کد خبر: 985711
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲
حاشیه‌نگاری چهلمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی
رقابت‌هــای کشتی‌آزاد جام بین‌المللی تختی در حالی دیشب در کرمانشاه به پایان رسید که با توجه به اولتیماتوم غلامرضا محمدی اکثر مدعیان کشتی برای اینکه شانس المپیکی شدن داشته باشند در کرمانشاه روی تشک رفتند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کرمانشاه آخر هفته گذشته میزبان چهلمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی بود، رقابت‌هایی که در سه روز برگزاری حال و هوای خاصی به این شهر داده بود تا اکثر کشتی‌دوستان این شهر پای ثابت سکو‌های سالن امام خمینی کرمانشاه باشند. حاشیه‌های ریز و درشت این رقابت‌ها را بررسی کرده‌ایم.

معمای پلنگ جویبار
برگزاری چهلمین دوره مسابقات جام تختی در سال المپیک سبب شده بود این رقابت‌ها برای کشتی‌گیرانی که می‌خواهند شانس‌شان را برای به دست آوردن دوبنده تیم ملی و حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک امتحان کنند، بالاترین درجه اهمیت را داشته باشد، به خصوص که غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد هم پیش از این رقابت‌ها تأکید کرده بود هر کشتی‌گیری که می‌خواهد برای المپیک شانس داشته باشد باید در کرمانشاه روی تشک برود. اولتیماتوم محمدی سبب شده بود اکثر مدعیان دوبنده تیم ملی کشتی آزاد در کرمانشاه روی باسکول بروند و برای رسیدن به تیم ملی با حریفانشان روی تشک سالن امام خمینی کرمانشاه پنجه در پنجه بیندازند. البته بهنام احسان، یونس امامی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع به ترتیب در وزن‌های المپیکی ۶۵، ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم با توجه به شرکت در تورنمنت ایتالیا با مجوز سرمربی تیم ملی کشتی آزاد حضور نداشتند.

با این حال بزرگ‌ترین غایب این مسابقات، رضا یزدانی بود. کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد که به دلیل مصدومیت مسابقات جهانی را از دست داده بود و برای اینکه همچنان شانس حضور المپیکی شدن داشته باشد، نامش در لیست کشتی‌گیران حاضر در جام تختی قرار گرفته بود. با این حال یزدانی در شرایطی که روز چهارشنبه در اولین رقابت باید با اسماعیل نجاتیان کشتی می‌گرفت به کرمانشاه نیامد تا با عدم حضور در این مسابقات شانس المپیکی شدن را از دست بدهد. یزدانی در حالی گفته می‌شود شانسی برای المپیک توکیو ندارد که در المپیک‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ کشتی گرفته است، اما به دلیل مصدومیت و ناداوری در سه دوره حضورش در المپیک نتوانست به مدال برسد. یزدانی که دارنده دو مدال طلای قهرمانی جهان است، قصد داشت با حضور در توکیو برای چهارمین بار شرکت در المپیک را تجربه کند و به تنها کشتی‌گیری بدل شود که بیشترین حضور را در مسابقات المپیک داشته است. با این حال به نظر می‌رسد با غیبت یزدانی در رقابت‌های جام تختی، پرونده حضور پلنگ جویبار در توکیو بسته شود. اگرچه یزدانی در این وزن علیرضا کریمی را به عنوان یک مدعی بالای سرش می‌بیند، اما کریمی هم با توجه به مصدومیت از ناحیه رباط چند ماه دور از میادین است و حضور او نیز در المپیک به خطر افتاده است.

میزبانی می‌گیرند تا کشتی شان رشد کند
کرمانشاهی‌ها با چهار دوره میزبانی حالا رکورددار میزبانی جام تختی پس از تهران هستند. کرمانشاه که پیش از این سه دوره میزبان جام تختی بود، امسال برای چهارمین بار میزبان این جام بود. کرمانشاهی‌ها حالا بالاتر از ساری، بندرعباس، مشهد و اصفهان که هر کدام سه دوره میزبان بوده‌اند بیشترین میزبانی از این جام را پس از تهران دارند تا نشان دهند که شهری کشتی‌دوست هستند که در ایران، آن‌ها را به نام دیار پهلوانان می‌شناسند. در این بین می‌توان از برادران محبی، برادران زرافشانی، الله‌مراد زرینی، احمد کوه‌دره‌ای و برادران قربانی به عنوان چهره‌های برجسته کرمانشاهی کشتی ایران نام برد.

حالا کرمانشاهی‌ها امیدوارند که میزبانی‌های رقابت‌های کشتی به پیشرفت این رشته در این استان کمک کند. در این زمینه محمدحسن محبی، قهرمان کرمانشاهی کشورمان و مشاور عالی رئیس فدراسیون کشتی که مدال طلا و نقره جهان در دهه ۸۰ میلادی را در کارنامه‌اش دارد، معتقد است که سطح کشتی کرمانشاه با این میزبانی‌ها بالا می‌رود: «ما سال گذشته سه نماینده در تیم ملی داشتیم که شاید این موضوع از نظر خیلی‌ها دور از ذهن بود، اما محقق شد. در سال ۱۹۹۰ میلادی بود که من همراه برادرم و الله‌مراد زرینی در تیم ملی حضور داشتیم و بعد از آن تا به حال هیچ وقت کرمانشاه سه ملی‌پوش در تیم ملی نداشته است.»

جذاب‌ترین‌ها
هرچند حضور تیم‌های خارجی در جام تختی در کرمانشاه کمرنگ بود، اما اکثر چهره‌های مطرح کشتی آزاد در کرمانشاه حضور داشتند تا تماشاگران شاهد کشتی‌های جذاب و حساسی باشند. مانند مصاف امیرمحمد یزدانی، پدیده جوان کشتی ایران با میثم نصیری باتجربه در یک‌چهارم نهایی وزن ۶۵ کیلوگرم که این کشتی دیدنی و پرتنش با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ به سود نصیری که در کرمانشاه آماده نشان داد به پایان رسید. مصاف پرویز هادی باتجربه و یدالله محبی جوان جویای نام کرمانشاهی و دارنده مدال طلای قهرمانی آسیا هم از دیگر مسابقات جذاب جام بود، مسابقه‌ای که هادی با استفاده از تجربه‌اش با وجود تساوی ۳- ۳ با توجه به کسب امتیاز درشت، دستش به عنوان برنده بالا برده شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار