند و اصلاً ساده نیست، اما در خانواده از اعتماد او سوءاستفاده کرده‌اند.

وی درباره نامگذاری فیلم گفت: «روز بلوا» بیش از اینکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند، ما را به اتفاقات درونی دعوت می‌کند. روحانی فیلم ما به عدالت خودش برای پیش‌نماز بودن هم شک می‌کند و یک بلوای درونی شکل می‌گیرد.

شعیبی تصریح کرد: شخصیت اول فیلم ما‌به‌ازای بیرونی ندارد، ضمن اینکه ما قرار نبود پرونده سیاسی باز کنیم، ما صرفاً کار بخش خبری تلویزیون را کردیم.

کارن همایون‌فر هم درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی «روز بلوا» زمان زیادی دارد، اما زیاد شنیده نمی‌شود و تعمداً ارکستراسیونی دارد که مخاطب را دچار دلهره کند.

شعیبی گفت: خیلی از کسانی که مذهبی هستند برای این مذهبی شده‌اند که اخلاقی‌تر باشند و خیلی از کسانی که در ظاهر مذهبی نیستند، به اخلاقیات متعهد هستند. ما مشاوری روحانی داشتیم و قرار نبود بگویم همه روحانیت این است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار