کد خبر: 982056
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
اعضای یک شبکه بزرگ کلاهبرداری فیشینگ در کشور باتلاش مأموران پلیس فتای خراسان رضوی متلاشی شد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش جوان، سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی توضیح داد: این باند بزرگ کشوری علاوه بر مشهد، در شهر‌های تهران و شیراز فعالیت می‌کرد و با دستبرد به حساب‌های شهروندان اقدام به پولشویی می‌کردند. تلاش برای بازداشت اعضای این شبکه با طرح شکایت‌های مشابه در پلیس فتا به جریان افتاد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که متهمان با تبلیغ درباره فروش شارژ یا تخفیف در سایت‌های دوستیابی و... مشترکان را به سمت درگاه‌های جعلی کشانده و با دسترسی به اطلاعات حساب آنها، موجودی‌شان را برداشت می‌کردند. در حالی که هر روز بر تعداد شکایت‌ها اضافه می‌شد، مأموران پلیس فتا موفق شدند دو نفر از اعضای باند را در مشهد شناسایی و بازداشت کنند. در جریان بازجویی از دو متهم بود که مشخص شد متهمان از اعضای یک شبکه بزرگ کلاهبرداری سایبری در کشور هستندکه سایر اعضای آن در شهر‌های تهران و شیراز فعال هستند. در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که متهمان با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی، ۱۶۰۰‌نفر از کلاهبرداران فیشینگ را دور هم جمع کرده و درگاه‌های پرداخت الکترونیک جعلی طراحی شده را در معرض فروش قرار می‌دادند. همچنین مشخص شد متهمان، با ترفند هوشمندانه و احاطه ربات‎ها بر اطلاعات درگاه‎های پرداخت الکترونیک به عنوان یک ابزار جاسوسی، درگاه‌های جعلی را طراحی و از یک ابزار ضدکلاهبرداری، برای کلاهبرداری استفاده می‎کرده‌اند.

بعد از به دست آمدن این اطلاعات تحقیقات پلیس برای شناسایی و بازداشت سرشاخه‌های باند بزرگ به جریان افتاد. تحقیقات حکایت از این داشت که تعداد زیادی از پرونده برداشت‌های غیرمجاز کشور مربوط به این باند است که پس از دستگیری سرشاخه اصلی باند، فیشینگر‌های مرتبط در سراسر کشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

بررسی‌های بعدی نشان دادکه یکی از سرشاخه‌های این شبکه با دریافت قانونی امتیاز یک صرافی در شهرستان شیراز مشغول فعالیت است. متهم موفق شده‌بود با دسترسی پیدا کردن به اوراق هویتی زنی جوان امتیاز صرافی را به نام وی اخذ و از صرافی برای انجام فعالیت‌های پولشویی و تبدیل پول به ارز دیجیتال استفاده کند که بازداشت شد.

در جریان تحقیقات بعدی مشخص شد عمده متهمان پرونده که اکنون جنبه کشوری پیدا کرده و سوء‎سابقه بسیار سنگینی برای آنان محسوب می‌شود، متولد سال‌های‌۷۹ و‌۸۰ هستند. در بازرسی مخفیگاه‌های متهمان و کنترل ارتباطات مجازی آن‌ها مشخص شد که دسترسی به یک تلفن همراه، چند عدد سیم کارت و یک رایانه برای انجام اعمال مجرمانه‌ای در حد و اندازه‌های این پرونده کشوری کافی است. در تحقیقات پلیس همچنین مشخص شد سهل الوصول بودن آلات جرم درکنار جذابیت‌های ذاتی فضای مجازی و ارتباطات گسترده و پیچیده کلاهبرداران با یکدیگر خصوصاً در حوزه جرائم سایبری باعث شده تا زمینه آلوده شدن نوجوانان و جوانان به سادگی فراهم باشد.
سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی و درهم آمیختگی جدایی ناپذیر زندگی امروزه ما با فضای مجازی، دستگیری و انهدام باند‌های خرابکار نمی‌تواند به خوبی برطرف کننده آسیب‌های ناشی از اعمال مجرمانه باشد، بنابراین «پیشگیری» به عنوان راه مناسب‌تری برای جلوگیری از وقوع چنین جرائم اهمیت دوچندان می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار