کد خبر: 964254
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
معرفی جان راتکلیف از سوی رئیس‌جمهور امریکا به عنوان نامزد رهبری سازمان اصلی ناظر بر آژانس‌های اطلاعاتی این کشور به سبب کم‌تجربگی وی در کار اطلاعاتی، داشتن دیدگاه‌های مبتنی بر گرایشات حزبی، فقدان بی‌طرفی و طرفداری از تئوری‌های توطئه دونالد ترامپ در خصوص وجود یک دولت پنهان در امریکا با نگرانی و ظن کارشناسان و صاحبنظران حوزه جاسوسی و اطلاعات در امریکا مواجه شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، «بالغ بر شش مقام سابق و فعلی جامعه اطلاعاتی امریکا در گفتگو با واشنگتن‌پست به بیان تردید و ظن خود نسبت به راتکلیف و مناسب بودنش برای انتصاب به عنوان مدیر جدید اطلاعات ملی پرداختند. عمده نگرانی آن‌ها ناشی از این است که راتکلیف فاقد تجربه واقعی در کار اطلاعاتی بوده و یکی دیگر از دلایل مهم نگرانی آن‌ها همچنین طرفداری راتکلیف از تئوری‌های توطئه دونالد ترامپ در خصوص وجود «دولت عمیق» در امریکا و همچنین درباره سازمان سیا و اف. بی. آی است.» یک مقام کهنه‌کار سازمان سیا گفت: این تلقی موجب می‌شود نیروی اطلاعاتی ما به این فکر بیفتد که نقش او در اینجا چیست؟
یک مقام سابق دیگر حوزه اطلاعات امریکا که در زمان مدیریت دنیل کوتس به عنوان مدیر اطلاعات ملی، سمتی بلندپایه داشته گفت: تحلیلگران این سؤال را می‌پرسند که راتکلیف چطور می‌تواند نماینده‌ای برای فعالیت‌های ما باشد؟
این مقام سابق پیش‌بینی کرد: راتکلیف بالغ بر یک سال زمان نیاز دارد تا بتواند یک درک کلی از ۱۷ آژانس اطلاعاتی که ناظر بر آنهاست پیدا کند. در عین حال بزرگ‌ترین نگرانی صاحبنظران حوزه اطلاعات و جاسوسی در امریکا این است که چگونگی تأیید شدن راتکلیف به عنوان مدیر اطلاعات ملی و تأثیرگذاری شدید گرایش‌های حزبی بر انتصاب او چه بازتابی در میان شرکای اطلاعاتی خارجی امریکا خواهد داشت.
یک مقام ارشد سابق سازمان سیا گفت: این شرکای ما فعلاً منتظر مانده‌اند تا ببینند وضعیت چطور پیش می‌رود. چنانچه کاخ سفید بخواهد به واسطه راتکلیف دست به اعمال نفوذ سیاسی بزند، به گفته این مقام سابق سیا، شرکای خارجی در تبادل و به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شان با امریکا دچار شک و تردید خواهند شد.
یکی دیگر از فاکتور‌های مهم تأثیرگذار بر دیدگاه جامعه اطلاعاتی امریکا درباره راتکلیف نحوه تعامل او با نزدیک‌ترین مقام‌های اطلاعاتی به او، یعنی جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا و سوزان گوردن، معاون دن کوتس، مدیر قبلی اطلاعات ملی هستند.
جینا هاسپل روابط نزدیکی با مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دارد؛ کسی که تا قبل از انتصاب به عنوان وزیر خارجه مدیر سازمان سیا بوده است. پمپئو تأثیرگذار‌ترین مشاور دونالد ترامپ است و این نفوذ بالای او می‌تواند از هاسپل در این سمت محافظت کند. سرویس‌های اطلاعاتی خارجی نیز امیدوارند که پمپئو بتواند از هاسپل در برابر هرگونه تصمیم احتمالی راتکلیف برای منزوی ساختن او محافظت کند.
یک مقام ارشد سابق سازمان سیا گفت: باید در این جلسات از راتکلیف پرسیده شود، اگر تحلیلگران به او بگویند کیم جونگ اون سلاح‌های هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد آیا او این مورد را تصدیق خواهد کرد یا اینکه اگر تحلیلگران به او بگویند که ایران به توافق هسته‌ای برجام پایبند است این مورد را نیز شهادت خواهد داد؟ تغییرات دونالد ترامپ در نظام اطلاعاتی امریکا می‌تواند تبدیل به خطرناک‌ترین اقدام او شود و اگر راتکلیف متعهد به حراست از استقلال جامعه اطلاعاتی امریکا نباشد نامزدی او مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.»
جان راتکلیف، از جمله کسانی بود که سال گذشته از وجود یک «جامعه مخفی» ضد ترامپ که درون اف بی‌آی فعال است، سخن به میان آورد، او نیز همانند دیگر جمهوریخواهان، از پیام‌های رد و بدل شده بین «پیتر استرزوک» و «لیزا پیج» - دو مقام سابق سرویس اف‌بی‌آی- که حاکی از گرایش ضد ترامپ اف‌بی‌آی در زمان قبل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود، بهره‌برداری کرد. با این حال این ادعای او که توسط رسانه‌های حامی ترامپ فراگیر شد، پس از انتشار عمومی پیام‌های این دو مقام سابق در سال گذشته، از اعتبار ساقط شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار