کد خبر: 977897
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
سوء‌مدیریت‌ها و تصمیم‌های مدیران اشتباهی فدراسیون، فوتبال را چه در عرصه اخلاقی و چه فنی با چالش‌های مختلفی مانند غیراخلاقی و ضدامنیت ملی شدن فضای استادیوم‌ها و سخت شدن صعود به جام جهانی روبه‌رو کرده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مهدی تاج سکوت کرده و تلفن خبرنگاران را پاسخ نمی‌دهد. رئیس فدراسیون فوتبال که تا سال گذشته فدراسیون پنج ستاره از دهانش نمی‌افتاد و در تمام متن‌های سخنرانی‌اش از این عبارت استفاده می‌کرد، حالا پس از باخت به عراق با سخت‌ترین انتقادات مواجه شده است تا جایی که امروز خیلی‌ها بیشتر از آنکه ویلموتس را مسبب شرایط موجود فوتبال بدانند، انگشت اتهام را به سمت رئیس فدراسیون فوتبال گرفته‌اند و حضور مربی پروازی مانند ویلموتس و کم شدن شانس صعودمان به جام جهانی را نتیجه سوءمدیریت‌های مدیران فدراسیون فوتبال می‌دانند که با تصمیماتشان چنین شرایطی را به وجود آورده‌اند.

تاج همان کفاشیان است
فدراسیون فوتبال کم ایراد ندارد، حتی آن روز‌ها که مهدی تاج با توجه به صعود پنج تیم در رده‌های مختلف سنی به جام جهانی، لقب پنج ستاره به مجموعه تحت مدیریتی‌اش داد هم خیلی‌ها اعتقاد داشتند این افتخارات چندان ربطی به مدیریت مهدی تاج ندارد و در دوره‌های گذشته نیز شاهد چنین موفقیت‌هایی بوده‌ایم و نباید رئیس اصفهانی فوتبال آن را به نام خودش بزند. حال در سال پایانی ریاست مهدی تاج در ساختمان سیاه فدراسیون فوتبال در کوچه دوم خیابان سئول جنوبی تهران وقتی کارنامه او روی دایره ریخته می‌شود، سوءمدیریت‌هایش آنقدر پررنگ است که وضعیت فوتبال ایران چه در عرصه ملی و چه باشگاهی در بد‌ترین شرایط در سال‌های اخیر قرار دارد.
البته چنین وضعیت آشفته‌ای را پیش از حضور تاج هم شاهد بودیم و در هشت سال حضور علی کفاشیان، فوتبال ایران یکی از سیاه‌ترین دوره‌هایش را پشت سر گذاشت، دوره‌ای پر از فساد و تصمیماتی که منافع شخصی مدیران به منافع ملی ترجیح داده می‌شد تا خیلی‌ها از پایان دوران حضور کفاشیان در فوتبال استقبال کنند.
با این حال با آمدن تاج همان روند سابق ادامه دارد و در سه سال گذشته فدراسیون فوتبال نتوانسته از زیر سایه مدیران اشتباهی‌اش خارج شود و در فاصله نزدیک به شش ماه تا پایان دوران ریاست تاج در فدراسیون فوتبال، سوءمدیریت‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده است، مسئله‌ای که در نهایت دودش به چشم فوتبال می‌رود.

ویلموتس راه کی‌روش را می‌رود
یکی از مهم‌ترین انتقاد‌هایی که به فدراسیون فوتبال وارد است، مماشات و عوض شدن جای کارگر و کارفرما در موضوع سرمربی تیم ملی بزرگسالان است. اگر در هشت سال حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال، او با استفاده از ضعف مدیران فدراسیون پا را فراتر از اختیاراتش گذاشت و در توهین به بالا تا پایین فوتبال کم نگذاشت، امروز هم به نظر می‌رسد مارک ویلموتس به طرق دیگری این راه را می‌رود و از ضعفی که در مجموعه مدیریتی فوتبال وجود دارد نهایت استفاده را می‌برد.
این در شرایطی است که تاج مدعی شده بود قرارداد سرمربی جدید تیم ملی فوتبال با استفاده از تجربه سرمربی سابق بسته شده و اتفاقات زمان کی‌روش تکرار نخواهد شد. با این حال با گذشت شش ماه از نشستن ویلموتس روی نیمکت ایران، این مربی هرچند هیاهو و جوسازی‌های رسانه‌ای کی‌روش را ندارد، اما با کنترل تیم ملی از راه دور که سبب شده رسانه‌ها به او لقب مربی پروازی بدهند، نهایت استفاده را از ضعف مدیریت فدراسیون فوتبال می‌برد، سوءاستفاده‌ای که سبب شده امروز تیم ملی‌مان برای صعود به جام جهانی به دردسر بیفتد.
فحاشی‌ها و درگیری‌ها تشدید می‌شود
سوءمدیریت‌های رئیس فدراسیون فوتبال را جا‌های دیگر هم می‌توان دید؛ مانند لیگ برتر فوتبال که در سال‌های اخیر کم درگیری و تنش‌های شدید روی سکو‌ها نداشته است. اتفاقاتی که سبب شده فضای ورزشگاه‌های فوتبال هر سال که می‌گذرد ناامن‌تر و البته غیراخلاقی‌تر شود. این در شرایطی است که تاج تابستان امسال با تعویق سه هفته‌ای لیگ برتر و با به راه انداختن شوی تبلیغاتی و هزینه‌های گزاف، وعده امن شدن فضای استادیوم‌ها را داده بود.
با این حال با گذشت ۱۰ هفته از لیگ برتر نه تنها فضای ورزشگاه کم‌تنش نشده است، بلکه فحاشی‌های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی در استادیوم‌ها به اوج خود رسیده تا جایی که وزیر ورزش برای سالم‌سازی فضای فوتبال، کمیته صیانت از اخلاق را در ورزش ایران تشکیل داده است.
چوبی که فوتبال از مدیران نالایق می‌خورد
عدم شفاف‌سازی در قرارداد‌ها و حضور مدیران نالایق یکی دیگر از مصائبی است که فدراسیون فوتبال را به وضعیت امروز رسانده است، مدیرانی که با وجود تخلفات متعدد، تاج اجازه برخورد با آن‌ها را نمی‌دهد و تصمیمات زیرمجموعه‌اش مانند کمیته اخلاق را در این راستا وتو می‌کند. نمونه آن اتفاقات تلخ فینال سال گذشته جام حذفی بود که سبب شد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال رأی به محرومیت سه مدیر سازمان لیگ بدهد، این حکم، اما با دخالت تاج وتو شد تا مدیرانی که با تخلفات و سوءمدیریت‌هایشان، هزینه‌های زیادی را به فوتبال ایران تحمیل کرده‌اند، همچنان پشت صندلی‌هایشان به کارشان ادامه دهند و برای فوتبال تصمیم بگیرند.
حمایت از مدیران متخلف توسط مهدی تاج سبب شد طاقت رئیس کمیته اخلاق فدراسیون که حکم‌های انضباطی‌اش با مخالفت رئیس فدراسیون، اجرایی نمی‌شد، طاق شود و نامه استعفایش را بنویسد، استعفایی که نشان داد در مجموعه فعلی فدراسیون فوتبال اراده‌ای برای برخورد با مدیران متخلف وجود ندارد و آن‌ها با چراغ سبز تاج به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند تا امروز ستاره‌ای از فدراسیونی که روزی خودش را پنج ستاره می‌نامید، باقی نمانده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار