کد خبر: 973495
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
روز گذشته حســن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پس از آخرین نشست مطبوعاتی خود در بهمن ماه سال ۹۶ بار دیگر در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری میزبان نمایندگان رسانه‌های جمعی بود. روحانی فضای مثبت و امیدوارکننده‌ای از حال و آینده کشور ترسیم کرد و گفت به رغم میل دشمنان، ایران از بحرانی که برایش ساخته بودند عبور کرده است. 
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: روحانی در ابتدای نشست خبری دیروز با اشاره به اینکه شاخص‌های امنیتی و اقتصادی کشور از خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ در مسیر درست بود گفت: ما از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و با چنین شرایط سخت و مشکلی وارد سال ۹۷ شدیم. در سال ۹۷ پیش‌بینی‌های هم خارجی‌ها و هم برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت، حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی در برخی از رسانه‌ها بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند، اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.
 
روحانی ادامه داد: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های امریکا، استکبار جهانی و صهیونیزم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است. همه آن‌ها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت. شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشار‌ها زیاد بود، به ویژه آن‌هایی که دارای حقوق یا درآمد ثابت هستند آن‌ها در فشار بیشتری بودند. روحانی تأکید کرد: با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم، اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست به رغم فشار بیشتر تحریم‌ها شاخص‌های اقتصادی را برگرداند.

رئیس جمهوری ادامه داد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخوردیم و به رغم مشکلات راه آینده را بهتر ادامه خواهیم داد.

آماده برداشتن گام چهارم هستیم

روحانی در پاسخ به سؤال شبکه خبر درباره چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی با توجه به تبعیت‌آن‌ها از امریکا پس از خروج این کشور از برجام خاطرنشان کرد: در موضوع توافق هسته‌ای دولت امریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان، که به اعتراف خودشان تمام تلاششان را برای خروج امریکا از توافق به کار بستند، دچار خطای بزرگی شد و از آن خارج شد.

وی گفت: امروز به جز دو سه کشور کوچک هیچ کشوری نیست که کار امریکا را تأیید کند و پشتیبان آن‌ها باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: طی توافقی با پنج کشور باقی مانده در برجام بنا شد که آن‌ها خروج امریکا از این توافق را به نحوی جبران کنند. در این میان روابط ما با چین و روسیه خوب است و آن‌ها تلاش‌های خوبی کردند، اما سه کشور اروپایی را هرچند من موافق نیستم که از امریکا پیروی کرده‌اند، اما متأسفانه پای تعهد خودشان نایستادند و نتوانستند به قول‌هایی که دادند عمل کنند.

روحانی با بیان اینکه اقدامات ایران بر مبنای اتکا به ملت ایران و در قدم بعد کاهش تعهدات برجامی بود، مراحل مختلف کاهش تعهدات برجامی ایران را تشریح کرد و گفت: اگر آن‌ها در این فرصت به تعهدات‌شان برگردند ما هم می‌توانیم به تعهدات‌مان برگردیم و اگر آن‌ها این مسیر را ادامه دهند، ما هم گام‌های خود را ادامه خواهیم داد.

جزییات سفر عمران‌خان از زبان روحانی

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر جراحی اقتصادی در بودجه سال ۹۹ بر جدایی بودجه جاری از نفت تأکید کرد و گفت: بودجه و نفت دوقلو هستند، اما جدا کردن آن‌ها نیازمند جراحی دقیقی است که آغازش سخت است. کشوری که تکیه‌اش بر نفت بوده، وقتی می‌خواهد دیگر بر نفت تکیه نکند، باید به اوراق، عوارض و مالیات تکیه کند در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت صحیح، با دقت و حساب‌شده‌ای داشته باشیم. روحانی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع را در دستورکار گذاشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است و در صورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست‌وزیر پاکستان گفت و گوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه‌شنبه عازم عربستان است، می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی دیروز خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سؤال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند.

وی در ادامه بر اتمام جنگ یمن به عنوان یکی از گره‌های منطقه تأکید کرد و گفت: برخی معتقدند که دیگران باید در منطقه حضور داشته و مشکلات را حل کنند. امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوایی در منطقه باشد و به نتیجه برسیم. البته به جز پاکستان کشور‌های دیگری هم در این زمینه تلاش کرده و می‌کنند از جمله عراق.

خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز داخلی بود!

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل عمل نکردن به برخی وعده‌های انتخاباتی گفت: در انتخابات به مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواست‌هایی داشته‌اند که مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به مردم ارائه کردیم. در آن زمان داعش شکست‌های سهمگینی متحمل شده بود، منطقه تا حدی در آرامش بود. وی اضافه کرد: برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی پیش روی ایران باشد؛ بعد از اجرای برجام سال بعد بالاترین رشد اقتصادی در دنیا را شاهد بودیم.

روحانی تصریح کرد: ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش بینی نمی‌کردیم در سال ۹۶ افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج‌سواری کند، به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود؛ شدیدترین تحریم‌ها در ۹۷ و ۹۸ بر ایران وارد شد طوری که در هیچ زمانی سابقه نداشته است.

رئیس جمهور با اشاره به وقوع برخی حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی اظهار داشت: حوادث طبیعی هم بود که پیش‌بینی نمی‌کردیم نه زلزله کرمانشاه و نه سیل عظیمی که فروردین ۹۸ روی داد را پیش بینی نکرده بودیم و این‌ها هم به‌طور طبیعی مشکلاتی برای مردم و دولت ایجاد می‌کند.

مبارزه با فساد به صورت هیجانی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره عدم توجه دولت به قوانین بالادستی در خصوص حقوق‌ها گفت: اصل موضوع مهم است. البته شما مقدمه‌ای چیدید که آن مقدمه بحث فراوانی دارد و آن بحث حقوق‌های نجومی است. اصل شعار، البته حقوق‌های غیرعادلانه درست است، اما حقوق‌های نجومی شعار نادرستی بود. کاری ندارم آن‌ها شعار‌های انتخاباتی بودند. ما از آن‌ها عبور کردیم. کل پولی که می‌گفتند اضافه یا کم، ۳۰۰ میلیارد ریال بیشتر نبود در کل که این‌ها پرداخت و از افراد گرفته شد. البته بعضی‌ها افتادند به تبلیغات و مسائلی که مطرح شد ولی کل این حرف شما یعنی مسئله شفافیت، مسئله مهمی است.

روحانی با اشاره به در مسیر تصویب بودن سه لایحه شفافیت، مبارزه با فساد و عدم تعارض منافع در دولت و مجلس گفت: مبارزه با فساد یک کار بسیار لازم و ضروری است، اما اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. ما باید با فساد به صورت جامع، اصولی و ریشه‌ای مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را شما ممکن است اعدام کنید بگیرید و محاکمه کنید. آنچه مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه حل آن همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال روزنامه سازندگی درباره ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رایزنی‌های دولت با شورای نگهبان برای بازتر شدن فیلتر‌های تأیید صلاحیت با بیان اینکه آنچه مورد نظر ماست و در انتخابات اسفند مهم است شکست دیگر برای امریکا است، اظهار داشت: اگر در انتخابات اسفند، حضور پررنگ مردم، نشاط مردم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم، آن انتخابات شکست جدیدی برای امریکا و دشمنان ماست و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر لایحه شفافیت نهایی شود آنگاه رأی شورای نگهبان هم مشخص می‌شود و معلوم می‌شود چرا به فلان طرح و لایحه رأی داده یا نداده است، تصریح کرد: خواست ما حضور بیشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. همه گروه‌ها و جریان‌هایی که قانون را قبول دارند، عزت نظام و کشور را می‌خواهند، با هر فکر و سلیقه‌ای که هستند باید در انتخابات شرکت کنند.

روحانی با اشاره به اینکه وزیر کشور و معاون اول مهم‌ترین رابطان دولت و شورای نگهبان هستند، افزود: شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست بلکه براساس قانون، نظارت‌کننده است. ما امیدواریم شورای نگهبان این نظارت را به شکل خوب انجام دهد. دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیئت‌های اجرایی کار خود را درست انجام دهد.

شیوه دولت ترکیه در حمله به شمال سوریه را نمی‌پذیریم

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرگزاری روسیه درباره تأثیر حمله ترکیه به سوریه به روند صلح آستانه و تدابیر ایران برای جلوگیری از ادامه روند کنونی در شمال سوریه، گفت: ما با حادثه‌ای در شمال سوریه مواجه هستیم که حادثه خوشایندی نیست نه برای منطقه، مردم کرد و دولت سوریه و نه برای ما همه، بلکه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود.

رئیس جمهور با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه خاطرنشان کرد: راه حل امنیت ترکیه و نگرانی‌هایش نسبت به شمال سوریه برای اینکه رفع بشود حضور ارتش سوریه در شمال کشورشان است و همه باید کمک کنیم ارتش سوریه مستقر شود، اما شیوه‌ای که الان ترکیه انتخاب کرده است ورود به خاک سوریه است. امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی و منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم آن هدف اصلی یعنی مبارزه با تروریسم و انجام انتخابات آزادرا انجام دهیم.

یارانه سوخت حذف نمی‌شود

رئیس جمهوری درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت گفت:، اما نسبت به مسائل سوخت و حامل‌های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و مناسبی نیست که باید روی آن فکر شود که البته روی آن هم دارد فکر می‌شود. البته معنی آن نیست که بارسنگینی بر مردم تحمیل شود که حتما این طور نخواهد بود، یعنی قیمت سوخت آن طوری که در ترکیه لیتری ۱۵ هزارتومان یا در اروپا یک لیتر ۲۰ هزارتومان است دنبال آن نیستیم که بنزین هزارتومان ۱۵ یا ۲۰ هزارتومان شود، یا در کشور‌های عربی جنوب ما بنزین لیتری ۶ هزارتومان است.

وی افزود: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم قیمت بنزین یا به طور کلی حامل‌های انرژی و سوخت یارانه را از آن برداریم و قیمت واقعی کنیم این کار نه امکان پذیر است و نه برای مردم ما در شرایط اقتصادی شان قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که تغییراتی در این زمینه انجام شودکه به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

کشور حمله کننده نفتکش ایرانی منتظر عواقب آن باشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره تجاوز به نفتکش ایران و امنیت کشتی‌رانی تصریح کرد: صبح جمعه در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما مورد تعرض قرار گرفت. البته اول به ما اعلام کردند که دچار مشکل شده و بعد مورد حمله قرار گرفته است. سپس معلوم شد که این حمله از بیرون انجام شده و چند راکت به کشتی ما اصابت کرد. چند راکت و موشک پرتاب شد که دو راکت به نفتکش ما اصابت کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه کار شرورانه و غلطی در منطقه انجام شده است، ابراز داشت: آن اقدام، کار یک فرد یا یک گروه نبود. حتما کار تروریستی بوده است. حتما دولتی این کار را صورت داده است. ما در حال بررسی هستیم. هر کشوری که این کار را انجام داده، باید منتظر عواقب آن‌ها باشد.

رئیس جمهور مسئول اجرای قانون

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال روزنامه اعتماد درباره فعالیت‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و اقدامات صورت گرفته در برخی پرونده‌های قضایی مربوط به خبرنگاران، فعالان محیط زیستی و بازداشت‌های اشتباه پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی در زمینه حقوق زنان، اقلیت‌ها و ایجاد فضای مناسب و باز برای گفتگو در دانشگاه‌ها و جامعه به وجود آمده است، گفت: با این تلاش‌ها، اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم شما به برخی از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه مطرح شده است اشاره کردید من فکر می‌کنم اشکال کار از اینجا شروع می‌شود. رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، چون مسئول اجرای قانون اساسی است باید به صورت مداوم به قانون حساس باشد که کجا نقض شده، کجا متوقف شده و کجا فراموش شده است.

روحانی با اشاره به اینکه شورای نگهبان اصل ۱۱۳ قانون اساسی را به گونه‌ای تفسیر کرده است که تقریباً این اصل را بی‌اثر کرده است گفت: مردم به رئیس جمهور رأی نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد. در همان اصلی که گفته رئیس دستگاه اجرایی، رئیس جمهور است؛ در همان اصل هم گفته مسئول اجرای قانون اساسی است و مردم رأی دادند به اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرایی قانون اساسی است و اگر اصل ۱۱۳ اجرا شود برخی از اشکالاتی که شما مطرح می‌کنید برطرف می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات اشتباه خود را در موضوع پرونده متهمان ترور‌های هسته‌ای پذیرفت، ادامه داد: وزارت اطلاعات اشتباه خود را پذیرفت و قبول کرد و در بررسی نهایی مشخص شده که دلایل کافی نبوده و عده‌ای از آن‌ها از نظر ما بیگناه هستند و باید به این‌ها خسارت پرداخت شود و رقم بزرگی هم اعلام کرد و در نهایت من پذیرفتم و گفتم خسارت را به مردم بدهید.

رئیس جمهوری درباره پرونده محیط زیستی‌ها هم گفت: وزارت اطلاعات گزارشی بسیار دقیق تهیه کرده است که من دیده و خوانده‌ام و امیدوارم که قوه قضائیه به این گزارش توجه کند.

طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤال روزنامه فایننشال مبنی بر اینکه امروز پس از دو سال مصاحبه‌ای مطبوعاتی برگزار کردید چه اتفاقی افتاده است این مصاحبه نشان دهنده این است که دوران افزایش تنش و تهدید تمام شده است، گفت: بله اصل مصاحبه که طولانی شده است قبول دارم این دلیل سیاسی نداشت یعنی هر زمان که فرصت مناسب پیش می‌آمد این کار را انجام می‌دادیم ولی به زمان بسیار مناسب خوبی منتهی شد این مصاحبه در زمانی انجام می‌شود که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است البته هنوز آثار آن طوفان ممکن است باقی مانده باشد ولی طوفان عبور کرده است.

روحانی تأکید کرد: امروز امریکا می‌خواهد با ما صحبت کند، اروپا می‌خواهد با ما صحبت کند البته با اروپا مشکل نداریم همیشه صحبت می‌کنیم با برخی از کشور‌های منطقه از جمله عربستان مشکلی برای مذاکره نداریم احتمال اینکه جنگ یمن رو به پایان برود از هر زمان دیگری محتمل‌تر است.

وی تصریح کرد: بسیاری از رهبران دنیا به من می‌گفتند چطوری مقاومت و ایستادگی کردید. این همه فشار و تحریم چطوری با تدبیر و عقلانیت مردم شما توانستید مقاومت کنید. بله امروز شرایط عبورطوفان از سر مردم هست، اما آثار طوفان هنوز باقی است ما باید دفع کنیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
جناب روحانی طوری حرف میزنه انگار که معجزه شده و ارزانی و اشتغال و رفاه و اسایش همین الان در کشور حاکم است.
جناب روحانی بیخود مردم را با امریکا و اروبا که سالهاست فکر و افکار مردم را به ان مشغول کردی که تمام گرفتاری ناشی از امریکا و اروبا بوده است گول نزن. حالا هم دست بردار نیستی. اگر کابینه درستی داشتی اینهمه بدبختی نصیب مردم نمیشد . حالا هم مردم با بیکاری و گرانی و بیماری و فساد و طلاق و دزدی و ناهنجاری اجتماعی و غیرو دسته بنجه نرم میکنند و جنابعالی عین خیالت نیست. برو به بیمارستان ها سر بزن ببین جه بدبختی در انجا حکم فرماست. در اخر این امریکا نبود که مملکت را به جالش کشید بلکه بی برنامگی دولت شما و مجلس بود.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
این دولت شهامت این را دارد که اگر اشتباهی به وجود آمده است ولو برای دولت قبل باشد آن را قبول کند.

پی چرا خسارت محض را نمی پذیرید. و انرا به گردن رهبری می اندازید
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
قبول مسئولیت و عذر خواهی بابت اشتباهات گذشته o حال ! شهامت و مردانگی میخاد! گوهری که در بین این جماعت نایاب است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
1
روحانی: از بحران عبور کردیم....
این عنوان درس جدید هیئت دولت است؟
چند روز پیش جهانگیری و خانواده محترم عبور کردند و ظاهرا روحانی و بروبچ هم عبور کرده اند
تا اینجای کار 2 خانواده عبور کرده اند اونایی که سر سفره انقلاب نشسته اند هم عنقریب عبور داده میشوند می مونه 80 میلیون نفر دیگه که انشاءالله خدا یه فکری به حالشون بکنه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
1
گذر از بحران ! زمانی است که ما مردم به آن حد از رشد عقلانی برسیم و باور کنیم که غرب و غربزده ها نه دوست o خیرخواه که عاملان اصلی بحران o فشار مضاعف هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
1
سفره خالی مردم را ببین قشر متوسط و بالاخص قشر ضعیف را بیچاره کردی چندین سال باید بدوند تا به زندگی قبل برسند
حسين
|
Germany
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
1
بنام خدا وبا سلام ، جناب آقاى روحانى از زمانيكه جنابعالى رءيس جمهور شدهايد تا به امروز ما أصلا مقوله اى بنام بحران نداريم بويژه بحران (فساد اقتصادى).اگر چيزكى گفته ميشود نگران نباشيد توهمات تعداد اندكى است،ملالى نيست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
1
جناب روحانی به نظر من شما با بی تدبیری دولت‌تان عامل بسیاری از ناهنجاری ها هستید... استعفا و برکناری شما هم چاره کار نیست بلکه باید جوابگوی عملکردتان ..باشی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار