کد خبر: 967056
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
نفوذ پرسرعت LNG امریکا در بازار اروپا، خطری برای نروژ و روسیه
تحریم‌های گازی امریکا و ورود همه‌جانبه این کشور به بازار اروپا، نه‌تن‌ها موجب کاهش قیمت گاز در این قاره شده، بلکه یک سوم صادرات گاز امریکا را به اروپا اختصاص داده است.
سرویس اقتصادى جوان آنلاین: تحریم‌های گازی امریکا و ورود همه‌جانبه این کشور به بازار اروپا، نه‌تن‌ها موجب کاهش قیمت گاز در این قاره شده، بلکه یک سوم صادرات گاز امریکا را به اروپا اختصاص داده است.
با افزایش تولید گاز در امریکا و ورود این کشور به صادرکنندگان ال‌ان‌جی یا همان گاز طبیعی مایع فشرده شده، روند صادرات به اروپا تشدید شده و یکی از عوامل سقوط قیمت ال‌ان‌جی در غرب بوده است. اویل پرایس در یک گزارش جالب به این موضوع پرداخته و نوشته است: قیمت گاز طبیعی مایع یا همان ال‌ان‌جی در میان عرضه فراوان و تقاضای ضعیف در سال‌جاری به اروپایی‌ها کمک کرده است تا مخازن گاز خود را بیش‌ازحد پر کنند. قیمت گاز طی یک دهه گذشته به کمترین میزان خود رسیده است که مهم‌ترین دلیل آن رقابت امریکا و روسیه بر سر تأمین کردن نیاز‌های گازی این قاره است.
به لطف تضعیف قیمت گاز طی یک دهه اخیر، میزان ذخایر گاز ال‌ان‌جی در مخازن کشور‌های اروپایی در بالاترین حد طی پنج سال اخیر قرار گرفته است؛ معامله‌گران همچنان به تجارت ال‌ان‌جی با اروپا مشغول هستند و با توجه به در پیش رو بودن فصل سرما و افزایش قیمت‌ها، به دنبال فرصت‌هایی هستند تا تجارت خود را با اروپا افزایش دهند.

مخازن پر 
درعین‌حال، با وجود پر بودن مخازن گازی که بالاتر از حد نرمال است این سؤال پیش می‌آید که اروپا چه میزان از عرضه جهانی ال‌ان‌جی را می‌تواند برای نیمکره شمالی خود در زمستان اختصاص دهد؟
بر‌اساس گزارش‌های رسمی تا تاریخ ۲۰ آگوست ذخایر گاز مایع اروپا به حدود ۹۰ درصد رسیده که این ذخایر در کشور‌های اتریش، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، فرانسه، بلژیک و هلند به ثبت رسیده است. طبق تخمین‌های بلومبرگ گرچه بخش شمال غربی اروپا به‌طور سنتی محل ذخیره ال‌ان‌جی بوده، اما اسپانیا نیز بالاترین رکورد واردات ال‌ان‌جی را به خود اختصاص داده، زیرا برای تأمین برق موردنیاز خود در تابستان به گاز طبیعی نیاز داشته است.

گاز به جای ذغال‌سنگ
اسپانیا که نزدیک به ۳۰ درصد ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در اروپا را داراست به لطف کاهش قیمت گاز طبیعی محموله‌های ال‌ان‌جی بیشتری را وارد کرده است. لیرا فرناندز، تحلیلگر مؤسسه انرژی اسپکتس می‌گوید: «اسپانیا در سال‌جاری به دلیل واردات ارزان‌قیمت ال‌ان‌جی، خوراک نیروگاه‌های برق خود را از ذغال‌سنگ به گاز طبیعی تغییر داده است.»

بازار گاز اسپانیا می‌تواند نمایانگر بازار گاز اروپا باشد که به سمت خرید محموله‌های ال‌ان‌جی رفته است که نه مانند خط لوله بلندمدت هستند و نه مانند دو سال پیش به قیمت نفت وابسته. کمیسیون اروپا در ماه می‌اعلام کرد صادرات ال‌ان‌جی امریکا به اروپا از جولای ۲۰۱۸ با افزایش ۲۷۲ درصدی همراه بوده است، زمانی که امریکا و اروپا متعهد شدند همکاری‌های استراتژیک خود را در بخش انرژی افزایش دهند.
در پایان ماه گذشته اعلام شد که از ماه جولای اروپایی‌ها میزان واردات ال‌ان‌جی را از امریکا افزایش دادند که در طول یک سال گذشته شاهد رشد ۳۶۷ درصدی بوده است؛ یک‌سوم ال‌ان‌جی امریکا راهی اروپا می‌شود که موجب شده این کشور سومین تأمین‌کننده ال‌ان‌جی اروپا باشد. طبق گزارش اتحادیه اروپا، قاره سبز به مقصد اصلی گاز امریکا تبدیل شده است. تقاضای جهانی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۸۶ میلیون تن بوده که این رقم با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.

کاهش سهم خط لوله
این در حالی است که با وجود ثابت ماندن تقاضا برای ال‌ان‌جی در کشور‌های شرق آسیا مانند چین، ژاپن، تایوان و کره‌جنوبی، اروپا در حال رکورد زدن است و نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد بر میزان تقاضای خود افزوده است. رویترز این هفته به نقل از منابع آگاه و محاسبات خود گزارش داد که کشور‌های روسیه و نروژ برای نخستین باز طی چهار سال گذشته بخشی از بازار خود را به ال‌ان‌جی واگذار کردند.

سهم ال‌ان‌جی در تأمین نیاز‌های گازی اروپای شرقی و مرکزی از اکتبر ۲۰۱۸ تا آگوست ۲۰۱۹ از رقم ۵ درصد به ۱۴ درصد رسیده است؛ نروژی‌ها که ۳۸ درصد گاز این مناطق را تأمین می‌کردند سهمشان به ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده و گازپروم نیز از رقم ۳۳ درصد به ۳۲ درصد تنزل یافته است هر چند که گازپروم با توجه به افزایش تقاضا در اروپا میزان صادرات خود را افزایش داده است.
با وجود پیشروی ال‌ان‌جی در تأمین گاز اروپایی‌ها، اما همه‌چیز به عرضه و تقاضا و قیمت محموله‌های اسپات بستگی دارد، اما بدون تردید ال‌ان‌جی همچنان به رشد خود در بازار اروپا ادامه خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار