کد خبر: 973735
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
رئیس کمیسیون اصل نود:
بسیاری از تحقیق و تفحص‌هایی که در مجلس انجام می‌شود، اثربخشی لازم را ندارد و منتج به نتیجه مطلوب برای کشور نمی‌شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تحقیق و تفحص‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کمیسیون اصل نود طی جلسات متعدد و پس از بررسی تحقیق و تفحص‌های صورت گرفته در مجلس از ابتدا تاکنون دریافتیم که در هر دوره تعداد تحقیق و تفحص‌ها نسبت به دوره قبل رشد بی رویه‌ای داشته، اما این افراط در به‌کارگیری این ابزار نظارتی به معنای کارآمدی آن نبوده است. وی افزود: بسیاری از تحقیق و تفحص‌ها در مراحل اولیه رها می‌شود یا به اهداف پیش‌بینی‌شده خود نمی‌رسد، در حالی که هزینه زیادی به مجلس تحمیل می‌کند بر همین اساس باید در انتخاب موضوعات و همچنین نوع پرداختن به آن دقت بیشتری شود.

نماینده مردم قزوین خاطرنشان کرد: نتایج نظارت‌های مجلس در بسیاری از موارد ضمانت اجرائی ندارد و پس از آنکه از مجلس خارج می‌شود به خوبی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری نمی‌شود، برای مثال تذکراتی که به قوه مجریه داده می‌شود در بسیاری از موارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وی تأکید کرد: بخش زیادی از تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان با پاسخی توسط مسئولان مواجه نمی‌شود و فقط در حد قرائت در صحن مجلس باقی می‌ماند.

تغییر روند بررسی گزارش‌های تحقیق و تفحص
با این حال رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به منظور ارتقاِی سطح نظارتی مجلس و افزایش تأثیرگذاری گزارش‌های تحقیق و تفحص، روند رسیدگی به آن‌ها تغییر می‌کند. غلامرضا کاتب در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت خاطرنشان کرد: ضعف بعد نظارتی مجلس به نسبت بعد قانونگذاری یکی از انتقاداتی است که به مجلس وارد است و ما در کمیسیون برای بهبود این شرایط تغییراتی در آیین‌نامه داخلی اعمال کردیم. وی افزود: با اصلاحی که روی آیین‌نامه انجام خواهد شد و با توافقی که با ریاست قوه قضائیه داشتیم، قرار شد قانون به نحوی اصلاح شود که گزارش تحقیق و تفحص خارج از نوبت در قوه قضائیه بررسی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
0
فقط یک نمونه بگید که مثلا مجلس برای مردم و مملکت یک قدم مثبت برداشت . جناب محمدی فقط یک نمونه بگید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار