کد خبر: 974126
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
وعده خودروسازان مبنی بر کنترل قیمت بازار محقق نشد
در خصوص تخلفات خودروسازان در اجرا نکردن مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، می‌توانیم به سراتوی سایپا اشاره کنیم که از سوی کارخانه ۱۴ میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شود، به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۲۸۱ میلیون تومان است، ولی کارخانه آن را با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اجرا نشدن مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار موجب افزایش قیمت‌ها شده است، به‌طوری‌که خودرو سراتوی سایپا ۱۴ میلیون تومان گران‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شود، به عبارت دیگر دستورالعمل تعیین قیمت خودرو در کارخانه ۵ درصد زیر‌قیمت بازار اعمال نمی‌شود و سازمان حمایت همچنان منتظر اثبات تخلفات خودروسازان است تا با آن‌ها برخورد قانون کند.

ماه‌هاست که خودروسازان با مظلوم‌نمایی و در سایه حمایت وزیر صمت تلاش می‌کنند قیمت‌هایشان را بر بازار و مصرف‌کنندگان تحمیل کنند. رضا رحمانی با خط و نشان کشیدن برای خودروسازان در برخی از نشست‌ها و جلسات وانمود می‌کند که مدیریت صنعت خودرو را در دست گرفته و با هرگونه تخلفی برخورد می‌کند، اما مهم‌ترین موضوع این صنعت که قیمت خودرو در کارخانجات است نادیده گرفته شده و هیچ نظارتی بر آن نیست. بگذریم از اینکه این صنعت در تحویل خودرو به مشتریان نیز با تأخیر مواجه است و همچنان وزارت صمت با پیش‌فروش خودروسازان موافقت می‌کند، بدون اینکه قیمت‌های پیش‌فروش خودرو مورد رصد تعزیرات یا سازمان حمایت قرار گیرد.

در خصوص تخلفات خودروسازان در اجرا نکردن مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، می‌توانیم به سراتوی سایپا اشاره کنیم که از سوی کارخانه ۱۴ میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شود، به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۲۸۱ میلیون تومان است، ولی کارخانه آن را با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کند. همچنین می‌توان به خودروی جک S۵ کرمان موتور نیز اشاره کرد که در حال حاضر با قیمت ۳۰۱ میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود، ولی در بازار با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

برخی محصولات شرکت مدیران‌خودرو نیز دارای چنین شرایطی هستند، به‌طوری‌که MVM۳۱۵ هاچ‌بک در بازار با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان معامله می‌شود، اما قیمت کارخانه برای این خودور ۱۴۰ میلیون تومان است.
همچنین چری تیگو ۵ نیز در بازار با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۳۱۳ میلیون تومان است. در مورد ایکس ۲۲ اتومات نیز باید به نرخ ۱۹۵ میلیون تومانی این خودرو در کارخانه و قیمت ۱۸۰ میلیون تومانی آن در بازار اشاره کنیم. در حال حاضر ایکس ۲۲ اتومات فول نیز با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان در بازار و ۲۰۳ میلیون تومان در کارخانه عرضه می‌شود.
این اختلاف قیمت در خصوص تیگو ۷ نیز وجود دارد، به‌طوری‌که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۴۳۰ میلیون تومان تعیین شده، اما در بازار با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

خودرو‌هایی که فاکتور نمی‌شوند/ افزایش قیمت پژو ۲۰۶ و پراید

در کنار افزایش قیمت تعدادی از خودرو‌ها در کارخانه، فاکتور نشدن برخی خودرو‌ها از سوی شرکت‌های خودروساز نیز باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است. در این مورد می‌توانیم به رشد قیمت پراید، پژو ۲۰۶ و همچنین سمند اشاره کنیم.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با فارس در این خصوص اظهار داشت: طی هفته گذشته اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای چند مدل پژو ۲۰۶ و همچنین گروه سمند افزایش یافته که به عرضه کم خودروسازان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: گروه سایپا نیز این روز‌ها برای تحویل سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ فاکتور صادر نمی‌کند که این مسئله نیز باعث افزایش قیمت این خودرو‌ها در بازار شده است. مؤتمنی با بیان اینکه این اتفاق باعث افزایش ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های فاکتور نشده در بازار شده است، گفت: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۷۴ میلیون تومان پایین آمده بود که حالا به دلیل فاکتور نشدن از سوی کارخانه، در بازار به ۷۷ میلیون تومان رسیده است. وی تصریح کرد: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول نیز به ۷۷ میلیون تومان رسیده بود که این روز‌ها با قیمت ۵/ ۸۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در روز‌های گذشته در بازار با قیمت ۸۹ میلیون تومان عرضه می‌شد، اما حالا قیمت این خودرو به ۹۳ میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه قیمت سایپا ۱۳۱ در بازار به ۴۰ میلیون تومان رسیده بود، گفت: به دلیل فاکتور نشدن این خودرو از سوی کارخانه، قیمت آن در بازار با رشد ۳ میلیون تومانی به ۴۳ میلیون تومان رسیده است. در مورد سایپا ۱۱۱ نیز قیمت در بازار به ۴۶ میلیون تومان رسیده بود، ولی به دلیل فاکتور نشدن این خودرو توسط کارخانه، قیمت آن در بازار به ۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: در مقابل، عرضه تیبا از سوی سایپا بهتر شده و همین مسئله باعث شده تا قیمت تیبا در بازار از ۵۱ میلیون تومان به ۵ /۴۸ میلیون تومان برسد.

مردم مراقب فروش‌های اقساطی بلندمدت باشند
مؤتمنی در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار و کارخانه گفت: قیمت برخی از خودرو‌ها در بازار روند کاهشی دارد و نبود خریدار برای برخی خودرو‌ها باعث شده که قیمت این خودرو‌ها در بازار کاهش یابد، اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت تولیداتشان نیستند و همین مسئله باعث شده تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه در مورد برخی محصولات رقم بالایی باشد.

وی افزود: در حال حاضر بازار خودرو با کمبود مشتری روبه‌رو است و در این شرایط حتی اگر در سایت‌های فروش اینترنتی نیز قیمت برخی خودرو‌ها بالا اعلام شود، ولی نبود مشتری باعث می‌شود تا قیمت‌ها در بازار پایین بیاید.
مؤتمنی در مورد فروش شرایطی برخی خودرو‌ها نیز به مشتریان بازار خودرو هشدار داد و گفت: ممکن است برخی خودرو‌ها با اقساط بلند‌مدت عرضه شوند، ولی در واقع سود زیادی از خریداران دریافت می‌شود و همین مسئله باعث ضرر و زیان برخی مشتریان خواهد شد.

نظارت بر بازار خودرو و قیمت‌گذاری خودرو‌ها از سوی خودروسازان یکی از وظایف مهم وزارت صمت است که مردم نیز در این مورد از دولت مطالبه جدی دارند، اما این وزارتخانه با پیش کشیدن واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی از وظایف اصلی خود فاصله گرفته و نظارت بر قیمت‌ها و تعیین قیمت منطقی خودرو‌های داخلی را به حاشیه برده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار