کد خبر: 986841
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
حاشیه‌ای بر گرفتن میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به بهانه عدم امنیت
تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن میزبانی باشگاه‌های ایرانی در آسیا به بهانه ادعای واهی نداشتن امنیت، بار دیگر آلوده به سیاست‌بودن فوتبال آسیا را نشان داد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: دخالت سیاست در ورزش شاید خیلی وقت است که تنها یک شعار است که فقط روی کاغذ می‌آید و در عمل به وضوح می‌توان دید که به خصوص چطور در فوتبال آسیا در سال‌های اخیر، ورزش را با سیاست پیوند داده‌اند و بر اساس آن تصمیم‌گیری و رأی صادر می‌کنند، رأی‌های سیاسی‌ای که روح ورزش را آلوده کرده و سبب شده حکام عرب کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عقده‌های سیاسی‌شان را این بار در زمین فوتبال خالی کنند. مانند امروز که کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از رأی به برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در چهار سال اخیر در زمین بی طرف، قرار است کل میزبانی‌های کشورمان در آسیا را لغو کند.

رسمی که سعودی‌ها کلید زدند
سال ۹۴ بود که برای اولین بار کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه‌ای بر اساس ادعای واهی سعودی‌ها درباره عدم امنیت در ایران، رأی به برگزاری بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی در لیگ قهرمانان در زمین بی طرف داد. سعودی‌ها پس از حمله به کنسولگری این کشور در مشهد در دی ماه ۹۴، در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا با ادعای واهی نداشتن امنیت در ایران خواهان برگزاری بازی‌های تیم‌های باشگاهی‌شان با نمایندگان ایران در زمین بی طرف شدند. هر چند در واکنش به این درخواست، تیم‌های ایرانی حاضر در آسیا، تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان کردند، اما در نهایت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به لابی قوی سعودی‌ها، AFC اسفند ۹۴ در بیانیه‌ای به خواسته سعودی‌ها تن داد. از آن تاریخ به بعد در چهار فصل اخیر لیگ قهرمانان، تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث که به میزبانی قطر، امارات و عمان انجام شده، به مصاف هم رفته‌اند و با وجود امنیت کامل کشورمان، کم کاری و اهمال مسئولان فدراسیون فوتبال سبب شده تا رأی کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان پابرجا بماند.

تکرار ادعای واهی این بار از سوی کویتی‌ها
در شرایطی که تصور می‌شد با گذشت چهار سال، سرانجام کنفدراسیون فوتبال آسیا رأی به لغو این طرح بدهد، اما به نظر می‌رسد سناریوی قابل تأملی در این رابطه با تأکید بر تکرار ادعای واهی امنیت نداشتن ایران، در حال شکل‌گیری است، سناریویی که گفته می‌شود برای محرومیت کامل ایران در میزبانی رقابت‌های لیگ قهرمانان در حال نوشته شدن است. چنین طرحی با اخبار روزنامه‌های کویتی در آستانه بازی دوشنبه این هفته الکویت و استقلال در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان به میزبانی تهران کلید خورده است. روز پنج شنبه بعضی از رسانه‌های عربی به نقل از روزنامه الرأی کویت نوشتند که باشگاه الکویت با توجه به شرایطی که کشور ایران دارد، قصد ندارد راهی تهران شود و برابر استقلال بازی کند و به همین خاطر درخواست برگزاری بازی در زمین بی طرف را داده است.
۲۴ ساعت پس از ادعای واهی کویتی‌ها برای عدم سفر به ایران، در ادامه اجرای سناریوی سیاسی گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، ولید الفراج مجری تلویزیونی عربستانی که برنامه‌ای با عنوان لیگ با ولید را در شبکه SPC اجرا می‌کند، از لغو میزبانی ایران خبر داد: «از منابع آگاه خبر رسیده که کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته باشگاه‌های ایرانی از امتیاز میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند.» در ادامه رسانه‌ها خبر دادند طبق نظر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار شهر خودرو و الرفاع بحرین که قرار بود اول بهمن در مشهد برگزار شود و نیز مسابقه استقلال تهران مقابل الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا درتاریخ ۳۰ بهمن، باید در زمین بی‌طرف برگزار شود.

تصمیم سیاسی AFC تأیید شد
سرانجام دیشب بود که فدراسیون فوتبال به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی تصمیم این نهاد برای گرفتن میزبانی‌های باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان را تأیید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «فدراسیون فوتبال امروز نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده است و به موجب آن اعلام شده که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی طرف برگزار کند. مقرر گردید در روز شنبه جلسه دیگری در این باره با حضور مدیران چهارباشگاه نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود و تصمیم مقتضی با اعلام نظر باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو اتخاذ گردد. موضع نهایی باشگاه‌های ایرانی ظرف روز‌های آینده و پس از تصمیم گیری قطعی کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال در واکنش به تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ایران امن‌ترین کشور منطقه است و با تبلیغات دروغین کشور‌های عربی این واقعیت انکار نمی‌شود. تن به بازی در زمین بی طرف نمی‌دهیم و آن را تن دادن به ذلت می‌دانیم.» محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دیگر نماینده ایران در لیگ قهرمانان هم به سایت این باشگاه گفت: «ایران امن‌ترین کشور در خاورمیانه و غرب آسیا است و اجازه نمی‌دهیم به میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا خدشه وارد شود.» حالا همه در انتظار تصمیم نهایی باشگاه‌های کشورمان در واکنش به بازی سیاسی کشور‌های عربی هستند، به خصوص که تصمیم قطعی AFC در محرومیت باشگاه‌های ایرانی از میزبانی می‌تواند لکه سیاهی بر کارنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد که با توطئه‌های سیاسی کشور‌های عربی، فضای فوتبال را به سیاست آلوده کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار