کد خبر: 965944
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۶
به بهانه انتشار اثر تاریخی- روایی «۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار»
شاهد توحیدی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: در معرفینامه‌های پیشین اشارت رفت که مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای ارتباط بیشتر با نوجوانان، اقدام به تهیه و انتشار آثاری مجمل در قطع پالتویی کرده است. یکی از این طیف کتاب‌ها «۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار» نام دارد که به بازخوانی وقایع دوران پهلوی‌ها از منظر درباریان و مسئولان وقت پرداخته است. ناشر در دیباچه این اثر و در تبیین اهمیت موضوع آورده است:
«گروه هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیش از این سه جلد از دوره دربار به روایت دربار را با نام‌های فساد سیاسی به روایت دربار، فساد اقتصادی به روایت دربار و فساد اخلاقی دربار منتشر کرده است و اینک چهارمین جلد با هدف بررسی جامعه‌ای که چنان درباری بر آن حکومت می‌کرد در دستان شماست. نگاهی به جامعه ایران در ۵۳ سال حکومت پهلوی به لحاظ ابعاد و شاخصه‌های درونی از سطح معیشت و خدمات عمومی و رفاهی گرفته تا وضعیت آموزش و ادارات، وضعیت فرهنگی و... البته از زبان و بیان رجال درباری موضوع این اثر است. در پایان ضمن تشکر از مؤلف محترم از زحمات آقای سیدمجید امامی مدیر گروه هنر و ادبیات، آقای نیکبخت مدیر بخش تدوین، آقای دکتر طبیعی معاون پژوهشی و همکاران پرتلاش در مؤسسه فرهنگی- هنری و انتشارات قدردانی می‌کنیم.»

ریحانه درودی مؤلف کتاب درباره موضوع اثر و نیز ضرورت‌های پرداخت به چنین موضوعاتی، در صدر کتاب سخنی دارد. در بخشی از این مقدمه آمده است:
«از جمله مشهورات رایج در تاریخ معاصر ایران توصیفاتی است که از اوضاع جامعه ایرانی، به‌ویژه اوضاع اقتصادی و اجتماعی شده است که گاه مکتوب و گاهی به صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده و در ذهن برخی به صورت بدیهیات تاریخی در آمده است! بر اساس این توصیف‌ها ایران در ۵۳ سال سلطنت پهلوی از سلک جامعه‌ای سنتی و عقب‌مانده خارج شد و به کسوت جامعه‌ای مدرن و مرفه در آمد و سال‌های حکومت سلسله پهلوی از جمله سال‌های طلایی جامعه ایران، به‌ویژه در حوزه رفاه اقتصادی به شمار می‌آید! اثبات صحت و سقم این ادعا چندان دشوار نیست و به‌ویژه برای نسل سوم انقلاب این امکان را دارد که در پی کشف حقیقت برآید. به این منظور مراجعه به دیدگاه‌ها و نظریات وابستگان و درباریان حکومت پهلوی درباره جامعه ایران در عصر حاکمیت پهلوی اول و دوم راهگشاست. این اثر گام کوچکی در جهت ترغیب کردن خواننده به کشف حقایق مستور و پشت پرده تاریخ معاصر برداشته و نقطه آغازی است برای تحقیق و پژوهش جوانانی که مایلند در باره هویت و تاریخ گذشته خود بدانند!»

نویسنده در پایان این مقدمه، به داعیه ابواب جمعی سلطنت در بهبود وضعیت اقتصادی ایران و لزوم نقادی درباره این ادعا می‌پردازد و می‌نویسد:
«مناسب بودن وضع معیشت و رفاه اقتصادی جامعه ایران در عصر پهلوی توصیفی است که از سوی خاندان پهلوی و طرفداران آن رژیم در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب بسیار تکرار شده و در ذهن برخی به صورت واقعیت تاریخی در آمده است. این بخش با مرور خاطرات برخی درباریان و رجال سیاسی حکومت پهلوی به بررسی اوضاع اقتصادی ایران از ابتدای حکومت رضاشاه تا خاتمه سلطنت محمدرضا اختصاص یافته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار