کد خبر: 970290
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
به‌رغم هشدار عراقی‌ها، دیروز پهپاد‌های ناشناس یک پایگاه دیگر حشدالشعبی در استان الانبار را مورد هدف قرار دادند. این پنجمین حمله به مقر‌های بسیج مردمی عراق در کمتر از دو ماه اخیر به شمار می‌رود، حملاتی که به گفته عراقی‌ها از سوی صهیونیست‌ها انجام می‌شود. همزمان با این حمله، دیروز گزارشی منتشر شد که رژیم سعودی آمادگی خود را برای حملات به نیرو‌های حشدالشعبی اعلام کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همزمان با عملیات نیرو‌های بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی علیه تروریست‌های باقی مانده در خاک این کشور، حملات پهپادی به پایگاه‌های حشدالشعبی هم افزایش یافته است. قاسم مصلح، فرمانده عملیات حشدالشعبی در استان الانبار در غرب عراق روز یک شنبه از حمله هوایی ناشناس به یک فرودگاه نظامی در این منطقه خبر داد. مصلح در سخنانی مطبوعاتی گفته که فرودگاه المرصنات، مقری نظامی است که حدود ۱۲۰کیلومتر از مرز با سوریه فاصله دارد و مابین دو منطقه التنف در سوریه و طریبیل در عراق واقع شده و هدف حمله هوایی ناشناس قرار گرفته است. به گزارش شبکه السومریه، این فرمانده حشدالشعبی گفته است که حمله خارج از فرودگاه انجام شده و هیچ خسارت مادی یا انسانی بر جا نگذاشته است». او توضیح داد: «این فرودگاه، مقری اصلی برای نیرو‌های حشدالشعبی قلمداد می‌شود، همچنان که عملیات اراده پیروزی از این مقر آغاز شد». وی ادامه داد: «این حمله منجر به تلفات جانی نشده است». این مقر، پایگاهی هوایی است که بعد از حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بسته شد، اما در سال‌های اخیر بازگشایی شد و در جنگ با داعش مورد استفاده نیرو‌های عراق قرار گرفت.

در ماه‌های اخیر، اخبار درباره حملات ناشناس که گفته می‌شود از سوی رژیم صهیونیستی است به مقر‌های مرتبط با حشدالشعبی در غرب عراق و در نزدیکی مرز با سوریه افزایش یافته است. حمله دیروز، پنجمین حمله پهپادی به مقر‌های حشدالشعبی در کمتر از دو ماه گذشته بود. دولت عراق پس از تکمیل تحقیقات خود درباره حملات به مقر‌های حشدالشعبی هفته گذشته تأیید کرد که این حملات از سوی پهپاد‌های رژیم صهیونیستی انجام شده است. یک مقام نظامی امریکایی هم در گفتگو با مقامات بغداد این مسئله را تأیید کرده است. نمایندگان عراقی از بغداد خواسته‌اند مانند حزب‌الله لبنان، پاسخ حملات صهیونیست‌ها را بدهد. فرماندهان حشدالشعبی پیش‌تر هشدار داده بودند که هر پرنده امریکایی که بر فراز پایگاه‌های این گروه پرواز کند را مورد هدف قرار می‌دهند. هفته گذشته هم یکی از فرماندهان حشدالشعبی اعلام کرد که این گروه از خاک سوریه، حملات اخیر صهیونیست‌ها را پاسخ خواهد داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم اخیراً حملات به عراق را تلویحا تأیید کرده بود. نتانیاهو مدعی شده که اسرائیل به همه پایگاه‌های ایران در منطقه از جمله عراق حمله خواهد کرد. اسرائیل که توان رویارویی با ایران را ندارد در ماه‌های اخیر حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی را در دستور کار قرار داده است که به ادعای صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها نیرو‌های حشدالشعبی تحت فرمان ایران هستند. تلاش امریکا و صهیونیست‌ها برای مقابله با حشدالشعبی درحالی است که این نیرو‌ها در آزادسازی شهر‌های عراقی از دست تروریست‌های داعش نقش کلیدی داشتند.

ردپای سعودی
اگرچه منشأ حملات قبلی به پایگاه‌های حشدالشعبی مشخص شده است، اما به نظر می‌رسد، سعودی‌ها هم در این تحرکات نقش دارند. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، گزارشی که از سوی یک کمیته امنیتی که با وزارت دفاع امریکا همکاری می‌کند و برای کشور‌های عربی هم‌پیمان واشنگتن همانند عربستان و امارات ارسال شده است، نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان توانسته به حضور میدانی نظامی گسترده‌ای دست یابد و این مسئله می‌تواند در سایه چالشی که پهپاد‌ها برای فعالیت هواپیمایی در کشور‌هایی مثل عربستان، امارات و کویت و حتی در روند حمل و نقل دریایی ایجاد کرده‌اند، در آینده نیز تشدید شود. القدس‌العربی ادعا کرد، به نظر می‌رسد گزارش مذکور به تأسیسات چابک و سریع نامرئی اشاره می‌کنند که مستشاران حزب‌الله توانسته‌اند با پوشش مناسب در نزدیکی آب‌های کشور‌های خلیج فارس از جمله بحرین، کویت و سعودی کار بگذارند. صحبت از تأسیساتی است که با تلاش اطلاعاتی و کمک متحدان قدرتمند عراقی از آن‌ها به شدت محافظت می‌شود. در این گزارش آمده است: «عربستان طرحی را به پنتاگون پیشنهاد کرده مبنی بر اینکه جنگنده‌های عربستان در حمله به گروه‌هایی مثل حشدالشعبی در عراق شرکت داشته باشد، اما جواب امریکا در قالب یک هشدار نسبت به دشواری احتمال نزاع نظامی در منطقه و آشوب جدی عنوان شده است». سعودی‌ها از زمان تشکیل حشدالشعبی در سال ۲۰۱۴، مخالف این گروه بوده و با جنجال‌های رسانه‌ای علیه بسیج مردمی تبلیغات می‌کنند. عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر عادی‌سازی روابط را کلید زده‌اند و برای مقابله با تهدیدات ادعایی از سوی ایران و محور مقاومت، در یک جبهه واحد قرار گرفته‌اند. حمله دیروز به فرودگاه حشدالشعبی، دقیقاً یک هفته پس از حملات یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان انجام شده است و احتمال اینکه سعودی‌ها در این حمله نقش داشته باشند، وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار